رابطه مدل فراشناختی و فراهیجان با آمادگی به اعتیاد؛ نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران

2 گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل

چکیده

هدف مطالعه بررسی نقش میانجی‌گری حمایت اجتماعی در رابطه مدل فراشناختی و فراهیجان با آمادگی به اعتیاد در نوجوانان بود. روش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود، جامعه آماری دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان شیروان (1100=N) در سال 401-1400 که با نمونه-گیری در دسترس (آنلاین) 200 نفر (109 پسر و 91 دختر) انتخاب شدند. ابزارها مقیاس آمادگی به اعتیاد (IAPS) ، پرسشنامه‌ باورهای فراشناخت (MCQ) ، پرسشنامه فراهیجان (MES) و پرسشنامه حمایت اجتماعی (SSA)بود. داده‌ها با استفاده از میانگین و انحراف معیار و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای 22 SPSS و 8.8 Lisrel تجزیه و تحلیل شدند. بررسی‌ها نشان داد باورهای فراشناختی و فراهیجان منفی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم مثبت، فراهیجان مثبت و حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم منفی و فراهیجان مثبت با حمایت اجتماعی اثر مستقیم مثبت وجود داشت. باورهای فراشناختی 37 درصد و فراهیجان مثبت 34 درصد و فراهیجان منفی 35 درصد به طور غیر مستقیم، از طریق حمایت اجتماعی نیز بر آمادگی به اعتیاد تاثیر می‌گذارند؛ مدل نیز برازش مطلوبی داشت. در نتیجه باورهای فراشناختی معیوب و فراهیجانات منفی به عنوان پیشایندهای آمادگی به اعتیاد بوده و بر اثر غیرمستقیم آنها با واسطه‌ی حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد حکایت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between metacognitive model and metaemotion with addiction readiness; The mediating role of social support in adolescent

نویسندگان [English]

  • arefe mohamadnezhad devin 1
  • niloofar mikaily 2
1 Department of Psychology. Faculty of Education and Psychology.University of Mohaghegh Ardabili . Ardabil Iran
2 Department of Psychology. Faculty of Education and Psychology.University of Mohaghegh Ardabili .
چکیده [English]

The purpose was to investigate the mediating role of social support in the relationship between metacognitive model and meta-emotion with readiness for addiction in adolescents.The correlational research method was structural equations, the statistical population of secondary school students of Shirvan city (N=1100) in 2020-2021 , which was selected by online sampling, was 200 people (109 boys and 91 girls). Tools were the Addiction Readiness Scale (IAPS), Metacognition Beliefs Questionnaire (MCQ), Metaemotion Questionnaire (MES) and the Social Support Questionnaire (SSA). Data were analyzed using mean and standard deviation and path analysis by using SPSS 22 and Lisrel 8.8 software. The results showed that metacognitive beliefs and negative meta-excitement had a positive direct effect on addiction readiness, meta-excitement, and social support had a negative direct effect on addiction readiness and positive meta-excitement with social support had a positive direct effect. 37 percent of metacognitive beliefs, 34 percent of positive emotions, and 35 percent of negative emotions indirectly affect readiness for addiction through social support; The model also had a good fit. As a result, faulty metacognitive beliefs and negative meta-emotions are precursors to addiction and tells about the indirect effect of their through social support on addiction readiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Addiction readiness
  • Metacognitive beliefs
  • Metaemotion
  • Social support

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 25 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 20 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 20 اسفند 1403