الگوی ساختاری نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش همبستگی بود. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دختران پایۀ ششم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 471 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشارکت تحصیلی (AEQ)، امید به تحصیل (AHS)، سرمایۀ تحولی (DAS) و پایستگی تحصیلی (ABS) بود. تحلیل داده‌ها با مدل‌یابی ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS-22 و Amos-24 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل معنادار است. همچنین ضریب مسیر مستقیم امید به تحصیل به مشارکت تحصیلی، و مشارکت تحصیلی به پایستگی تحصیلی معنادار است. ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی و مسیر امید به تحصیل به پایستگی تحصیلی معنادار نیست. اثر غیرمستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی از طریق امید به تحصیل به‌تنهایی و همچنین از طریق امید به تحصیل و سپس مشارکت تحصیلی معنادار است. مدل پیشنهادی پژوهش برازش خوب درد و امید به تحصیل و مشارکت تحصیلی رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی را به‌طور کامل میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Model of Mediating Role of Academic Engagement and Academic Hope in the Relationship between External Development Assets and Students’ Academic Buoyancy

نویسندگان [English]

  • Samaneh Deilami 1
  • Zahra Naghsh 2
  • Masoud Gholamali Lavasani 1
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the mediating role of academic engagement and educational hope in the relationship between external transformational capital and academic persistence. The current research is part of applied research in terms of its purpose and correlational studies in terms of method. The research population of all sixth-grade females in Mashhad city during the academic year of 2021-2022, and 471 people were selected using stratified random sampling. The research tools included academic engagement scale (AEQ), educational hope (AHS), transformative capital (DAS), and academic buoyancy (ABS). Structural modeling was implemented with SPSS-22 and Amos-24 software to conduct data analysis. The results indicated that the coefficient of the direct path of transformational capital to academic engagement and promise to study, respectively, β=0.469 and β=0.791, is statistically significant at the 0.01% level. The coefficient of the direct path of academic buoyancy to academic engagement, academic participation to academic buoyancy, and educational promise to academic buoyancy is not statistically significant. The indirect impact of transformational capital on academic buoyancy through academic engagement and hope to study is not significant. The research results indicate that the hypothetical model does not have a good fit, and the variables of academic involvement and aspiration to study do not serve as mediators between external transformational capital and academic buoyancy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Buoyancy
  • Academic Engagement
  • Academic Hope
  • External Development Assets
اسکندری، ن.، مکتبی، غ. ح.، و آتش افروز، ع. (1400). بررسی رابطۀ علّی سرمایه‌های تحولی و بهزیستی روان‌شناختی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر. مشاوره کاربردی، 11(1)، 100-79. https://jac.scu.ac.ir/article_16932.html
اسکندری، ن.، و صدوقی، م. (1399). رابطۀ نیازهای بنیادین روان‌شناختی و درگیری تحصیلی: نقش واسطه‌گری انگیزش درونی. مجله رویش روانشناسی، 9(12)، 33-23. http://frooyesh.ir/article-1-2398-fa.html
افروخته، گ.، عارفی، م.، و کاکابرایی، ک. (۱۳۹۸). الگوی معادلات ساختاری ویژگی‫های شخصیتی و کیفیت زندگی و امید به‌ زندگی با میانجی‌گری تنظیم هیجانی در بیماران قلبی. مجله مطالعات ناتوانی، 9(5)، 25-15. http://jdisabilstud.org/article-1-1426-fa.html
آزادیان بجنوردی، م.، بختیارپور، س.، مکوندی، ب.، و احتشام زاده، پ. (1399). سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی و بهزیستی تحصیلی: نقش واسطه‌ای پایستگی تحصیلی. روانشناسی تحولی: وانشناسان ایرانی، 16(64)، 436-426.  https://sanad.iau.ir/Journal/jip/Article/1055142
