نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران،
5 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه معلمان، والدین، مشاوران مدارس و دانشآموزان نسبت به مدرسه تابآور بود. بدین منظور 120 نفر (30 معلم، 30 دانشآموز، 30 نفر از والدین و 30 مشاور) بهروش نمونهگیری خوشهای از سراسر مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمه سازمانیافته بود که برای چهار گروه بهصورت محورهای متفاوت تدوین و اجرا شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش کدگذاری نظری استفاده گردید که در این تحقیق شامل کدگذاری باز برمبنای مقولات استخراج شده از مطالعه مبانی نظری تحقیق، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی میباشد. نتایج حاصل از مصاحبهها نشان داد که عوامل مؤثر در شکلگیری مدرسه تابآور در سه دسته عوامل متمرکز بر عناصر مختلف موجود در مدرسه، فرد و خانواده شناسایی شدند. بررسی تحقیقات مرتبط نیز نشان داد که عمدتاً دو دسته عوامل حفاظتی درونیوبیرونی در مطالعه عوامل مؤثر بر شکلگیری مدرسه تابآور نقش دارند. از میان عوامل مدرسه، ارتباط مؤثر معلم و دانشآموزان، فضای فیزیکی، جوّ روانی-اجتماعی مناسب و حمایت اجتماعی، از میان عوامل خانواده، جوّ روانی خانواده، روشهای فرزندپروری و حمایت والدین و از میان عوامل فردی، توانمندیهای شخصیتی و عاطفی مهمترین عوامل بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Viewpoints of Teachers, Parents, School Counselors and Students Towards Resilient School: A Qualitative Study
نویسندگان [English]
1 University of Tehran
2 Associate Professor,psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
3 psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
4 psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
5 psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the viewpoints of teachers, parents, school counselors and students towards resilient school. For this purpose, 120 subjects (30 teachers, 30 students, 30 parents and 30 counselors) were selected randomly cluster from Tehran. The data collection tool was a semi-structured interview, which was compiled and implemented for four groups in different indicator. In order to analyze the data obtained from the interview; a theoretical coding method was used which in this study included open coding based on the extracted categories from the study of research theoretical bases, axial coding and selective coding. The results of the interviews showed that the factors affecting the formation of resilient school were identified in three groups of factors focused on different elements of the school, the individual and the family. Investigating related research also showed that mainly two categories of internal and external protection factors were involved in studying the factors affecting the formation of resilient school. The most important factors of the school were the effective relationship teacher- students, physical space, appropriate psychosocial atmosphere and social support.
کلیدواژهها [English]