بررسی نقش واسطه ای نشخوار فکری در رابطه بین نشانگان اختلال شخصیت مرزی و رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دوره متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی ، دانشکده پزشکی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاداسلامی، آمل ، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

5 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

6 دکتری ، گروه روان‌شناسی تربیتی ، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

چکیده

هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای نشخوار ذهنی در رابطه نشانگان اختلال شخصیت مرزی با رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم بود. بدین منظور از میان تمامی نوجوانان 12 تا 19 ساله شهر تهران بکه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند، ۳۵2 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ارزیابی شخصیت مرزی کریک (BPFS-C)، آسیب به خود سانسون (SHI) و نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (RRS) پاسخ دادند. سپس داده‌های به دست آمده به روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SmartPls تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پیش‌بینی پذیری رفتارهای خودجرحی در نوجوانان را بر اساس نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی نشان داد. همچنین نشخوار فکری دارای نقش واسطه‌گری در رابطه بین شخصیت مرزی و آسیب به خود بود. این مدل در جهت شناخت عوامل موثر در رفتارهای خود آسیب‌رسان در نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. براساس این نتایج می‌توان گفت نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی عوامل موثری در اقدام به رفتارهای خود آسیب رسان هستند؛ بنابراین ارزیابی این دو متغیر را می‌توان در تدوین برنامه پیشگیری و مداخله درمانی رفتارهای خود آسیب رسان در نوجوانان در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Rumination in the Relationship between High School Students with Borderline Personality Disorder and Self-Injury

نویسندگان [English]

  • Faezeh BabaAhmadi Milani 1
  • Kasra Momeni 2
  • Fateme Dehghani-Arani 3
  • Yasaman Beyramvand 4
  • Sharareh SetoudehMaram 5
  • Razieh Safarifard 6
1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khoramabad, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Medical, Ayatoallah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
5 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, Shiraz University, Shiraz, Iran.
6 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study investigates the relationship between borderline personality disorder syndrome and self-injurious behaviors in high school students, with rumination serving as a mediator. The research design was descriptive and correlational. The target population consisted of all secondary school students in Tehran between the ages of 12 and 19 during the academic year 2021-2022. From September 2021 to January 2022, a sample of 352 adolescents was conveniently drawn from the population. The Borderline Personality Features Scale for Children (BPFS-C), the Self-Harm Inventory (SHI), and the Rumination Response Scale (RRS) were used to investigate the variables. The data was collected using an online survey administered through social media educational forums. Using SPSS 27 and Smart-Pls 3, a path analysis was performed to examine the data. Path analysis revealed that rumination and borderline personality disorder were significant predictors of self-harm. Furthermore, ruminating served as a mediator between borderline personality and self-harm. Therefore, these variables should be evaluated when formulating preventative or intervention treatments for adolescents exhibiting self-injurious behaviors.
.

کلیدواژه‌ها [English]

