اثربخشی فرزندپروری مثبت گرا بر تعامل والد- فرزندی و تکانشگری دانش آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی سازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری مثبت گرا بر تعامل والد-فرزندی و تکانشگری دانش آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی سازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان اسلام شهر مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی سازی شده با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش آموز در گروه آزمایش و 17 دانش آموز در گروه گواه). والدین دانش آموزان گروه آزمایش مداخله فرزندپروری مثبت گرا را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه تعامل والد- فرزندی (PCIQ) و پرسشنامه تکانشگری (IQ) استفاده شد. نتایج نشان داد که فرزندپروری مثبت گرا بر تعامل والد-فرزندی (0001/0>P؛ 63/0=Eta؛ 27/52=F) و تکانشگری (0001/0>P؛ 68/0=Eta؛ 02/71=F) دانش آموزان با مشکلات رفتاری- هیجانی برونی سازی شده تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Positive Parenting on Parent-Child Interaction and Impulsivity of Students with Externalized Behavioral-Emotional Problems

نویسندگان [English]

  • Fariba Mobini Kesheh 1
  • Mohsen Jadidi 2
  • Zahrasadat Pourseyyed Aghaei 3
1 Department of Counseling and Guidance, Faculty of Psychology and Educational Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Al-Zahra University (S), Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of positive parenting on parent-child interaction and impulsivity of students with externalized behavioral-emotional problems. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population included students with externalized behavioral-emotional problems who were studying in the first period of secondary school in the academic year of 2022-2023 in Islamshahr city. In this research, 35 students with externalized emotional-behavioral problems were selected by purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (18 students in the experimental group and 17 students in the control group). The parents of the students in the experimental group received the positive parenting intervention during ten weeks in ten 90-minute sessions. Children and Adolescents Behavioral- Emotional Inventory (CABEA), Parent-Child Interaction Questionnaire (PCIQ) and Impulsivity Questionnaire (IQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that positive parenting has significant effect on the parent-child interaction (p<0001, Eta=0.63, F=52.27) and impulsivity (p<0001, Eta= 0.68, F=71.02) in the students with externalized behavioral-emotional problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Externalized Behavioral-Emotional Problems
  • Impulsivity
  • Parent-Child Interaction
  • Positive Parenting

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 17 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 شهریور 1403
  • تاریخ انتشار: 07 شهریور 1403