مقایسه اثربخشی درمان روان ‏نمایشگری گروهی و آموزش گروهی تقویت رابطه به شیوه «محکم مرا در آغوش بگیر» بر ترس از صمیمیت زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 نویسنده مسئول، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران

4 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی درمان روان‏نمایشگری گروهی و آموزش گروهی تقویت رابطه به شیوه «محکم مرا در آغوش بگیر» بر ترس از صمیمیت زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه زنان آسیب دیده از خیانت زناشوییِ مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 1 شهر تهران در سال 1401 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 45 نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه‌‌ آزمایش اول تحت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای درمان روان‏نمایشگری گروهی و گروه آزمایش دوم تحت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی تقویت رابطه قرار گرفتند. از مقیاس ترس از صمیمیت (FIS) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. ‌برای تحلیل داده‌ها از به‌دست‌آمده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 28 استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری اثربخشی معناداری بر ترس از صمیمیت داشته است (05/0>P).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compare of the Effectiveness of Group Psychodrama Therapy and Group Hold‐Me‐Tight Relationship‐Education Program on Fear of Intimacy of Women Affected by Marital Infidelity

نویسندگان [English]

  • Zahra Jamshidi Bourkhani 1
  • Saeed Imani 2
  • Alireza Jafari 3
  • Mohammad Ghamari 4

1 Ph.D student, Department of Counseling, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities Sciences, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran

4 Associate professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities Sciences, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare of the effectiveness of group psychodrama therapy and group hold‐me‐tight relationship‐education program on fear of intimacy of women affected by marital infidelity. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up 2 month. The statistical population was all the women affected by marital infidelity who referred to counseling centers in the 1st district of Tehran city in year 2022. In the first stage, using purposeful sampling method, 45 women were selected and then randomly divided into 2 experimental groups (each group 15 women) and one control group (15 women) were replaced and experimental groups underwent group psychodrama therapy (10 sessions 90 minutes) and group hold‐me‐tight relationship‐education program (8 sessions 90 minutes). To collect data fear of intimacy scale (FIS). Analysis of variance with repeated measures with SPSS software version 28 was used for data analysis. The results showed that both interventions had a significant effect on fear of intimacy (P<0.05). In addition, the results of Bonferroni post hoc test showed that group hold‐me‐tight relationship‐education program is more effective in fear of intimacy (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fear of Intimacy
  • Group Hold‐Me‐Tight Relationship-Education Program
  • Group Psychodrama Therapy
  • Marital Infidelity

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 05 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 20 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 20 خرداد 1404