  • borderline personality disorder
  • self-harming behaviors
  • self-harm
  • rumination
  • Adolescence
استادنوروزی، م.، و زمستانی. م. (1399). بررسی مقایسه‌ای ارتباط بین تروماهای دوران کودکی با کارکرد شخصیت و صفات مرضی در بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی و گروه غیربیمار. فصلنامۀ علمی پژوهشی شناخت7(6)، 99-85.
باقری‌نژاد، م.، صالحی فدردی، ج.، و طباطبایی، م. (1389). رابطۀ بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونه‌ای از دانشجویان ایرانی. مطالعات تربیتی و روانشناسی. 1(1)، 38-21.
تقی‌پور، ا.، قمری، ک.، شیخ الاسلامی، ع.، و رضایی شریف، ع. (1401). اثربخشی روایت درمانگری با تأکید بر لحظات نوآور بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان دختران دچار خودآسیب‌زنی بدون گرایش به خودکشی. مجلۀ علوم روانشناختی. 21(109)، 162-145.‌
خدمتی، ن. (1398). رابطۀ نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خودآسیب‌رسان دانش‌آموزان. نشریۀ علمی رویش روانشناسی، 8(11)، 26-19.
زرگر، ی.، سجادی، ف.، مهرابی‌زاده، م.، و ارشدی، ن. (1393). اعتباریابی مقیاس ویژگی‌های شخصیت مرزی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجلۀ پزشکی ارومیه. ۴(۲۵)، 352-338.
طاهباز حسین‌زاده، س.، قربانی، ن.، و نبوی، م. (1390)، مقایسۀ گرایش شخصیتی خودتخریبی و خودشناسی انسجامی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز و افراد سالم. روانشناسی معاصر. 6(2)، 44-35.
مظفری، ن.، باقریان، ف.، زاده‌محمدی، ع.، و حیدری، م. (1400). شیوع‌شناسی و کارکردهای رفتارهای خودآسیب‌رسان در نوجوانان شهر سنندج. مجلۀ روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۸(۴)، 123-110.
 میرز، ال. اس.، گامست، گ. و گارینو، آ. جی. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی. ترجمۀ حسن پاشا شریفی و دیگران. تهران: رشد.
وصال، م.، و گودرزی. م. ع. (1394). بررسی مدل پیش‌بینی افکار خودکشی بر اساس رویدادهای استرس‌زای زندگی و نشخوار فکری با واسطه‌گری افسردگی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 10(38)، 66-57.
References
Adrian, M., Zeman, J., Erdley, C., Lisa, L., & Sim, L. (2011). Emotional dysregulation and interpersonal difficulties as risk factors for non-suicidal self-injury in adolescent girls. Journal of Abnormal Child Psychology39(3), 389-400. https://doi.org/10.1007/s10802-010-9465-3
Andrewes, H. E., Hulbert, C., Cotton, S. M., Betts, J., & Chanen, A. M. (2019). Relationships between the frequency and severity of non-suicidal self-injury and suicide attempts in youth with borderline personality disorder. Early Intervention in Psychiatry, 13(2), 194-201. https://doi.org/10.1111/eip.12461
Baer, R. A., & Sauer, S. E. (2011). Relationships between depressive rumination, anger rumination, and borderline personality features. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 2(2), 142-150. https://doi.org/10.1037/a0019478
Bagherinezhad, M., Salehi Fadardi, J., & Tabatabayi, S. M. (2010). The relationship between rumination and depression in a sample of Iranian student. Research in Clinical Psychology and Counseling, 011(1), 21- 38. (in Persian)
Barrocas, A. L., Giletta, M., Hankin, B. L., Prinstein, M. J., & Abela, J. R. (2015). Nonsuicidal self-injury in adolescence: Longitudinal course, trajectories, and intrapersonal predictors. Journal of Abnormal Child Psychology43(2), 369-380. https://doi.org/10.1007/s10802-014-9895-4
Biskin, R. S., Paris, J., Zelkowitz, P., Mills, D., Laporte, L., & Heath, N. (2021). Nonsuicidal self-injury in early adolescence as a predictor of borderline personality disorder in early adulthood. Journal of Personality Disorders, 35(5), 764-775. https://doi.org/10.1521/pedi_2020_34_500
Borrill, J., Fox, P., Flynn, M., & Roger, D. (2009). Students who self-harm: Coping style, rumination and alexithymia. Counselling Psychology Quarterly, 22(4), 361-372. https://doi.org/10.1080/09515070903334607
Buelens, T., Costantini, G., Luyckx, K., & Claes, L. (2020). Comorbidity between non-suicidal self-injury disorder and borderline personality disorder in adolescents: a graphical network approach. Frontiers in Psychiatry11, 580922. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.580922
