نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران.
3 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین روابط علی بین ذهنآگاهی و خودتنظیمی با بهزیستی ذهنی در روانشناسان و مشاوران براساس نقش میانجیگر معنا در زندگی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی روانشناسان و مشاوران مشغول به کار در مراکز روانشناسی و مشاوره استان تهران در سال 1402 بود که از بین آنها 253 نفر به روش هدفمند در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنا مه های ذهن آگاهی (FFMQ)، معنا در زندگی (MLQ) و بهزیستی ذهنی (SWQ) و مقیاس خودتنظیمی (SRI-S) بودند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، نرم افزار AMOS 24.0 و برآورد بیشینه احتمال بررسی شد. یافتهها نشان دهنده برازش مطلوب دادهها با مدل پیشنهادی پژوهش بود ذهنآگاهی، خودتنظیمی و معنا در زندگی با بهزیستی ذهنی رابطه مستقیم معنادار داشتند. معنا در زندگی در رابطه بین خودتنظیمی و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی نقش میانجی داشت؛ در نتیجه ذهن آگاهی و خودتنظیمی با میانجیگری معنا در زندگی با بهزیستی ذهنی رابطه غیر مستقیم معنادار داشتند. از این یافته ها می توان نتیجه گرفت افزایش ذهن آگاهی و خودتنظیمی باعث افزایش معنا در زندگی می شود و بهزیستی ذهنی را در روانشناسان و مشاوران ارتقاء می دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the causal relationships between mindfulness and self-regulation with subjective well-being in psychologists and counselors based on the mediating role of meaning in life
نویسندگان [English]
1 Department of health Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Ghods City Branch, Islamic Azad University, Ghods City, Tehran, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science , Isfahan Branch (khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
4 Department of health Psychology, , Faculty of psychology and Educational Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the present study was to explain the causal relationships between mindfulness and self-regulation with subjective well-being in psychologists and counselors based on the role of the mediator of meaning in life.The research method was Descriptive Correlational and structural equation modeling. The statistical population includes all psychologists and counselors working in psychology and counseling centers in Tehran province in 2023, from which 253 person were selected as a sample, with the purposeful sampling method. The research tools were questionnaires of mindfulness (FFMQ), meaning in life(MLQ) and subjective well-being(SWQ) and scale of self-regulation(SRI-S). The data were analyzed using structural equation modeling, AMOS 24.0 software, and maximum likelihood estimation. The findings showed the optimal fit of the data with the proposed research model .There was a significant direct relationship between Mindfulness, self-regulation and meaning in life with subjective well-being. Also, meaning in life had a role of mediation between mindfulness and self-regulation with subjective well-being. results showed that mindfulness and self-regulation with mediation role of meaning of life had a significant indirect relationship with subjective wellbeing. From these findings, it can be concluded that increasing mindfulness and self-regulation increases meaning in life in psychologists and counselors and increases subjective well-being.
کلیدواژهها [English]