اصلیآزاد، م.، فرهادی، ط.، و خاکی، س. (1400). اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر استرس ادراکشده و اجتناب تجربهای بهبودیافتگان کووید-19. روانشناسی سلامت. 10(38)، 156-141.
افشاری، ا.، افشار، ح.، شفیعی، ک.، اسکندری، ا.، و ادیبی، ن. (1392). رابطۀ بین الکسی تایمیا و مؤلفههای آن با اضطراب و افسردگی در مبتلایان به اختلالات روانتنی پوست. طب داخلی روز: فصلنامۀ دانشگاه علوم پزشکی گناباد. 19(4)، 287-281.
امیری، ع.، مؤمنی، ج.، رایگان، ف.، اکبری، ح.، و طلیقی، ا. (1395). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی بیماران قلبی-عروقی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 11(42)، 16-7.
اورکی، م.، و اسدپور، آ. (1399). اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهزیستی روانشناختی و استرس ادراکشده در زنان مبتلا به ریفلاکس معده به مری. روانشناسی سلامت. 9(4)، 168-151.
پیرخائفی، ع.، روزبهانی، م.، راستگو، س. س. (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان رودۀ تحریکپذیر. روانشناسی سلامت. 7(4)، 66-52.
حاجلو، ن. (1391). ویژگیهای روانسنجی مقیاس شکایات روانتنی تاماتا و ساکاتا در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. تحقیقات علوم رفتاری. 10(3)، 212-203.
حسینپور، ح.، اکبری، م.، حسنی، ج.، و زرگر، ف. (1399). اثربخشی دارودرمانی ترکیبشده با درمان کوتاهمدت ذهنآگاهی در کاهش ناتوانی ناشی از میگرن و بهبود کیفیت خواب. علوم اعصاب شفای خاتم. 8(2)، 28-18.
ساکنی، ز.، فراهانی، س.، اسحاقیمقدم، ف.، رفیعیپور، ا.، جعفری، ط.، و لطفی، پ. (1398). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهبود تجربۀ خشم و شفقت به خود در بیماران سرطانی. مطالعات روانشناسی بالینی. 9(36)، 23-1.
سعادت، س.، اصغری، ف.، و جزایری، ر. (1394). رابطۀ خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادارکشده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراکشده در دانشجویان دانشگاه گیلان. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 15(12)، 78-67.
سیدآسیابان، س.، منشئی، غ.، و عسگری، پ. (1395). مقایسۀ اثربخشی طرحوارهدرمانی و ذهنآگاهی بر علائم روانتنی در افراد مبتلا به سوءمصرف مواد محرک. اعتیادپژوهی. 10(4)، 199-181.
شجاعیان، م.، و ابوالمعالی، خ. (1395). اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر افزایش سرمایۀ روانشناختی جانبازان. طب جانباز. 8(4)، 201-195.
فتاحی، ن.، کاظمی، س.، بقولی، ح.، و کوروشنیا، م. (1399). مقایسۀ اثربخشی دو درمان شناختی-رفتاری کلاسیک (CBT) و کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) بر استرس ادراکشده و حساسیت اضطرابی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر شیراز. مجلۀ علوم روانشناختی. 19(95)، 1496-1487.
فرهادمنش، ن.، طاهری، ا.، و امیری، م. (1396). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره. 7(2)، 122-105.
فرهزاد بروجنی، ش.، احمدی، ر.، غضنفری، ا.، و شریفی، ط. (1400). مقایسۀ اثربخشی گروه درمانیهای مبتنی بر ذهنآگاهی و مصاحبۀ انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(100)، 651-635.
کافی، م.، افشار، ح.، مقتدایی، ک.، آریاپوران، س.، دقاقزاده، ح.، و سلامت، م. (1392). اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم روانشناختی زنان مبتلا به نشانگان رودۀ تحریکپذیر. کومش. 15(2)، 264-255.
کیوان، ش.، خضریمقدم، ن.، و رجب، ا. (1396). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجلۀ دیابت و متابولیسم ایران. 17(2)، 116-105.
محمدی، ج.، غضنفری، ف.، و میردریکوند، ف. (1396). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سندرم رودۀ تحریکپذیر. سلامت جامعه. 11(4)، 19-11.