Buelens, T., Luyckx, K., Gandhi, A., Kiekens, G., & Claes, L. (2019). Non-suicidal self-injury in adolescence: Longitudinal associations with psychological distress and rumination. Journal of Abnormal Child Psychology47(9), 1569-1581. https://doi.org/10.1007/s10802-019-00531-8
Cavelti, M., Rinnewitz, L., Walter, M., van der Venne, P., Parzer, P., Josi, J., ... & Kaess, M. (2022). Psychobiological Correlates of Aggression in Female Adolescents with Borderline Personality Disorder. Psychopathology, 55(1), 37-48. https://doi.org/10.1159/000520228
Cipriano, A., Cella, S., & Cotrufo, P. (2017). Nonsuicidal self-injury: A systematic review. Frontiers in Psychology8, 1946. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01946
Crick, N., Murray-Close, D., & Woods, K. (2005). Borderline personality features in childhood: a short-term longitudinal study. Developmet and Psychopathology, 17(4), 1051-1070. https://doi.org/10.1017/S0954579405050492
Dell’Osso, L., Cremone, I. M., Carpita, B., Dell’Oste, V., Muti, D., Massimetti, G., ... & Gesi, C. (2019). Rumination, posttraumatic stress disorder, and mood symptoms in borderline personality disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment15, 1231-1238. https://doi.org/10.2147/NDT.S198616
Fontana, A., Benzi, I. M. A., & Cipresso, P. (2022). Problematic internet use as a moderator between personality dimensions and internalizing and externalizing symptoms in adolescence. Current Psychology, 1-10. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02409-9
Gamst, G., Meyers, L. S., & Guarino, A. J. (2008). Analysis of variance designs: A conceptual and computational approach with SPSS and SAS. Translat by, PashSharif, H, et al., Tehran: Roshd. (in Persian)
Gardner, K. J., Dodsworth, J., & Selby, E. A. (2014). Borderline personality traits, rumination, and self-injurious behavior: An empirical test of the emotional cascades model in adult male offenders. Journal of Forensic Psychology Practice, 14(5), 398-417.‌ https://doi.org/10.1080/15228932.2014.962379
Goodman, M., Tomas, I. A., Temes, C. M., Fitzmaurice, G. M., Aguirre, B. A., & Zanarini, M. C. (2017). Suicide attempts and self-injurious behaviours in adolescent and adult patients with borderline personality disorder. Personality and Mental Health11(3), 157-163. https://doi.org/10.1002/pmh.1375
Goodwin, J., Saab, M. M., Dillon, C. B., Kilty, C., McCarthy, A., O’Brien, M., & Philpott, L. F. (2021). The use of film-based interventions in adolescent mental health education: a systematic review. Journal of Psychiatric Research.137, 158-172. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2021.02.055
Guénolé, F., Spiers, S., Gicquel, L., Delvenne, V., Robin, M., Corcos, M., ... & Speranza, M. (2021). Interpersonal Relatedness and Non-suicidal Self-Injurious Behaviors in Female Adolescents with Borderline Personality Disorder. Frontiers in Psychiatry12, 731629. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.731629
Hessels, C. J., van den Berg, T., Lucassen, S. A., Laceulle, O. M., & van Aken, M. A. (2022). Borderline personality disorder in young people: associations with support and negative interactions in relationships with mothers and a best friend. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation9(1), Article number: 2. https://doi.org/10.1186/s40479-021-00173-7
Hoeve, M., Colins, O. F., Mulder, E. A., Loeber, R., Stams, G. J. J., & Vermeiren, R. R. (2015). Trauma and mental health problems in adolescent males: differences between childhood-onset and adolescent-onset offenders. Criminal Justice and Behavior42(7), 685-702. https://doi.org/10.1177/0093854814558505
Kelly, Y., Zilanawala, A., Booker, C., & Sacker, A. (2018). Social media use and adolescent mental health: Findings from the UK Millennium Cohort Study. EClinicalMedicine6, 59-68. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2018.12.005