جعفری، ز.، و عبدی‌زرین، س. (1400). رابطۀ اشتیاق تحصیلی، هویت تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(44)، 122-103.  https://doi.org/10.22111/jeps.2022.6672
حیدریانی، ل.، قدم پور، ع.، و عباسی، م. (1401). رابطۀ علی جو مدرسه و رفتارهای تسهیل کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور با میانجی درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان. رویش روانشناسی. 11(1)، 102-92. http://frooyesh.ir/article-1-3188-fa.html
خالق خواه، ع.، و کریمیان پور، غ. (1399). تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطۀ بین حمایت تحصیلی و اشتیاق به تحصیل در بین دانش‌آموزان. فصلنامۀ علمی روان‌شناسی مدرسه، 3(9)، 67-50. https://jsp.uma.ac.ir/article_1064.html
خرمایی، ف.، و کمری، س. (1396). ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس امید به تحصیل. فصلنامۀ راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 35-15. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284
دهقان حصار،  م. (1391). رابطه‌ی سرمایه‌های تحولی و خودتنظیم با هویت اخلاقی در دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
رضایی ورمزیار، م. ع. (1397). رابطۀ بین حمایت‎‌های اجتماعی ادراک ‌شده با بهزیستی روان‌‌شناختی: نقش واسطه‌‌ای سرمایه‎‌های تحولی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 15(58)، 188-175. https://jip.stb.iau.ir/article_664390.html
رضایی ورمزیار، م. ع.، سعدی پور، ا.، ابراهیمی قوام، ص.، دلاور، ع.، و اسدزاده، ح. (1397). الگوی ساختاریِ نقشِ میانجیِ سرمایه‌های تحولی درونی و سرمایه روان‌شناختی در پیوند بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 7(18)، 37-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1397.7.1.1.5
رضایی ورمزیار، م. ع.، سعدی پور، ا.، ابراهیمی قوام، ص.، و دلاور، ع. (1400). تاثیر حمایت اجتماعی ادراک‌شده، سرمایه‌های تحولی و روان‎‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان: آزمون الگویی مفهومی. فصلنامۀ تعلیم و تربیت، 37(2)، 108-85. http://qjoe.ir/article-1-3125-fa.html
رمضانی، م.، و خامسان، ا. (1396). شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ درگیری تحصیلی ریو 2013 با معرفی درگیری عاملی. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 204- 185. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555
زینعلی، ش.، اکبری، ب.، صادقی، ع.، و مقتدر، ل. (1399). مدل ساختاری رابطۀ سرمایه‌های تحولی، امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجی‌گیری پایستگی تحصیلی در دانش‌آموزان داوطلب ورود به دانشگاه‌ها. نشریۀ سلامت اجتماعی، 8(1)، 12-1. https://doi.org/10.22038/mjms.2021.19336
سپهرنوش مرادی، ف.، و حجازی، ا. (1397). رابطه سرمایه‏‏ های تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روان‌شناختی: نقش واسطه‌ای امید. مجلۀ دستآوردهای روانشناختی، 25(2)، 90-73. https://doi.org/10.22055/psy.2019.25139.2024
شریف موسوی، ف. (1393). سرمایه‌های تحولی و درگیری تحصیلی: نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی. دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
صدوقی، م.، و حسام‌پور، ف. (۱۳۹۸). نقش واسطه‌ای شادکامی در رابطه میان امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی. رویش روانشناسی، ۸(۹)، 30-21. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.9.21.3
فخاریان، ج.، یعقوبی، ا.، ضرغام حاجبی، م.، و محققی، ح. (1399). پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(2)، 2401-2391. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16166
کریمی قرطمانی، م. (1391). رابطۀ پایستگی با ادراک خود و فراشناختی دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه شهر اصفهان. پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. https://elmnet.ir/doc/10562137-53711
گلستانه، م.، سلیمانی، ل.، و دهقانی، ی. (1396). رابطۀ سرمایه‌های تحولی و پیشرفت تحصیلی: با نقش میانجی سرمایۀ روان‌شناختی. مجلۀ دستاوردهای روانشناختی، 4(24)، 150-127. https://doi.org/10.22055/psy.2017.17909.1534
میرز، ل.، گامست، گ. و گارینو، ا. ج. (1401). پژوهش چندمتغیری کاربردی. (ترجمه: حسن پاشاشرفی، ولی‌الله فرزاد، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسن‌آبادی، بلال ایزانلو، و مجتبی حبیبی). تهران: انتشارات رشد.
