بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامۀ تنظیم هیجان تحصیلی (AERQ) برای دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامۀ تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بود و جامعۀ آماری را نیز کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می‌دادند. به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 204 دانش‌آموز (101 پسر و 103 دختر) از مقطع متوسطۀ دوم انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. گردآوری داده‌ها به‌وسیلۀ پرسشنامه‌های تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان (AERQ)، تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، اضطراب آزمون شناختی (CTA-17) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش‌های تحلیل‌عاملی اکتشافی، تحلیل‌عاملی تأییدی، روایی هم‌زمان و همسانی درونی به‌وسیلۀ نرم‌افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 انجام شد. نتایج تحلیل‌عاملی اکتشافی نشان داد پرسشنامۀ تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان دارای 37 گویه و هشت عامل اجتناب از موقعیت، توسعۀ شایستگی، پرت‌کردن حواس، ارزیابی مجدد، سرکوبی، نفس عمیق، برون‌ریزی هیجان و حمایت اجتماعی است. همچنین نتایج مشخص کرد مقیاس ساختاری هشت‌عاملی با واریانس تبیین‌شدۀ 45/69 دارد. روایی ابزار همبستگی این پرسشنامه با ابزارهای تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان و اضطراب شناختی آزمون بررسی شد و نتایج حاکی از همبستگی مناسب و معنادار بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/88 و برای خرده‌مقیاس‌ها بین 0/61 تا 0/81 بود. به این ترتیب نتایج نشان داد این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی در جمعیت دانش‌آموزان نوجوان ایرانی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب برای سنجش تنظیم هیجان دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم در پژوهش‌ها استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Factorial Structure, Validity, and Reliability of the Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ) for High-School Student

نویسندگان [English]

