نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته مادران دارای فرزند مبتلا به سندرم داون انجام گرفت. رویکرد پژوهش کیفی و براساس روش پدیدارشناسی بود. شرکتکنندگان بهصورت نمونهگیری هدفمند از بین مادران دانشآموزان سندرم داون در مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شدند که تعداد آنها 16 نفر بود. فن مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. مصاحبهها بارها شنیده شد و متن آن بهصورت کلمهبهکلمه مکتوب گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از راهبرد کلایزی استفاده گردید. پس از استخراج موضوعی و طبقهبندی آنها، یافتهها شامل 4 مضمون اصلی (تأثیر روی خانواده، جایگاه در اجتماع، دغدغههای والدین و شبکههای حمایتی) و 11 زیرمضمون بود. ارتباط این مضامین اصلی و زیرمضامین در اصل مقاله آورده شده است. واکاوی تجارب زیسته مادران دارای فرزند مبتلا به سندرم داون نشان داد، این گروه به طرق مختلف تحتتأثیر این پدیده قرار میگیرند و این تأثیرات جنبههای مثبتومنفی را شامل میشود. از نتایج این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوان برای تدوین مداخلات درمانی و آموزشی بهره برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenology of Lived Experience of Mothers of Children with Down Syndrome (DS)
نویسندگان [English]
1 PhD Student, psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
2 Assistant Professor, psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
3 Professor, psychology & Educational Science Faculty, University of Tehran,Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study aimed at probing the phenomenology of lived experiences of mothers of children with Down syndrome. The study employed a qualitative approach on the based of phenomenological method. Sixteen participants were selected via a purposive sampling method from a population of mothers of students with Down syndrome in schools of children with special needs in Isfahan. The research instruments employed to collect data was the semi-structured interviewing technique. Interviews were listened to several times and their text was literally transcribed. To analyze the data, the Colaizzi method was used. After extracting the subjects and categorizing them, the findings included four main categories (impact on family, community status, parental concerns, and supportive networks) and 11 sub main themes. The relationship between these main themes and sub-themes was presented in the original article. Investigating the lived experiences of mothers of children with Down syndrome indicated that this group was affected by this phenomenon in a variety of ways, and these effects included positive and negative dimensions. The results of this research and similar studies can be used to develop therapeutic and educational interventions.
کلیدواژهها [English]