وزیری مهر، ع.، و سلیمی، س. (1400). مدل‌یابی ساختاری تأثیر امید تحصیلی بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکار آمدی تحصیلی. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی. 18(44)، 62-73. https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6669
وطن دوست، ر.، و پیرانی، ذ. (1401). پیش‌بینی میزان امید به تحصیل بر اساس درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان. نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی. 5(3)، 91-85. https://shij.ir/asscs/upload/asscs/Content/010901_08/09-ASSCS-No21-83749.pdf
References
Adams, B. G., Wiium, N., & Abubakar, A. (2019). Developmental assets and academic performance of adolescents in Ghana, Kenya, and South Africa. In Child & Youth Care Forum, 48(2), 207-222. https://doi.org/10.1007/s10566-018-9480-z
Afrookhteh, G., Arefi, M., Kakabarayee, K. (2019). Structural equation modeling of personality traits, quality of life and life expectancy. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9, 5. http://jdisabilstud.org/article-1-1426-en.html (In Persian)
Azadian Bojnordi, M., Bakhtiarpour, S., Makvandi, B., Ehteshamzadeh, P. (2020). Internal and external developmental assets and academic well-being: the mediating role of academic buoyancy. Developmental Psychology, 16(64), 426-436. https://sanad.iau.ir/journal/jip/Article/676236?jid=676236 (In Persian)
Balon, S., Lecoq, J. & Rime, B. (2012). Passion and personality: Is passionate behavior a function of personality. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 63(1), 59-65. https://doi.org/10.1016/j.erap.2012.06.001
Benson, P. L. (2006). All kids are our kids: What communities must do to raise caring and responsible children and adolescents (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bowers, E. P., Geldhof, G. J., Schmid, K. L., Napolitano, C. M., Minor, K., & Lerner, J. V. (2012). Relationships with important no parental adults and positive youth development: An examination of youth self-regulatory strengths as mediators. Research in Human Development, 9(4), 298-316. ‏ https://doi.org/10.1080/15427609.2012.729911
Bryce, C. I., Alexander, B. L., Fraser, A. M., & Fabes, R. A. (2020). Dimensions of hope in adolescence: Relations to academic functioning and well-being. Psychology in the Schools, 57(2), 171–190. https://doi.org/10.1002/pits.22311
Carlisle, M. (2011). Healthy relationships and building developmental assets in middle school students. Canadian Journal of Education, 34(3), 18-32. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/348
Collie, R. J., Ginns, P., Martin, A. J., & Papworth, B. (2017). Academic buoyancy mediates academic anxiety’s effects on learning strategies: An investigation of English-and Chinese-speaking Australian students. Educational Psychology, 37(8), 947-964. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1291910
Datu, J. A. D., & King, R. B. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology, 69, 100-110.‏ https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.05.007
Dehghan Hasar, M. (2012). The relationship between developmental assets and self-regulation with moral identity in female first-grade high school students. Master's thesis, Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. (In Persian)
Delas, Y., Lafreničre, M. A., Fenouillet, F., Paquet, Y., & Martin-Krumm, C. (2017). Hope, perceived ability, and achievement in physical education classes and sports. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 198-206. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.01030
Eskandari, N., & Sadoughi, M. (2021). The relationship between psychological basic needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation, Rooyesh-e-Ravanshenasi, 9(12), 23-32. http://frooyesh.ir/article-1-2398-en.html (In Persian)
Eskandary, N., Maktabi, G. H., Atashafrouz, A. (2021). Investigating of a causal relationship of developmental assets and psychological well-being mediating psychological capital in high school female students, Journal of Applied Counseling, 11(1), 79-100. https://jac.scu.ac.ir/article_16932.html?lang=en (In Persian)
Fakharian, J., Yaghoobi, A., Zargham Hajebi, M., & Mohagheghi, H. (2020). Predicting academic buoyancy based on family emotional climate, academic engagement, and academic self-efficacy. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 63(2), 2391-2401. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16166 (In Persian)
Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210–216. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.11.022
