اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر تحمل ابهام، ترومای دوران کودکی و شرم بیرونی زنان مبتلا به اختلال وسواس مو‌کنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، واحد زرین شهر، زرین شهر، ایران

4 استاد، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر تحمل ابهام، ترومای دوران کودکی و شرم بیرونی زنان مبتلا به اختلال وسواس مو‌کنی انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان مبتلا به وسواس موکنی تهران در سال 1403 بودند. با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش 34 زن به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه‌ها با پرسشنامه‌های کندن مو بیمارستان ماساچوست (MGH)، تحمل ابهام (MSTAT-I)، ترومای دوران کودکی (CTQ) و شرم بیرونی (ESS) مورد سنجش قرار گرفتند. پس از 8 جلسه 90 دقیقه‌ای رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی (DBT) برای گروه آزمایش، مجددا شرکت‌کنندگان به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره توسط SPSS-27 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیکی باعث افزایش تحمل ابهام، و کاهش آزار جسمی، آزار عاطفی، بی‌توجهی فیزیکی، غفلت عاطفی، سوء استفاده جنسی و شرم بیرونی در زنان مبتلا به اختلال وسواس مو‌کنی شده است (01/0>P). رفتار درمانی دیالکتیکی با آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان، تحمل پریشانی و ذهن‌آگاهی، به افراد کمک می‌کند احساسات منفی را بدون نیاز به رفتارهای وسواسی مانند موکنی مدیریت کنند و کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Group Dialectical Behavior Therapy on Tolerance of Ambiguity, Childhood Trauma, and External Shame in Women with Trichotillomania Disorder

نویسندگان [English]

  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe 1
  • Vahid Savabi Niri 2
  • Saba Azizrousta 2
  • Faranak Saeedi Moghadam 3
  • Ali Fathi-Ashtiani 4
1 PhD in Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Masters, Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran
3 Masters, Department of General Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Zarrinshahr Branch, Zarrinshahr, Iran
4 Professor, Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to determine the effectiveness of group Dialectical Behavior Therapy (DBT) on ambiguity tolerance, childhood trauma, and external shame in women with trichotillomania. The research method followed a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. The study population consisted of women with trichotillomania in Tehran in 2024. Based on inclusion criteria, 34 women were randomly assigned to experimental and control groups. The groups were assessed using the Massachusetts General Hospital Hair Pulling Scale (MGH), the Multiple Stimulus Types Ambiguity Tolerance Scale (MSTAT-I), the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), and the External Shame Scale (ESS). After 8 sessions of 90-minute group DBT sessions for the experimental group, participants completed the research questionnaires again. Data were analyzed using multivariate covariance analysis (MANCOVA) with SPSS-27. The results indicated that DBT significantly increased ambiguity tolerance and reduced physical abuse, emotional abuse, physical neglect, emotional neglect, sexual abuse, and external shame in women with trichotillomania (P<0.01). By teaching skills in emotional regulation, distress tolerance, and mindfulness, Dialectical Behavior Therapy helps individuals manage negative emotions without resorting to compulsive behaviors like hair-pulling, enabling them to achieve greater control over their actions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trichotillomania
  • Ambiguity Tolerance
  • Childhood Trauma
  • External Shame
  • Dialectical Behavior Therapy (DBT)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 15 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 بهمن 1403
  • تاریخ انتشار: 01 بهمن 1403