نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران.
2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران.
3 4. استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی جدی ذهن پیروز مبتنی بر مدل شناختی-رفتاری بر خودکارآمدی اجتماعی کودکان اضطرابی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری 3 ماهه با گروه پلاسیبو بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان 8 ساله (مقطع دوم دبستان) مبتلا به اختلالات اضطرابی شهر بوشهر بود. به روش نمونهگیری احتمالی، 32 نفر از دانشآموزان انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه پلاسیبو (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه پلاسیبو) به صورت تصادفی جایگزین شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی هشت جلسه بازی جدی ذهن پیروز را به صورت هفتهای یک بار و گروه پلاسیبو هشت جلسه بازیهای موبایلی عادی را یک بار در هفته بازی کردند. مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی (CSPI) مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد درمان با بازی جدی ذهن پیروز بر خودکارآمدی اجتماعی تاثیر معناداری داشته است (05/0> .(pبازیهای کاربردی به ویژه بازیهای جدی مبتنی بر شواهد و نظریه مانند بازی جدی ذهن پیروز میتواند به عنوان یک مداخله موثر و یا ابزار کمکدرمانگر بر بهبود خودکارآمدی در کودکان اضطرابی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of the Winning Mind Serious Game Based on the Cognitive-Behavioral Model on the Social Self-Efficacy of Anxiety Children
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities Science , Bushehr Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities Science , Bushehr Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
3 Department of Biomedical Engineering, Faculty of Engineering, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the impact of the winning mind serious game based on the cognitive-behavioral model on the social self-efficacy of anxiety children. A experimental design comprising a pretest, posttest and three-month follow-up with the placebo group was utilized for the study. The statistical population of the survey comprised 8-year-old students with anxiety disorders in Bushehr. 32 students were chosen by the random sampling method and were randomly replaced in the experimental and the placebo group (16 people experimental and 16 plascio group). Experimental group played winning mind serious game once a week in eight sessions and Placibo group played ordinary mobile games once a week in eight sessions. The pretest, posttest, and follow-up of the social self-efficacy questionnaire (CSPI) were evaluated. The data obtained from the research were analyzed through repeated measurement of variance via SPSS 23 statistical software. The results showed that therapy with the winning mind significantly influences the social self-efficacy (p<0.05). Practical games, especially serious evidence-based games such as the winning mind serious game, can be used as an effective intervention or therapist's assistance tool to improve self-efficacy in anxiety children.
کلیدواژهها [English]