اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودکان مادران سرپرست خانوار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی علامه فیض کاشانی، دانشکده علوم انسانی، کاشان، ایران.

3 دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه فرزند‌پروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودکان مادران سرپرست خانوار بود. روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس شیوه اجرا، نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران سرپرست خانوارِ دارای فرزند مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان کاشان بودند. از بین مادران سرپرست خانوار و مراجعه‌کننده به سازمان بهزیستی شهرستان کاشان، تعداد40 مادر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه جاگماری شدند. برنامه فرزند­پروری مثبت ساندرز در 8 جلسه­ی 90 دقیقه­ای در دوره­های هفته­ای به مادران گروه آزمایش آموزش داده شد، اما شرکت­کنندگان گروه گواه آموزشی را دریافت نکردند. از مقیاس درجه­بندی والدین کانرز (CPRS) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم­افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان در ابعاد مشکلات سلوک، مشکلات اجتماعی، روان‌تنی و اضطراب تأثیر معنادار داشته است (p<0/01). بر این اساس می­توان برنامه آموزش فرزند‌‎پروری مثبت را به­عنوان یک مداخله اثربخش جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان مادران سرپرست خانوار پیشنهاد داد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Positive Parenting Programs on Behavioral Problems in Children of Head the Household Mothers

نویسندگان [English]

  • Hojat Pirzadi 1
  • Reyhane Tafreshi 2
  • Mohammad Javad Yazdani Varzaneh 3
1 Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Department of General Psychology, Allameh Feyz Kashani Institute of Higher Education, Faculty of Humanities , Kashan, Iran.
3 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education. Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of current research was to determine the effectiveness of the positive parenting program on the behavioral problems of children of head the household mothers. The research method was based on the goal, applied and based on the implementation method, quasi-experimental with pre-test-post-test and control group design. The statistical population included all head the household mothers with children attending elementary school in the academic year 2021-2022 in Kashan city, Iran. From among the head the household mothers who referrals to the Kashan Welfare Organization, 40 mothers were selected using the convenience sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups of 20 people. The Sanders Positive Parenting Program was taught to the mothers in the experimental group in 90-minute sessions during weekly periods, but the participants in the control group did not receive any training. The Conners Parent Rating Scale (CPRS) was used to the data. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance in SPSS version 26 software. The results revealed that the positive parenting program had a significant effect on reducing children's behavioral problems in the dimensions of behavioral problems, social problems, psychosomatic problems and anxiety (p < 0.01). Based on this, the positive parenting program can be proposed as an effective intervention to reduce the behavioral problems in children of head the household mothers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Problems
  • Child
  • Head the Household Mothers
  • Positive Parenting Program

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 مرداد 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 20 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 20 آبان 1403