  • Ensiye Sadat Mostafavi 1
  • Zahra Hashemi 2

1 Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The objective of this investigation was to evaluate the reliability and validity of the academic emotion regulation questionnaire (2016), as well as its factor structure. In terms of the objective, this research was of an applied nature, with a statistical population that represented all second-grade high school pupils in Mashhad city during the academic year 2022-2023. 204 pupils (101 males and 103 females) were selected from the second grade of high school and completed the questionnaires. Data collection was conducted using the multistage cluster sampling method. The Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ), Emotion Regulation Questionnaire-Children, Adolescents (ERQ-CA), and Cognitive Test Anxiety Scale (CTA-17) were employed to gather the data. For data analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, concurrent validity, and internal consistency were implemented via SPSS-26 and AMOS-24 software. The exploratory factor analysis results indicated that the academic emotion regulation questionnaire contained 37 items, which were categorized into eight factors: averting situations, developing competences, redirecting attention, reappraisal, suppression, respiration, venting, and social support. The results also indicated that the scale has an eight-factor structure with an explained variance of 69/45. In order to evaluate the instrument's validity, the correlation of this questionnaire with emotion regulation and academic anxiety questionnaires for children and adolescents was examined. The results showed a suitable and significant correlation. The Cronbach-alpha coefficient was 0/88 for the entire questionnaire, and 0/61-0/81 for the subscales, in order to evaluate the reliability of this questionnaire. Consequently, the findings suggested that this questionnaire has demonstrated favorable reliability and validity among the Iranian second-grade high school student population. It is a suitable instrument for assessing the emotion regulation of second-grade secondary school students in their academic pursuits.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Emotion Regulation
  • Academic field
  • High-School Students
  • Questionnaire
دادفرنیا، ش.، هادیان فرد، ح.، رحیمی، چ.، و افلاک سیر، ع. (1399). تنظیم هیجان و نقش آن در پیش‌بینی نشانه‌های افسردگی در دانشجویان. طلوع بهداشت، ۱۹(۱) ، ۴۷-۳۲. https://doi.org/10.18502/tbj.v19i1.2815
لطفی، م.، بهرام‌پوری، ل.، امینی، م.، فاطمی‌تبار، ر.، بیرشک، ب.، انتظاری، م.، و شیاسی، ی. (۱۳۹۸). انطباق پرسشنامۀ تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۹(۱۷۵)، ۱۲۸-۱۱۷. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12374-fa.html
References
Baghaei, P., & Cassady, J. (2014). Validation of the Persian translation of the cognitive test anxiety scale. SAGE Open, 4(4), 2158244014555113. https://doi.org/10.1177/2158244014555113
Berkovits, L., Eisenhower, A., & Blacher, J. (2017). Emotion regulation in young children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47, 68-79. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2922-2
Boekaerts, M., & Pekrun, R. (2015). Emotions and emotion regulation in academic setting. In L. Corno, & E. M. Anderman (Eds.). Handbook of educational psychology (3rd Edition) (pp. 90-104). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315688244
Brislin, R. W. (1986). The wording and translation of research instruments. In W. J. Lonner & J. W. Berry (Eds.), Field methods in cross-cultural research (pp. 137–164). Sage Publications, Inc. https://psycnet.apa.org/record/1987-97046-005
Burić, I., Sorić, I., & Penezić, Z. (2016). Emotion regulation in academic domain: Development and validation of the academic emotion regulation questionnaire (AERQ). Personality and Individual Differences, 96, 138-147. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.02.074
Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270–295. https://doi.org/10.1006/ceps.2001.1094 .
Colton, D., & Covert, R. W. (2007). Designing and constructing instruments for social research and evaluation. John Wiley & Sons. Google Scholar
Dadfarnia, S., Hadianfard, H., Rahimi, C., & Aflakseir, A. (2020). Predicting depression based on cognitive emotion regulation strategies. Tolooebehdasht, 19(1), 32-47. http://dx.doi.org/10.18502/tbj.v19i1.2815 (In Persian)
England-Mason, G., & Gonzalez, A. (2020). Intervening to shape children’s emotion regulation: A review of emotion socialization parenting programs for young children. Emotion, 20(1), 98-104. https://doi.org/10.1037/emo0000638
Essau, C. A., LeBlanc, S., & Ollendick, T. H. (Eds.). (2017). Emotion regulation and psychopathology in children and adolescents. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780198765844.001.0001
Gagne, J. R., Liew, J., & Nwadinobi, O. K. (2021). How does the broader construct of self-regulation relate to emotion regulation in young children? Developmental Review, 60, 100965. https://doi.org/10.1016/j.dr.2021.100965
Gross, J. J., & John, P. O. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348–362. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.85.2.348
Harley, J. M., Pekrun, R., Taxer, J. L., & Gross, J. J. (2019). Emotion regulation in achievement situations: An integrated model. Educational Psychologist, 54(2), 106-126. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1587297
Harrington, E. M., Trevino, S. D., Lopez, S., & Giuliani, N. R. (2020). Emotion regulation in early childhood: Implications for socioemotional and academic components of school readiness. Emotion, 20(1), 48-53. https://doi.org/10.1037/emo0000667
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Google Scholar
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
Lotfi, M., Bahrampouri, L., Amini, M., Fatemitabar, R., Birashk, B., Entezari, M., & Shiasy, Y. (2019). Persian adaptation of emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA). Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 29(175), 117-128. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12374-en.html (In Persian)
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P.  (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4
Sabatier, C., Restrepo Cervantes, D., Moreno Torres, M., Hoyos De los Rios, O., & Palacio Sañudo, J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: Concepts, processes and influences. Psicología Desdeel Caribe, 34(1), 75-90. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21356010006
Sainio, P. J., Eklund, K. M., Ahonen, T. P., & Kiuru, N. H. (2019). The role of learning difficulties in adolescents’ academic emotions and academic achievement. Journal of Learning Disabilities, 52(4), 287-298. https://doi.org/10.1177/0022219419841567
Sari, P., Bulantika, S. Z., Dewantari, T., & Rimonda, R. (2020). Effects of stress coping and emotion regulation on student academic stress. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 7(1), 73-80. https://doi.org/10.24042/kons.v7i1.6300
Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2018). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(6), 978-991. https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1157757
Shuman, V., & Scherer, K. R. (2015). Emotions, psychological structure of. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition) (pp. 526-533). Elsevier.
Silvers, J. A. (2022). Adolescence as a pivotal period for emotion regulation development. Current Opinion in Psychology, 44, 258-263. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.09.023
Sverdlik, A., Rahimi, S., & Vallerand, R. J. (2022). Examining the role of passion in university students’ academic emotions, self-regulated learning and well-being. Journal of Adult and Continuing Education, 28(2), 426-448. https://doi.org/10.1177/14779714211037359
Tabachnick, B. G. &  Fidell, L. S. (2012) Using multivariate statistics. 6h Edition, Boston: Person Education.
Teixeira, R. J., Brandão, T., & Dores, A. R. (2022). Academic stress, coping, emotion regulation, affect and psychosomatic symptoms in higher education. Current Psychology, 41, 7618-7627. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01304-z 
Wang, S., Li, X., Lu, J., & Yu, M. (2022). Perceived teacher empathy and teenagers’ positive academic emotions: The mediating effect of interpersonal emotion regulation. School Psychology International, 43(5), 443-459. https://doi.org/10.1177/01430343221113004
 
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 297-311
  • تاریخ دریافت: 13 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 04 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404