Fong, C. J., & Kim, Y. W. (2021). A clash of constructs? Re-examining grit in light of academic buoyancy and future time perspective. Current Psychology, 40(4), 1824-1837. https://doi.org/10.1007/s12144-018-0120-4
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. ‏https://doi.org/10.3102/00346543074001059
Gallagher, M. W., Marques, S. C., & Lopez, S. J, (2017), Hope and the academic trajectory of college students. Journal of Happiness Studies, 8(2), 341-352. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9727-z
George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update, )10th ed.). Boston: Pearson
Gilman, R., Dooley, J., & Florell, D. (2006). Relative levels of hope and their relationship with academic and psychological indicators among adolescents. Journal of Social and Clinical Psychology, 25(2), 166–178. https://doi.org/10.1521/jscp.2006.25.2.166
Golestaneh, M., Soleimani, L., Dehghni, Y. (2017). Relationship between developmental assets and academic achievement: mediating role of psychological capital. Journal of Psychological Achievements, 24(1), 127-150. https://doi.org/10.22055/psy.2017.17909.1534  (In Persian)
Hair, J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010) Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Educational International.
Hansen, M. J., Trujillo, D. J., Boland, D. L., & Mac Kinnon, J. L. (2014). Overcoming obstacles and academic hope: An examination of factors promoting effective academic success strategies. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 16(1), 49-71. https://doi.org/10.2190/CS.16.1.c
Hartanto, D., Kartadinata, S., & Ilfiandr, A. (2019). The uniqueness of students’ academic hope in Indonesia. International Journal of Scientific& Technology Research, 8(4), 107-112. ResearchGate
Heidaryani, L., Ghadampour, E., & Abasi, M. (2022). The causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating academic conflict in students, Rooyesh-e-Ravanshenasi, 11(1), 92-101. http://frooyesh.ir/article-1-3188-en.html (In Persian)
Hirvonen, R., Putwain, D. W., Määttä, S., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2020). The role of academic buoyancy and emotions in students’ learning‐related expectations and behaviors in primary school. British Journal of Educational Psychology, 90(4), 948-963. https://doi.org/10.1111/bjep.12336
Hu, S., & Chen, J. (2016). Place-based inter-generational communication on local climate improves adolescents’ perceptions and willingness to mitigate climate change. Climatic Change, 138(3-4), 425-438.‏ https://doi.org/10.1007/s10584-016-1746-6
Jafari, Z., & Abdizarin, S. (2022). Prediction of academic adjustment based on Academic Identity, Academic buoyancy and school engagement among students. Journal of Educational Psychology Studies, 18(44), 103-122. https://www.doi.org/10.22111/jeps.2022.6672 (In Persian)
Jayarathna, L. C. H. (2014). Perceived social support and academic engagement. Kelaniya Journal of Management, 3(2), 85-92. ResearchGate
Karimi Ghartmani, M. (2012). The relationship between buoyancy and self-perception and metacognition of female and male high school students. Master's thesis in school counseling. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. (In Persian)
Kegler, M. C., Oman, R. F., Vesely, S. K., McLeroy, K. R., Aspy, C. B., Rodine, S., & Marshall, L. (2005). Relationships among youth assets and neighborhood and community resources. Health Education & Behavior, 32(3), 380–397. https://doi.org/10.1177/1090198104272334
Khaleghkhah, A., & Karimianpour, Gh. (2021). Analyzing the mediating role of hope for education in the relationship between academic support and the academic engagement among students. Journal of School Psychology, 9(3), 50-67. https://jsp.uma.ac.ir/article_1064.html?lang=en (In Persian)
Khormai, F., & Kamari, S. (2017). Construction and examine the psychometric characteristics the academic hope scale. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 15-37. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284  (In Persian)
Kuh, G. D. (2001). Assessing what really matters to student learning inside the national survey of student engagement. Change: The Magazine of Higher Learning, 33(3), 10-17.‏ https://doi.org/10.1080/00091380109601795
Leffert, N., Benson, P. L., Scales, P. C., Sharma, A. R., Drake, D. R., & Blyth, D. A. (1998). Developmental assets: Measurement and prediction of risk behaviors among adolescents. Applied Developmental Science, 2(4), 209-230. ‏ https://doi.org/10.1207/s1532480xads0204_4