مظاهری، م.، آقایی، ا.، عابدی، ا.، و ادیبی، پ. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده در کولیت زخمی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی گیلان. 29(1)، 94-85.
مهریزی، ز.، نصیری، ا.، صحرانورد، س.، و سبزاری، ا. (1398). تأثیر مداخلۀ مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشدۀ مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان. روانپرستاری. 7(6)، 10-2.
نصیری کالمرزی، ر.، مرادی، ق.، اسمائی مجد، س.، و خانپور، ف. (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و ذهنآگاهی مبتلایان به بیماری آسم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 5(5)، 14-1.
هاشمی، ف.، و گرجی، ی. (1394). تأثیر آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر شدت علائم جسمانی زنان مبتلا به سندرم رودۀ تحریکپذیر. پرستاری داخلی و جراحی. 5(1)، 39-32.
References
Afshari, A., Afshar, H., Shafiee, K., & Adibi N. (2014). Dimentions of alexithymia, and their relationships to anxiety and depression in psychodermatologic patients.
Internal Medicine Today,
19(5), 33-39.
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-1811-fa.html (in Persian)
Asli Azad, M., Farhadi, & T., Khaki, S. (2021). Efficiency of Online Reality Therapy on Perceived Stress and Experiential Avoidance in the Covid 19-Improved Patients.
Quarterly Journal of Health Psychology,
10(38), 141-156.
https://doi.org/10.30473/hpj.2021.55771.4990 (in Persian)
Bernier Carney, K. M., Guite, J. W., Young, E. E., & Starkweather, A. R. (2021). Investigating key predictors of persistent low back pain: A focus on psychological stress. Applied nursing research: ANR, 58, 151406.
https://doi.org/10.1016/j.apnr.2021.151406.
Cohen, S., Kamarak, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress.
Journal Health Social Behavior, 24 (4), 385-396.
https://doi.org/10.2307/2136404
Crosswell, A.D.,
Moreno, P.I.,
Raposa, E.B.,
Motivala, S.J.,
Stanton, A.L.,
Ganz, P.A., &
Bower, J.E. (2017). Effects of mindfulness training on emotional and physiologic recovery from induced negative affect.
Psychoneuroendocrinology, 86, 78-86.
https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2017.08.003.
Emond, M., Eycke, K. T.,
Kosmerly, S.,
Robinson, A. L.,
Stillar, A., &
Blyderveen, S. (2016). The effect of academic stress and attachment stress on stress-eaters and stress-undereaters.
Appetite, 100, 210-215.
https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.01.035.
Farahzad Bourojeni, S., Ahmadi, R., Ghazanfari, A., & Sharifi, T. (2021). The effectiveness of mindfulness-based and motivational interviewing group therapy on pain self- efficacy and distress tolerance in patients with multiple sclerosis.
Journal of Psychological Science,
20(100), 635-651.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.100.13.6 (In Persian)
Fatahi, N., Kazemi, S., Bagholi, H., & Kouroshnia, M. (2021). Comparison of the effectiveness of two classic cognitive-behavioral therapies (CBT) and mindfulness-based stress reduction (MBSR) on the emotion regulation strategies of patients with type 2 diabetes in Shiraz.
Journal of Psychological Science,
20(101), 813-821.
https://doi.org/10.22055/jacp.2022.42205.1253 (In Persian)
Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & Mack, D. A. (2002). Self-reported emotional intelligence: Construct similarity and functional dissimilarity of higher-order processing in Iran and the United States.
International Journal of Psychology, 37(5), 297-308.
https://doi.org/10.1080/00207590244000098
Hosseinpour, H., Akbari, M., Hassani, J., & Zargar, F. (2020). The efficacy of pharmacotherapy combined with short-term mindfulness therapy on the reduction of migraine disability and improvement of sleep quality. Shefaye Khatam, 8(2), 18-28. (In Persian)
Hüfner, K., Ower, C., Kemmler, G., Vill, T., Martini, C., Schmitt, A., & Sperner-Unterweger, B. (2020). Viewing an alpine environment positively affects emotional analytics in patients with somatoform, depressive and anxiety disorders as well as in healthy controls.
BMC Psychiatry, 20(1), 385.
https://doi.org/10.1186/s12888-020-02787-7
Jankovic, M.,
Sijtsema, J. J.,
Reitz, A. K.,
Masthoff, E. D., &
Bogaerts, S. (2021). Workplace violence, post-traumatic stress disorder symptoms, and personality.
