نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی تجارب درمانگران از چالشهای مسیر شغلی در مشاوره تلفنی انجام شد. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع کیفی پدیدارشناسی میباشد. جامعه این پژوهش شامل درمانگران فعال شهر تهران در سال 1404-1403 بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و تا مرز اشباع داده ها و نهایتا انتخاب 15 درمانگر ادامه یافت. شرکتکنندگان مورد مصاحبههای نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون کلایزی استفاده شد. تحلیل دادهها منجر به شناسایی68 مفهوم اولیه، 14 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی شد. مضمون اصلی شامل پنج مضمون چالشهای ارتباطی (عدم دسترسی به نشانههای غیرکلامی، ابهام در بیان کلامی، عوامل محیطی و دشواری در اعتماد)، چالشهای فنی (مشکل در اتصال و دسترسی به فناوری)، چالشهای روانشناختی (عاطفی و رفتاری)، چالشهای توسعهای (کمبود فرهنگسازی، تدابیر زیرساختی اندک، عدم توجه به نیروی انسانی) و چالشهای سازمانی-ساختاری (مدیریت ضعیف منابع انسانی، سیاست-گذاریهای ضعیف و دشواری سنجش اثربخشی مشاوره تلفنی) بود. یافتههای پژوهش حاضر میتواند تبیین مهمی جهت شناخت چالشهای این شغل و مسیرهایی که نیاز به بازنگری و یا حتی بازتعریفی در این حیطه دارند، باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Career Challenges of Psychotherapists in Telephone Counseling
نویسندگان [English]
1 Department of Counseling and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This study aimed to identify therapists’ experiences of career challenges in telephone counseling. The present research method is applied and qualitative, phenomenological. The population of this study included active therapists in Tehran in 2024-2025. Sampling was purposeful and continued until saturation and finally 15 therapists were selected. Participants were interviewed semi-structured. The Colaizzi thematic analysis method was used to analyze the data. Data analysis led to the identification of 68 primary concepts, 14 sub-themes, and 5 main themes. The main theme included five themes: communication challenges (lack of access to nonverbal cues, ambiguity in verbal expression, environmental factors, and difficulty in trust), technical challenges (difficulty in connecting and accessing technology), psychological challenges (emotional and behavioral), developmental challenges (lack of culture building, few infrastructure measures, lack of attention to human resources), and organizational-structural challenges (poor human resources management, weak policies, and difficulty in measuring the effectiveness of telephone counseling). The findings of the present study can be an important explanation for understanding the challenges of this job and the paths that need to be reviewed or even redefined in this area.
کلیدواژهها [English]