Malloy, J. A., Parsons, S. A., & Parsons, A. W. (2013). Methods for evaluating literacy engagement as a fluid construct. 62nd Yearbook of the Literacy Research Association, 124-139. ‏Google Scholar
Marques, S. C., Gallagher, M. W., & Lopez, S. J. (2017). Hope-and academic-related outcomes: A meta-analysis. School Mental Health, 9, 250–262. https://doi.org/10.1007/s12310-017-9212-9
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53–83. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.01.002
Martínez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology, 39(8), 1047-1067. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1623382
Mazloomy, S. S., Atabay, R. A., Rahimi, M., Fallahzadeh, H., & Vaezi, A. (2019). The relationship between developmental assets and well-being in adolescent female students in Yazd, Iran. Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health. 15(3), 9-32. https://doi.org/10.1177/0973134220190302
Metzger, I. W., Cooper, S. M., Griffin, C. B., Golden, A. R., Opara, I., & Ritchwood, T. D. (2022). Parenting profiles of academic and racial socialization: Associations with academic engagement and academic self-beliefs of African American adolescents. Journal of School Psychology, 82, 36-48. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.07.001
Mirz, L., Ghamast, G., & Garino, A. J. (2010). Applied multivariate research. Translated by H. Pashasharfi, V. Farzad, S. D. Razakhani, H. R. Hasanabadi, B. Izanldo, & M. Habibi. Tehran: Roshd Publishers. (In Persian)
Muwonge, C. M., Schiefele, U., Ssenyonga, J., & Kibedi, H. (2017). Determinants of persistence among science teacher-trainees: Examining the role of self-efficacy, task value, and academic hope. Journal of Science Teacher Education, 28(6), 522-548. https://doi.org/10.1080/1046560X.2017.1379860
Parsons, S. A., Nuland, L. R., & Parsons, A. W. (2014). The ABCs of student engagement. Phi Delta Kappan, 95(8), 23-27.‏ https://doi.org/10.1177/003172171409500806
Pashak, T., Hagen, J., Allen, J., & Selley, R. (2014). Developmental assets: Validating a model of successful adaptation for emerging adults. College Student Journal, 48(2), 243-248. ResearchGate
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development: Developing motivation and motivating development (pp. 143–163). Elsevier Science. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(00)80010-2
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., & Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research Policy, 50(1), 104114. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104114
Ramazani, M., & Khamesan, A. (2017). Psychometric characteristics of Reeve's academic engagement questionnaire 2013: With the introduction of the agentic engagement. Educational Measurement, 8(29), 185-204. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555 (In Persian)
Reeve, J. (2012). A Self-determination Theory Perspective on Student Engagement. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 149-172). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_7
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579-595. https://doi.org/10.1037/a0032690
Rezaa’ee Varmazyaar, M. A., Sa’Dipoor, E., Ebraahimi Ghavaam, S., & Delaavar, A. (2021). The effect of perceived social support, developmental and psychological capitals, and psychological well-being on academic engagement: Testing a conceptual model, Quarterly Journal of Education, 37(2), 85-108. http://qjoe.ir/article-1-3125-en.html (In Persian)
Rezaei Varmazyar, M. A. (2018). The relationship between perceived social support with psychological well-being: The mediator role of developmental assets, Developmental Psychology, 15(58), 175-188. https://jip.stb.iau.ir/article_664390.html (In Persian)
Rezaei Varmazyar, M., Sadiopour, I., Ibrahimi Ghavam, S., Delavar, A., & Asadzadeh, H. (2018). Structural modeling of the mediating role of internal development and psychological capitals in the relationship between exogenous development capitals and students' academic involvement, Educational and Scholastic Studies, 7(1), 9-37. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1397.7.1.1.5 (In Persian)
Sadoughi, M., & Hesampour, F. (2019). The mediating role of happiness in the relation between hope and academic self-efficacy with academic buoyancy among students, Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(9), 21-30.  http://frooyesh.ir/article-1-1535-en.html (In Persian)