Khedmati, N. (2020). The Relationship between Rumination and Difficulty of Emotion Regulation with Self-harm Behaviors in Students. Rooyesh, 8(11),19-26. (in Persian).
Kievit, R. A., McCormick, E. M., Fuhrmann, D., Deserno, M. K., & Orben, A. (2022). Using large, publicly available data sets to study adolescent development: opportunities and challenges. Current Opinion in Psychology. 44, 303-308. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.10.003
Kovács, L. N., Schmelowszky, Á. Galambos, A., & Kökönyei, G. (2021). Rumination mediates the relationship between personality organization and symptoms of borderline personality disorder and depression. Personality and Individual Differences168, 110339. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110339
Lieb, K., Zanarini, M. C., Schmahl, C., Linehan, M. M., & Bohus, M. (2004). Borderline personality disorder. The Lancet, 364(9432), 453-461.‌ https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)16770-6
Ostad Noroozi, M., & Zemestani, M. (2021). Comparative study of the relationship between childhood traumas with personality function and pathological traits in patients with borderline personality disorder and non-patient group. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7(6),85-99. (in Persian)
Martino, F., Caselli, G., Berardi, D., Fiore, F., Marino, E., Menchetti, M., Prunetti, E., Ruggiero, G. M., Sasdelli, A., Selby, E., & Sassaroli, S. (2015). Anger rumination and aggressive behaviour in borderline personality disorder. Personality and Mental Health9(4), 277-287. https://doi.org/10.1002/pmh.1310
Martino, F., Caselli, G., Di Tommaso, J., Sassaroli, S., Spada, M. M., Valenti, B., ... & Menchetti, M. (2018). Anger and depressive ruminations as predictors of dysregulated behaviours in borderline personality disorder. Clinical Psychology & Psychotherapy25(2), 188-194. https://doi.org/10.1002/cpp.2152
Mendez, I., Sintes, A., Pascual, J. C., Puntí, J., Lara, A., Briones-Buixassa, L., Nicolaou, S., Schmidt, C., Romero, S., Fernández, M., Carmona I Farrés, C., Soler, J., Santamarina-Perez, P., & Vega, D. (2022). Borderline personality traits mediate the relationship between low perceived social support and non-suicidal self-injury in a clinical sample of adolescents. Journal of Affective Disorders, 302, 204–213. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.065
Mozafari, N., Bagherian, F., Zadeh Mohammadi, A., & Heidari, M. (2021). Prevalence and functions of self-harming behaviors in adolescents in Sanandaj. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 8 (4), 110-123. (in Persian)
Muehlenkamp, J. J., Claes, L., Havertape, L., & Plener, P. L. (2012). International prevalence of adolescent non-suicidal self-injury and deliberate self-harm. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 6(1), Article number: 10. https://doi.org/10.1186/1753-2000-6-10
Napolitano, S., Yaroslavsky, I., & France, C. M. (2020). Is it personal? Context moderates BPD effects on spontaneous rumination and distress. Journal of Personality Disorders34(2), 161-180. https://doi.org/10.1521/pedi_2018_32_387
Nicolai, K. A., Wielgus, M. D., & Mezulis, A. (2016). Identifying risk for self-harm: Rumination and negative affectivity in the prospective prediction of non-suicidal self-injury. Suicide and Life-Threatening Behavior46(2), 223-233. https://doi.org/10.1111/sltb.12186
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: The 1989 Loma Prieta earthquake. Journal of Personality and Social Psychology, 61(1), 115–121. https://doi.org/10.1037//0022-3514.61.1.115
Qureshi, H. S., & Sadiq, U. (2022). Cognitive behavior hypnotherapy and non-suicidal self-injury disorder: Intervention study. JPMA. The Journal of the Pakistan Medical Association72(2), 275-279. https://doi.org/10.47391/JPMA.1752
Reichl, C., & Kaess, M. (2021). Self-harm in the context of borderline personality disorder. Current Opinion in Psychology, 37, 139-144. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.12.007
