اثربخشی ترکیب درمان ‌شناختی-رفتاری و درمان روان‌پویشی کوتاه‌مدت بر افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران ،

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ترکیب درمان شناختی-رفتاری و درمان روان‌پویشی کوتاه‌مدت بر افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از جمله تحقیقات نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر هستند که در فاصله زمانی 1397-1395 به یکی از مراکز مشاورۀ همدان مراجعه کرده بودند و براساس مقیاس اضطراب همیلتون و تشخیص روان‌پزشک واجد ملاک‌های اختلال اضطراب فراگیر بودند. از میان آن‌ها 24 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسۀ 60 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک‌بار تحت درمان تلفیقی به‌صورت انفرادی قرار گرفت و گروه کنترل نیز در فهرست انتظار گمارده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ اضطراب همیلتون (HRSA) و سیاهۀ روان‌شناختی قدرت من (PIES) استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده با آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده‌های پژوهش نشان می‌دهد تفاوت معناداری در کاهش اضطراب و افزایش نیرومندی من در میان آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل وجود دارد (05/0p<). نتایج پژوهش نشان می‌دهد ترکیب درمان‌ شناختی-رفتاری و درمان روان‌پویشی کوتاه‌مدت در افزایش نیرومندی من و کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Integrative Therapy Short-Term Psychodynamic Psychotherapy and Cognitive-Behavioral Therapy in Increasing Ego Strength and Reducing Generalized Anxiety Disorder

نویسنده [English]

  • Marzieh Orvati Aziz
Ph.D in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology , Alzahra University, Tehran, Iran;
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the effectiveness of Integrative Therapy, Short-Term Psychodynamic Psychotherapy and Cognitive Behavioral Therapy in increasing ego strength and reducing generalized anxiety disorder. The research method of the present study is applied and is quasi-experimental with a pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consists of all individuals with generalized anxiety disorder who attended counseling centers in Hamadan during 2017-2019. The subjects diagnosed with generalized anxiety disorder were selected based on Hamilton Anxiety Rating Scale (HRSA) and Psychosocial Inventory of Ego Strengths (PIES). Twenty-four of them were selected through a semi-structured clinical interview and randomly divided into two experimental (n = 12) and control (n = 12) groups. The experimental group received 15 sessions of 60 minutes of Integrative Therapy and a psychiatric diagnosis once a week and were randomly divided into two groups: experimental and control. Multivariate analysis of covariance was performed to analyze the data. The results showed that when controlling for the pretest effect, there was a significant difference between the posttest scores of the experimental and control groups in terms of ego strength and generalized anxiety (p<0.05). Consequently, Integrative Therapy was effective in increasing ego strength and decreasing generallized anxiety of the experimental group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Behavioral Therapy
  • Generalized Anxiety Disorder
  • Ego Strength
  • Short-Term Psychodynamic
انجمن روان‌شناسی آمریکا (1397). متن تجدیدنظرشدۀ راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (ویرایش پنجم). ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارت روان.
ارجاعی، ز.، کرمی‌نیا، ر.، و احمدی طهور سلطانی، م. (1398). مقایسۀ اثربخشی مداخلات گروهی بین‌فردی روان‌پویشی و هیجان‌محور بر اختلال اضطراب فراگیر نوجوانان دختر. نشریۀ روانشناسی بالینی و شخصیت. 17(1)، 67-61.
الطافی، ش. (1388). بررسی و مقایسۀ قدرت من و ویژگی‌های شخصیتی افراد وابسته به مصرف مواد و غیروابسته. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شاهد. تهران.
امینی، ه.، شریفی، و.، اسعدی، س.، محمدی، م.، کاویانی، ح.، سمنانی، ی.، و جلالی رودسری، م. (1386). روایی نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختاریافتۀ تشخیصی برای اختلال‌های محور I در SCID-I) DSMIV). پایش. 7(1)، 57-49.
باباخان‌زاده، س.، احتشام زاده، پ.، افتخار صعادی، ز.، بختیارپور، س.، و علی‌پور، ا. (1398). اثربخشی درمان فراشناختی با تأکید بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی-توجهی و حس انسجام خود در مبتلایان به اضطراب. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 10(38)، 220-195.
بادان فیروز.، ع.، رحیمیان بوگر، ا.، ناجی، ا.، و شیخی، م. (1396). تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان: نقش پیش‌بین قدرت ایگو و سازمان شخصیت. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم. 11(8)، 45-37.
بشارت، م. ع.، اسدی، م. م.، و غلامعلی لواسانی، م. (1396). نقش واسطه‌ای استحکام من در رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی. روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی. 13(51)، 243-229.
