اثربخشی آموزش بازداری شناختی بر عملکرد توجه و کنترل پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نقص‌توجه/بیش-فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌ شناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

نقص در کنترل بازداری، از ویژگی‌های بارز اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی (ADHD) است که به‌طور قابل‌توجهی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی این کودکان تأثیر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر به‌کارگیری آموزش بازداری شناختی به‌منظور ارتقای عملکرد دانش‌آموزان دچار اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش‌آموزان دچار اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی شهر تهران در سال 1402- 1403 تشکیل می‌داد که از این بین 34 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند از یک مرکز روانشناسی در تهران انتخاب شدند. 34 شرکت‌کننده به‌طور تصادفی به گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 30 دقیقه‌ای آموزش بازداری شناختی را دریافت کرد درحالی‌که گروه کنترل در حالت انتظار باقی ‌ماند. ابزارهای ارزیابی شامل چک‌لیست رفتار کودک، آزمون هوش تهران- استنفورد- بینه و آزمون عملکرد یکپارچه دیداری-شنیداری (IVA-2) بود. یافته‌ها نشان داد که آموزش بازداری شناختی به‌طور معنادار، عملکرد توجه کل، کنترل پاسخ و توجه مستمر دیداری را بهبود بخشید (001/0>P)، اما تأثیر معناداری بر توجه مستمر شنیداری نداشت. بر اساس یافته‌های گزارش شده بازداری شناختی می‌تواند به بهبود نشانگان نقص‌توجه/بیش‌فعالی کمک کند. به‌طور کلی برنامه‌هایی مشابه می-تواند از طریق مکانیسم حذف محرک‌های نامرتبط و افزایش تمرکز بر محرکهای هدف، موجب بهبود عملکرد کلی افراد دچار نارسایی‌ در بازداری شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of cognitive inhibition training on attention performance and response control of students with attention-deficit/hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Mohsen Rafikhah 1
  • Ali Sharifi 2
  • marziyeh rahimi 3
1 Assistant professor, department of psychology and education of exceptional children, faculty of psychology and education , university of Tehran, Tehran,Iran
2 2. Assistant Professor, Department of Psychology and Education of children with Special Needs, Faculty of education and psychology, University of Isfahan, Isfahan. Iran
3 MSc Student, Department of Psychology and Education of children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Deficits in inhibitory control are a prominent feature of children with ADHD. The aim of the present study was to apply cognitive inhibition training to improve the performance of students with ADHD. The population of the present study consisted of all students with ADHD in Tehran in 2023-2024, of which 34 students were selected through purposive sampling from a psychological center in Tehran. The 34 participants were randomly divided into an experimental group (17 people) and a control group (17 people). The experimental group received cognitive inhibition training for 10 sessions of 30 minutes, while the control group remained in the waiting condition. The assessment tools included the Child Behavior Checklist (CBCL), the Stanford-Binet Intelligence Scale, and the Integrated Visual-Auditory Performance Test (IVA-2). Data analysis was performed using SPSS-23 software. The findings showed that cognitive inhibition training significantly improved the performance of total attention, response control, and visual sustained attention (P<0.001), but had no significant effect on auditory sustained attention. Based on the reported findings, cognitive inhibition can help improve attention-deficit/hyperactivity symptoms. In general, designing similar programs can improve the overall performance of individuals with inhibition deficits through the mechanism of eliminating irrelevant stimuli and increasing focus on target stimuli.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention deficit/hyperactivity disorder
  • Cognitive inhibition
  • Inhibitory control
  • Response control
  • Sustained attention

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 20 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 اسفند 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 17 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1404