Sansone, R. A., Wiederman, M. W., & Sansone, L. A. (1998). The self-harm inventory (SHI): Development of a scale for identifying self-destructive behaviors and borderline personality disorder. Journal of Clinical Psychology54(7), 973-983. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-4679(199811)54:7<973::aid-jclp11>3.0.co;2-h
Sauer-Zavala, S. E., Geiger, P. J., & Baer, R. A. (2013). The effect of anger rumination in the relationship between borderline personality disorder symptoms and precursors. Journal of Personality Disorders27(4), 465-472. https://doi.org/10.1521/pedi_2013_27_098
Selby, E. A., & Joiner, T. E. (2009). Cascades of Emotion: The Emergence of Borderline Personality Disorder from Emotional and Behavioral Dysregulation. Review of General Psychology, 13(3), 219–229. https://doi.org/10.1037/a0015687
Selby, E. A., Anestis, M. D., & Joiner, T. E. (2008). Understanding the relationship between emotional and behavioral dysregulation: Emotional cascades. Behaviour Research and Therapy46(5), 593-611. https://doi.org/10.1016/j.brat.2008.02.002
Selby, E. A., Connell, L. D., & Joiner, T. E., Jr. (2010). The pernicious blend of rumination and fearlessness in non-suicidal self-injury. Cognitive Therapy and Research34(5), 421-428. https://doi.org/10.1007/s10608-009-9260-z
Selby, E. A., Franklin, J., Carson‐Wong, A., & Rizvi, S. L. (2013). Emotional cascades and self‐injury: Investigating instability of rumination and negative emotion. Journal of Clinical Psychology, 69(12), 1213–1227. https://doi.org/10.1002/jclp.21966
Sharp, C., Pane, H., Ha, C., Venta A., Patel, A.B., Sturek, J., et al. (2011). Theory of mind and emotionregulation difficulties in adolescents with borderline traits. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 50(6), 563–573.e1. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.01.017
Taghipour, A., Ghamari kivi, H., Sheikholslamy, A., & Rezaeisharif, A. (2022). The efficacy of the narrative therapy emphasizing on innovative moments on cognitive emotion regulation in girls with nonsuicidal self-injury. Journal of Psychological Science. 21(109), 145-162. (in Persian)
Tahbaz, H., Ghorbani, N., Nabavi, M. (2012). Comparison of self-destructive tendencies and integrative self-knowledge among multiple sclerosis and healthy people. Contemporary Psychology,6(2), 35-44. (in Persian)
Tonta, K. E., Boyes, M., Howell, J., McEvoy, P., Johnson, A., & Hasking, P. (2022). Modeling pathways to non-suicidal self-injury: The roles of perfectionism, negative affect, rumination, and attention control. Journal of Clinical Psychology, 78(7), 1463–1477. https://doi.org/10.1002/jclp.23315
Vega, D., Torrubia, R., Soto, À. Ribas, J., Soler, J., Pascual, J. C., Rodríguez-Fornells, A., & Marco-Pallarés, J. (2017). Exploring the relationship between non suicidal self-injury and borderline personality traits in young adults. Psychiatry Research, 256, 403-411. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.07.008
Vesal, M., & Godarzi, M. (2015). Examining the predicting suicidal thoughts model based on stressful life events and depressive mediated rumination. Journal of Though and Behavior in Clinical Psychology, 10 (38): 57-66. (in Persian)
Zareen, G., & Ashraf, F. (2021). Sub-clinical borderline personality disorder symptoms as predictor of suicidality and non-suicidal self-injury in young Pakistani females. Journal of the Pakistan Medical Association, 71(2), 740-743. https://doi.org/10.47391/JPMA.1088
Zargar, Y., Sajadi, S. F., Mehrabizade Honarman, M., & Arshadi, N. (2014). Validation of The Borderline Personality Features Scale for Children on Students in Shiraz. Studies in Medical Sciences, 25(4), 338-352. (in Persian)
 
 
دوره 14، شماره 1
1402
صفحه 85-98
  • تاریخ دریافت: 24 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 01 اردیبهشت 1402
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1402