بهشتیان، ا.، توزنده‌جانی، ح.، و صفاریان طوسی، م. (1398). مقایسهٔ اثربخشی درمان شناختی-رفتاری واحد پردازه‌ای و فعال‌سازی رفتاری بر ترس از ارزیابی منفی در مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامهٔ پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. (4)10، 109-101.
تشکری، ا.، عربگل، ف.، و پناغی، ل. (1386). بررسی تأثیر ربوکستین در کاهش علائم اضطرابی کودکان و نوجوانان افسرده. مجلۀ علمی پزشکی. 2(6)، 227-216.
دادستان، پ. (1396). روانشناسی مرضی تحولی (جلد اول، چاپ 16). تهران: انتشارات سمت.
رجبی، س.، و علیمردانی، خ. (1397). درمان شناختی-رفتاری بر وضوح خودپنداره، افسردگی، اضطراب و استرس و عزت‌نفس در دانشجویان دارای نشانگان ضربۀ عشق. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناختی. 14(3)، 147-131.
شیرینی، ع.، ارشم، س.، و یاعلی، ر. (1396). ارتباط بین ترس از افتادن با اضطراب. حرکت‌پذیری کارکردی و تعادل سالمندان آسایشگاهی. نشریۀ رفتار حرکتی. ۹ (۲۹)، 148-135.
عروتی عزیز، م،. مهری‌نژاد، س. ا.، هاشمیان، ک.، و پیوسته‌گر، م. (1399). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر نیرومندی من و اضطراب در بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روان‌شناختی.‌ 16(3)، 56-39.
عزیزی، آ.، و قاسمی، س. (1396). مقایسۀ اثربخشی سه رویکرد راه‌حل‌مدار، شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و کیفیت زندگی زنان مطلقه. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی. 8(29)، 236-207.
عینی، س.، نریمانی، م.، عطادخت، ا.، بشرپور، س.، و صادقی موحد، ف. (1397). مقایسۀ اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی و درمان شناختی-تحلیلی بر بهبود روابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. نشریۀ پایش. 17(3)، 287-275.
علیلو، م. م.، هاشمی نصرت‌آباد، ت.، و سهرابی، ف. (۱۳۹۶). کارایی درمان تلفیقی مبتنی بر پذیرش و تعهد با مواجهه در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجلهٔ دانشگاه علوم پزشکی گرگان. ۱۹ (۴)، 45-38.
غرایی، ب. (1378). ارزیابی برخی الگوهای شناختی در بیماران با اضطراب و افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روانپزشکی تهران
قربانی، ن. (1398). رواندرمانگری پویشی فشرده و کوتاهمدت. تهران: انتشارات سمت.
مرادیان، ف.، حسنی، ج.، صالحی، م.، آذین، س. ع.، و کشاورزی ارشدی، ف. (1397). اثربخشی روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده بر کژکاری‌های جنسی زنانۀ مقاوم به درمان. مجلۀ تحقیقات علوم رفتاری. ۱۶ (1)، 31-21.
موسوی مقدم, س.آ., بیرامی, م., بخشی پور, ع., حمیدپور, ح.(1396). کارایی درمان فراشناختی بر کاهش علائم و شدت اضطراب صفت در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روان شناسی بالینی. 7 (27)، 23-45
مؤمنی، ف.، شهیدی، ش.، موتابی، ف.، و حیدری، م. (1396). مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر متغیرهای میانجی اختلال اضطراب فراگیر. مجلۀ پژوهش‌های کاربردی روانشناختی. 8(1)، 66-49.
Aziz, M. O., Mehrinejad, S. A., Hashemian, K., & Paivastegar, M. (2020). Integrative therapy (short-term psychodynamic psychotherapy & cognitive-behavioral therapy) and cognitive-behavioral therapy in the treatment of generalized anxiety disorder: A randomized controlled trial. Complementary Therapies in Clinical Practice. 39, 101122.
Bellack, A. S., & Hersen, M. (1988). Behavioral assessment (3rd ed.). NY: Pergamon.
Briggs, S., Gopalakrishnan Netuveli, Nick Gould, Antigone Gkaravella, Nicole S. Gluckman, Patricia Kangogyere, Ruby Farr, Mark J. Goldblatt, & Reinhard Lindner. (2019). The effectiveness of psychoanalytic/psychodynamic psychotherapy for reducing suicide attempts and self-harm: Systematic review and meta-analysis. British Journal of Psychiatry. 214(6), 320-328.
Borza, L. (2017). Cognitive-behavioral therapy for generalized anxiety. Dialogues in Clinical Neuroscience. 19(2), 203–208.
First, M. B., Spitzer, R. L., Gibbon, M., & Williams, J. B. W. (1996). Structured clinical interview for DSM-IV axis I disorders, clinician version (SCID-CV). Washington, DC: American Psychiatric Press.
Hamilton M. (1959). The assessment of anxiety states by rating. British journal of medical psychology, 32(1), 50-55.
