اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت انجام گرفت. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه‌مرحله‌ای (پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری) و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتۀ روان‌شناسی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) دارای علائم خشونت در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش 27 دانشجوی دارای علائم خشونت (18 پسر و 9 دختر) با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (14 دانشجو) و گواه (13 دانشجو) جای‌دهی شدند. گروه آزمایش آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی را طی یک و نیم ماه در ده جلسۀ 75 دقیقه‌ای دریافت کردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ خشونت (EVQ)، مقیاس همدلی (BES) و پرسشنامۀ معنا در زندگی (MLQ) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر علائم خشونت (0001>P؛ 60/0=Eta؛ 48/38=F)، همدلی (0001>P؛ 55/0=Eta؛ 91/30=F) و معنای زندگی (0001>P؛ 49/0=Eta؛ 08/24=F) دانشجویان دارای علائم خشونت تأثیر معنادار دارد. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی با به‌کارگیری مفاهیمی مانند خوش‌بینی، امید، خودکارآمدی و تاب‌آوری روانی می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد برای کاهش علائم خشونت و بهبود همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Psychological Capital Training on the Empathy and Life Meaning in the Students with the Signs of Violence

نویسندگان [English]

  • Rasoul Pirhadi Tavandashti 1
  • Mozhgan Arefi 2
  • Ilnaz Sajadian 3
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Islamic Education and Training, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Islamic Education and Training, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Department of Clinical Psychology, Community Health Research Center, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the efficacy of psychological capital training in enhancing the sense of empathy and purpose in life among students who exhibit signs of violence. The present study was semi-experimental in nature, consisting of experimental and control groups. It was designed with a three-stage (pretest, posttest, follow-up) and a two-month follow-up period. The statistical population included undergraduate and postgraduate students in the psychology major at Islamic Azad University (Khorasgan) who exhibited any indicators of violence during the academic year 2020-2021. Through purposive sampling, 27 students (18 boys and 9 girls) exhibiting symptoms of violence were randomly assigned to the experimental (14 students) and control (13 students) groups. Over the course of one and a half months, the experimental group participated in ten sessions of psychological capital training, each lasting seventy-five minutes. Violence questionnaire (EVQ), empathy scale (BES), and meaning in life questionnaire (MLQ) were implemented. The mixed ANOVA method was employed to analyze the data from the investigation using SPSS-23 software. The results showed that psychological capital training has significant effect on the signs of violence (F=38.48; Eta=0.60; P<0001), empathy (F=30.91; Eta=0.55; P<0001), and life meaning (F=24.08; Eta=0.49; P<0001) of students who exhibit signs of violence. The present study’s results indicate that psychological capital training can be a highly effective approach to reducing the appearance of violence and enhancing the empathy and life meaning of students who are experiencing violence. This is achieved by incorporating concepts such as optimism, hope, self-efficacy, and mental resilience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empathy
  • Life Meaning
  • Psychological Capital
  • Violence
آزادمنجیری، م.، و نامنی، ا. (1399). نقش تعدیل‌کنندۀ همدلی در رابطۀ سرمایۀ روان‌شناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. 27(3)، 473-463. https://jsums.medsab.ac.ir/article_1321.html?lang=fa
آیزنک، اچ. جی.، و ویلسون، ج. (1367). خودشناسی. ترجمۀ شهاب قهرمان. تهران: شباویز.
پیمانفر، ا.، علی‌اکبری، م.، و محتشمی، ط. (1391). مقایسۀ احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجلۀ روان‌شناسی و دین. 5(4)، 52-41. https://www.sid.ir/paper/99428/fa
جعفری، م. ع.، و نوروزی، ز.، و فولادچنگ، م. (1396). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساسی؛ فرم فارسی. فصلنامۀ مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 14(25)، 38-23. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099
رشید، خ.، و بیات، ا. (1398). تبیین رابطۀ ابعاد سرمایه‌های روان‌شناختی و مؤلفه‌های همدلی عاطفی با میانجی‌گری هوش زیباشناسی. مجلۀ علوم روان‌شناختی. 18(74)، 180-171. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1398.18.74.4.1
رئیسی، ح.، شریفی، ط.، غضنفری، ا.، و چرامی، م. (1399). مقایسۀ اثربخشی درمان خودشفقت‌ورزی و آموزش سرمایۀ روان‌شناختی بر تحمل پریشانی و خودتنظیمی هیجانی. پژوهش‌های علوم رفتاری، ۱۸(۴)، ۴92-۴۸۱. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1399.18.4.6.2
شاکری، آ.، اصلی‌آزاد، م. (1403). ارائۀ مدل پریشانی هیجانی براساس رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و احساس انسجام روانی با نقش میانجی‌گری معنای زندگی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلبی. پژوهش‌های نوین روان‌شناختی. 19(73)، 250-238. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_17988.html
صحتی، م.، عشایری، ح.، و دولت‌آبادی، ش. (1400). اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر رفتارهای ارتقا سلامت و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در بیماران خودایمنی (پسوریازیس). مجلۀ دستاوردهای روان‌شناختی. 28(2)، 28-19. https://doi.org/10.22055/psy.2021.34776.2589
فرج‌زاده، پ.، غضنفری، ا.، چرامی، م.، و شریفی، ط. (1399). اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجومعلمان دختر با اشتیاق تحصیلی پایین. پژوهش در یادگیری آموزشی و آموزشگاهی و مجازی. 7(4)، 42-31. https://doi.org/10.30473/etl.2020.50537.3144