Personality and Individual Differences, 168, 110410.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110410.
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in contect: past, present, and future. clinical psychology:
Science and Practice, 10(2), 144-156.
https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg016.
Kocovski, N. L., Rebecca, J. E. F.,
Meagan, A. B., MacKenzie, B., &
Rose, A. L. (2019). Self-help for social anxiety: randomized controlled trial comparing a mindfulness and acceptance-based approach with a control group.
Behavior Therapy, 50(4), 696-709.
https://doi.org/10.1016/j.beth.2018.10.007
Kroska, E. B.,
Miller, M. L.,
Roche, A. I.,
Kroska, S. K., &
O’Hara, M.W. (2018). Effects of traumatic experiences on obsessive-compulsive and internalizing symptoms: The role of avoidance and mindfulness.
Journal of Affective Disorders, 225, 326-336.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.08.039
Li, J.,
Sidibe, A. M.,
Shen, X., &
Hesketh, T. (2019). Incidence, risk factors and psychosomatic symptoms for traditional bullying and cyberbullying in Chinese adolescents.
Children and Youth Services Review, 107, Article 104511.
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104511
Marusak, H. A., Elrahal, F., Peters, C. A., Kundu, P., Lombardo, M. V., Calhoun, V. D., ... & Rabinak, C. A. (2018). Mindfulness and dynamic functional neural connectivity in children and adolescents.
Behavioural Brain Research, 336, 211-218.
https://doi.org/10.1016/j.bbr.2017.09.010
Mathur, S.,
Sharma, M. P.,
Balachander, S.,
Kandavel, T., &
Reddy, J. (2021). A randomized controlled trial of mindfulness-based cognitive therapy vs stress management training for obsessive-compulsive disorder.
Journal of Affective Disorders, 282, 58-68.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.12.082
Mazaheri, M., Aghaei, A., Abedi, A., & Adibi, P. (2020). Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on the perceived stress of patients with ulcerative colitis. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 29(1), 85-94. (In Persian)
Mehrizi, Z., Nasiri, A., Sahranavard, S., & Sebzari, A. R. (2020). The effect of mindfulness-based intervention on perceived stress in family caregivers of patients with cancer. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 7(6), 1-10. (In Persian)
Musa, Z. A.,
Soh, K. L.,
Mukhtar, F.,
Soh, K. Y.,
Oladele, T. O., &
Soh, K. G. (2021). Effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy among depressed individuals with disabilities in Nigeria: A randomized controlled trial.
Psychiatry Research,
296, 113680.
https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113680.
Oraki, M., & Asadpour, A. (2021). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction therapy on psychological well-being and perceived stress in women with gastroesophageal reflux disease. Quarterly Journal of Health Psychology, 9(4), 151-168. (In Persian)
Pirkhaefi, A., Rozbahani, M., & Rastgo, S. S. (2019). Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive-Therapy on somatic symptoms in patients with irritable bowel syndrome. Quarterly Journal of Health Psychology, 7(4), 52-66. (in Persian)
Saadat, S., Asghari, F., & Jazayeri, R. (2015). The relationship between academic self-efficacy with perceived stress, coping strategies and perceived social support among students of University of Guilan. Iranian Journal of Medical Education, 15(12), 67-78. (In Persian)
Shallcross, A.J.,
Duberstein, Z.T.,
Sperber, S.H.,
Visvanathan, P.D.,
Lutfeali, S.,
Lu, N.,
Carmody, J., &
Spruill, T. M. (2022). An open trial of telephone-delivered mindfulness-based cognitive therapy: Feasibility, acceptability, and preliminary efficacy for reducing depressive symptoms.
Cognitive and Behavioral Practice, 29(2), 280–291.
https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2020.12.004
Sladek, M. R., Doane, L. D., Luecken, L.J., & Eisenberg, N. (2016). Perceived stress, coping, and cortisol reactivity in daily life: A study of adolescents during the first year of college.
Biological psychology, 117, 8-15.
https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2016.02.003
Walker, L., & Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion and happiness in non- mediators: A theoretical and empirical examination,
Personality and Individual Differencess, 50(2)
, 222-227.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.09.033