Kirkham, R., & Batten, C. (2020). Public perceptions on using virtual reality and mobile apps in anxiety treatment: A cross sectional analysis. Reinvention: An International Journal of Undergraduate Research. 13(2), 625-685.
Kishita, N., & Laidlaw, K. (2017). Cognitive behavior therapy for generalized anxiety disorder: Is CBT equally efficacious in adults of working age and older adults? Clinical Psychology Review. 52, 124-136.
Khademi, M., Hajiahmadi, M., & Faramarzi, M. (2019). The role of long-term psychodynamic psychotherapy in improving attachment patterns, defense styles, and alexithymia in patients with depressive/anxiety disorders. Trends in Psychiatry and Psychotherapy. 41(1), 43-50.
Keefe, J. R., McCarthy, K. S., Dinger, U., Zilcha-Mano, S., & Barber, J. P. (2014). A meta-analytic review of psychodynamic therapies for anxiety disorders. Clinical Psychology Review. 34(4), 309-323.
Lawson, D. M., Kellam, M., Quinn, J., & Malnar, S. G. (2012). Integrated cognitive–behavioral and psychodynamic psychotherapy for intimate partner violent men. Psychotherapy. 49(2), 190-201.
Leentjens, Albert, FG., Dujardin, Kathy., Marsh, Laura., Richard, Irene. H., Starkstein, Sergio. E., & MartinezMartin, Pablo. (2011). Anxiety ratin scales in Parkinson's disease: A validation study of the Hamilton anxiety rating scale, the Beck anxiety inventory, and the hospital anxiety and depression scale. Movement Disorders, 26(3), 407-415.
Lilliengren, P., Johansson, R., Town, J. M., Kisely, S., & Abbass, A. (2017). Intensive short‐term dynamic Psychotherapy for generalized anxiety disorder: A pilot effectiveness and process‐outcome study. Clinical psychology & psychotherapy. 24(6), 1313-1321.
Mahoney, A. E., Hobbs, M. J., Newby, J., Williams, A. D., Sunderland, M., & Andrews, G. (2016). The Worry Behaviors Inventory: Assessing the behavioral avoidance associated with generalized anxiety disorder. Journal of Affective Disorders. 203, 256-264.
Markstrom, C. A., Sabino, V. M., Turner, B. J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of Youth and adolescence. 26(6), 705-732.
Maier, W., Buller, R., Philipp, M., & Heuser, I. (1988). The Hamilton Anxiety Scale: Reliability, validity and sensitivity to change in anxiety and depressive disorders. Journal of affective disorders. 14(1),61–68.
McDowell, C. P., Dishman, R. K., Vancampfort, D., Hallgren, M., Stubbs, B., MacDonncha, C., & Herring, M. P. (2018). Physical activity and generalized anxiety disorder: Results from The Irish Longitudinal Study on Ageing (TILDA). International Journal of Epidemiology. 47(5), 1443-1453.
Ouimet, A. J., Dixon-Luinenburg, T., & Rooyakkers, M. (2020). Experimental psychopathology at the crossroads: Reflections on past, present, and future contributions to cognitive behavioural therapy. International Journal of Cognitive Therapy. 3(14), 1-27.
Papenfuss, I., Lommen, M. J., Grillon, C., Balderston, N. L., & Ostafin, B. D. (2020). Responding to uncertain threat: A potential mediator for the effect of mindfulness on anxiety. Journal of Anxiety Disorders. 77, 102332.
Petrović, Z. K., Peraica, T., & Kozarić-Kovačić, D. (2018). Comparison of ego strength between aggressive and non-aggressive alcoholics: A cross-sectional study. Croatian Medical Journal. 59(4), 156-164.
Reading, R. A., Safran, J. D., Origlieri, A., & Muran, J. C. (2019). Investigating therapist reflective functioning, therapeutic process, and outcome. Psychoanalytic Psychology. 36(2), 115-121.
Saunders, D. G. (2008). Group interventions for men who batter: A summary of program descriptions and research. Violence and Victims. 23(2), 156-172.
Sewart, A. R., Niles, A. N., Burklund, L. J., Saxbe, D. E., Lieberman, M. D., & Craske, M. G. (2019). Examining positive and negative affect as outcomes and moderators of cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for social anxiety disorder. Behavior Therapy. 50(6), 1112-1124.
Sharma, P., Mehta, M., & Sagar, R. (2017). Efficacy of transdiagnostic cognitive-behavioral group therapy for anxiety disorders and headache in adolescents. Journal of Anxiety Disorders. 46, 78-84.
Sobański, J. A., Klasa, K., Müldner-Nieckowski, Ł., Dembińska, E., Smiatek-Mazgaj, B., & Rodziński, P. (2018). Changes in ego strength in patients with neurotic and personality disorders treated with a short-term comprehensive psychodynamic psychotherapy. Psychiatry. 52(1), 115-127.