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Bresó, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 23(1), 53-70. ‏ https://doi.org/10.1080/10615800802609965
Scales, P. C., & Taccogna, J. (2001). Developmental assets for success in school and life. The Education Digest, 66(6), 34-44. Google Scolar
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two-sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3, 71-92. ‏ https://doi.org/10.1023/A:1015630930326
Sepehrnoush Moradi, F., & Hejazi Moghary, E. (2018). The relationship between developmental assets of family, school and others with psychological well-being: The Mediating role of hope, Journal of Psychological Achievements, 25(2), 73-90. https://doi.org/10.22055/psy.2019.25139.2024 (In Persian)
Shahbari, J. A, Daher, W., Baya’a, N., & Jaber, O. (2020). Prospective teachers’ development of meta-cognitive functions in solving mathematical-based programming problems with scratch. Symmetry. 12(9). 15-69. https://doi.org/10.3390/sym12091569
Sharif Mousavi, F. (2014). Developmental assets and academic engagement: The mediating role of academic resilience. Master's thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. (In Persian)
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.
Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope: Measures, and applications. San Diego, CA: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-654050-5.X5000-3
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570–585. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570
Snyder, C. R., Rand, K. L. & Sigmon, D. R. (2002). Hope theory. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 257-276). New York, NY: Oxford University Press.
Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams, V. H., & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology, 94(4), 820–826. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.4.820
Syvertsen, A. K., Scales, P. C., & Toomey, R. B. (2019). Developmental assets framework re-visited: Confirmatory analysis and invariance testing to create a new generation of assets measures for applied research. Applied Developmental Science, 25(4), 291-306. https://doi.org/10.1080/10888691.2019.1613155
Trautwein, U., Köller, O., Schmitz, B., & Baumert, J. (2002). Do homework assignments enhance achievement? A multilevel analysis in 7th-grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 27(1), 26–50. https://doi.org/10.1006/ceps.2001.1084
Vatandoust, R., & Pirani, Z. (2022). Predicting the level of educational hope based on academic engagement in students. Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 5(3), 85-91. https://civilica.com/doc/1568861/ (In Persian)
Vazirimehr, A., & Salimi, S. (2022). Structural modeling the effect of academic hope on academic involvement with the mediating role of academic self-efficacy, Journal of Educational Psychology Studies, 18(44), 62-73. https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6669 (In Persian)
Virtue, D. C., Kiefer, S., Alley, K., & Ellerbrock, C. (2015). Teacher and peer support for young adolescents’ motivation, engagement, and school belonging. Research in Middle Level Education Online, 38(8), 1-18. https://doi.org/10.1080/19404476.2015.11641184
Wang, L., & Lee, I. (2021). L2 learners’ agentic engagement in an assessment as learning-focused writing classroom. Assessing Writing, 50, 100571. https://doi.org/10.1016/j.asw.2021.100571
Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47(3), 633-662. ‏ https://doi.org/10.3102/0002831209361209
Wiium, N., Beck, M., & Ferrer-Wreder, L. (2021). The importance of developmental assets to mental health in Norwegian youth. Frontiers in Psychology, 12, 80-95. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.687537
Xu, Q., Shao, L., Zhao, S., Cai, J., Lu, L., Wang, B., & Liu, P. (2022). Social support and nutritional status: Positive psychological capital as a mediator. Social Behavior and Personality: An International Journal, 50(5), 1-13. https://doi.org/10.2224/sbp.11384
Zeinali, Sh., Akbari, B., Sadeghi, A., Moghtader, L. (2021). Structural model of the relationship between transformational capitals and study hopes with academic welfare and behavioral inhibition with the mediating role of academic retention among university volunteer students. Journal of Community Health, 8(1), 1-12. https://doi.org/10.22038/mjms.2021.19336  (In Persian)

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 مهر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 27 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 20 فروردین 1404