قدرتی اصفهانی، ز.، و مرادی، ا. (1399). مقایسۀ اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی و فعال‌سازی رفتاری بر امید در دانشجویان دختر خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). 18(2)، 312-293. https://doi.org/10.22059/jwdp.2020.296246.1007783
کاجی اصفهانی، س.، عارفی، م.، آقایی، ا.، اصلی‌آزاد، م.، و فرهادی، ط. (1396). مطالعۀ همدلی شناختی در دانش‌آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار. فصلنامۀ سلامت روان کودک. 4(2)، 126-116. http://childmentalhealth.ir/article-1-150-fa.html
مصرآبادی، ج.، استوار، ن.، و جعفریان، س. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامۀ معنا در زندگی در دانشجویان. مجلۀ علوم رفتاری. 7(1)، 90-83. https://www.behavsci.ir/article_67816.html
نوربخش، ا.، و مولوی، ح. (1394). رابطۀ هوش معنوی و باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 16(1)، 14-4. https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/533949?jid=533949
 
References
Abdelrahman, R. M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students. Heliyon, 6(9), eo4192. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04192
Albiero, P., Matricardi, G., Speltri, D., & Toso, D. (2009). The assessment of empathy in adolescence: A contribution to the Italian validation of the ‘‘Basic Empathy Scale’’. Journal of Adolescence, 32(2), 393-408. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.01.001
Aliyeva, R., & Karakus, M. (2015). The effects of positive psychological capital and negative feelings on students’ violence tendency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 190, 69–76. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.918
Atan, T. (2018). Empathy levels of university students who do and not do sports. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 500-503. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2017.050322
Azad Manjiri, M., & Namani, E. (2020). The moderating effect of empathy on the relation psychological capital with depression and anxiety among nurses. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences27(3), 463-473. https://jsums.medsab.ac.ir/article_1321.html?lang=en (In Persian)
Cho, E., Lee, D., Lee, J. H., Bae, B. H., & Jeong, S. M. (2014). Meaning in life and school adjustment: testing the mediating effects of problem-focused coping and self-acceptance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 777-781. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.784
Darvishmotevali, M., & Ali, F. (2020). Job insecurity, subjective well-being and job performance: The moderating role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 87, 102462. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102462
Espejo-Siles, R., Zych, I., Farrington, D. P., & Llorent, V. J. (2020). Moral disengagement, victimization, empathy, social and emotional competencies as predictors of violence in children and adolescents. Children and Youth Services Review, 118, 105337. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105337
Eysenck, H. J., & Glenn, W. (1976). Know Your Own Personality. Translated by: Sh. Ghahreman. Tehran: Shabaviz. (In Persian)
Farajzadeh, P., Ghazanfari, A., Choramy, M., & Sharifi, T. (2020). The Effectiveness of Training Psychological Capitals on Academic Procrastination of Female Teacher-Students with Low Academic Engagement. Research in School and Virtual Learning7(4), 31-42. https://doi.org/10.30473/etl.2020.50537.3144 (In Persian)
Garcia Alandete, J., Lozano, B. S., NohaLes, P. S., & Martinez, E. R. (2013). Predictive role of meaning in life on psychological well-being and gender specific differences. Act A colombi An Ade Psicología, 16(1), 17-24. https://www.redalyc.org/pdf/798/79829185002.pdf
Garrosa-Hernández, E., Carmona-Cobo, I., Ladstätter, F., Blanco, L. M., & Cooper-Thomas, H. D. (2013). The relationships between family-work interaction, job-related exhaustion, detachment, and meaning in life: A day-level study of emotional well-being. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 29(3), 169-177. https://doi.org/10.5093/tr2013a23
Ghodrati Isfahani, Z., & Moradi, A. (2020). Effectiveness of Psychological Capital Training and Behavioral Activation Therapy on the Hope of Isfahan Gril Students in Dormetory. Woman in Development & Politics18(2), 293-312. https://doi.org/10.22059/jwdp.2020.296246.1007783 (In Persian)
Glaw, X., Hazelton, M., Kable, A., & Inder, K. (2020). Exploring academics beliefs about the meaning of life to inform mental health clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 34(2), 36-42. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2020.02.009
Guo, L., Decoster, S., Babalola, M. T., De Schutter, L., Garba, O. A., & Riisla, K. (2018). Authoritarian leadership and employee creativity: The moderating role of psychological capital and the mediating role of fear and defensive silence. Journal of Biusiness Research, 92, 219-230. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.034
Hopkins, M., Fetherston, C. M., & Morrison, P. (2018). Aggression and violence in healthcare and its impact on nursing students: A narrative review of the literature. Nurse Education Today, 62, 158-163. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.12.019
Jafari, M. A., Nooroozi, Z., & Foolad Chang, M. (2017). The study of factor structure, reliability and validity of basic empathy scale: Persian form. Journal of Educational Psychology Studies14(25), 23-38. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099 (In Persian)
Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, 32(6), 540–550. https://doi.org/10.1002/ab.20154
Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 73, 120-124. https://doi.org/10.1016/j.archger.2017.08.001
Kaji Isfahani, S., Arefi, M., Aqaei Joshaghani, A., Asli Azad, M., & Farhadi, T. (2017). Comparison of cognitive empathy in students with relational and explicit aggression. Journal of Child Mental Health, 4(2), 116-124. http://childmentalhealth.ir/article-1-150-en.html (In Persian)
Kang, H. J., & Busser, J. A. (2018). Impact of service climate and psychological capital on employee engagement: The role of organizational hierarchy. International Journal of Hospitality Management, 75, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.03.003
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.001
Kim, M., Kim, A. C. H., Newman, J. I., Ferris, G. R., & Perrewé, P. L. (2019). The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations. Sport Management Review, 22(1), 108-125. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.04.003
King, E. A. (2021). Child welfare workers’ experiences of client-perpetrated violence: Implications for worker mental health. Children and Youth Services Review, 120, 105763. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105763
Liao, R., & Liu, Y. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse Education Today, 36, 31-36. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003
Lu, D., Jeong, S. Y., & Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 2329. https://doi.org/10.1016/j.anr.2020.10.005
Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.006
Mesrabadi, J., Jafariyan, S., & Ostovar, N. (2013). Discriminative and construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. International Journal of Behavioral Sciences7(1), 83-90. https://www.behavsci.ir/article_67816.html (In Persian)
Noorbakhsh, A., & Molavi, H., (2017).The relationship between spiritual intelligence and religious beliefs on humiliation and violence in students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(1), 4-12. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/533949?jid=533949 (In Persian)
Peimanfar, E., Dehkordi, M., & Mohtashami, T. (2013). Comparison of loneliness and a sense of meaning in life of elders with levels of deferent religious attitudes. Ravanshnasi & Din, 5(4), 41-52. https://www.sid.ir/paper/99428/en (In Persian)
Petrucci, C., Cerra, C. L., Aloisio, F., Montanari, P., & Lancia, L. (2016). Empathy in health professional students: A comparative cross-sectional study. Nurse Education Today, 41, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.022
Poots, A., & Cassidy, T. (2020). Academic expectation, self-compassion, psychological capital, social support and student wellbeing. International Journal of Educational Research, 99, 101506. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101506
Rashid, K., & Bayat, A. (2019). Explaining the Relationship between Dimensions of Psychological Capital and Components of Emotional Empathy by the Mediation of Aesthetic Intelligence. Journal of Psychological Science18(74), 23-38. http://psychologicalscience.ir/article-1-88-en.html (In Persian)
Reisiee, H., Sharifi, T., Ghazanfari, A., & Chorami, M. (2021). Comparison of the effectiveness of self-compassion therapy and psychological capital training on stress tolerance and emotional self-regulation. Journal of Research in Behavioral Sciences, 18(4), 481-492. http://dx.doi.org/10.52547/rbs.18.4.481 (In persian)
Sehati, M., Ashayeri, H., & Dolatabadi, S. (2021). Effectiveness of psychological capital training on health promotion behaviors and psychological flexibility in autoimmune (psoriasis) patients. Psychological Achievements28(2), 45-66. https://doi.org/10.22055/psy.2021.34776.2589 (In Persian)
Shakeri, A., Asli Azad, M. (2024). Model evaluation of emotional distress based on health- promoting behaviors and sense of psychological coherence with the mediating role of the meaning of life in people with coronary heart disease. Journal of Modern Psychological Researches, 19(73), 238-250. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_17988.html?lang=en (In Persian)
Steger, F. M., & Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessingpresence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80-93. https://doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.80
Tsaur, S., Hsu, F., & Lin, H. (2019). Workplace fun and work engagement in tourism and hospitality: The role of psychological capital. International Journal of Hospitality Management, 81, 131-140. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.03.016
Wang, M., Wang, J., Deng, X., & Chen, W. (2019). Why are empathic children more liked by peers? The mediating roles of prosocial and aggressive behaviors. Personality and Individual Differences, 144, 19-23. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.02.029
Ye, X., Ren, S., Li, X., & Wang, Z. (2020). The mediating role of psychological capital between perceived management commitment and safety behavior. Journal of Safety Research, 72, 29-40. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2019.12.004
Yu, E. A., & Chang, E. C. (2021). Relational meaning in life as a predictor of interpersonal well-being: A prospective analysis. Personality and Individual Differences, 168, 110377. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110377
دوره 15، شماره 2
1403
صفحه 319-335
  • تاریخ دریافت: 07 خرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 18 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 03 مرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 01 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 تیر 1403