نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامۀ تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بود و جامعۀ آماری را نیز کلیۀ دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 204 دانشآموز (101 پسر و 103 دختر) از مقطع متوسطۀ دوم انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. گردآوری دادهها بهوسیلۀ پرسشنامههای تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان (AERQ)، تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، اضطراب آزمون شناختی (CTA-17) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به روشهای تحلیلعاملی اکتشافی، تحلیلعاملی تأییدی، روایی همزمان و همسانی درونی بهوسیلۀ نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 انجام شد. نتایج تحلیلعاملی اکتشافی نشان داد پرسشنامۀ تنظیم هیجان تحصیلی نوجوانان دارای 37 گویه و هشت عامل اجتناب از موقعیت، توسعۀ شایستگی، پرتکردن حواس، ارزیابی مجدد، سرکوبی، نفس عمیق، برونریزی هیجان و حمایت اجتماعی است. همچنین نتایج مشخص کرد مقیاس ساختاری هشتعاملی با واریانس تبیینشدۀ 45/69 دارد. روایی ابزار همبستگی این پرسشنامه با ابزارهای تنظیم هیجان کودکان و نوجوانان و اضطراب شناختی آزمون بررسی شد و نتایج حاکی از همبستگی مناسب و معنادار بود. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/88 و برای خردهمقیاسها بین 0/61 تا 0/81 بود. به این ترتیب نتایج نشان داد این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی در جمعیت دانشآموزان نوجوان ایرانی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب برای سنجش تنظیم هیجان دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم در پژوهشها استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Factorial Structure, Validity, and Reliability of the Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ) for High-School Student
نویسندگان [English]
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The objective of this investigation was to evaluate the reliability and validity of the academic emotion regulation questionnaire (2016), as well as its factor structure. In terms of the objective, this research was of an applied nature, with a statistical population that represented all second-grade high school pupils in Mashhad city during the academic year 2022-2023. 204 pupils (101 males and 103 females) were selected from the second grade of high school and completed the questionnaires. Data collection was conducted using the multistage cluster sampling method. The Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ), Emotion Regulation Questionnaire-Children, Adolescents (ERQ-CA), and Cognitive Test Anxiety Scale (CTA-17) were employed to gather the data. For data analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, concurrent validity, and internal consistency were implemented via SPSS-26 and AMOS-24 software. The exploratory factor analysis results indicated that the academic emotion regulation questionnaire contained 37 items, which were categorized into eight factors: averting situations, developing competences, redirecting attention, reappraisal, suppression, respiration, venting, and social support. The results also indicated that the scale has an eight-factor structure with an explained variance of 69/45. In order to evaluate the instrument's validity, the correlation of this questionnaire with emotion regulation and academic anxiety questionnaires for children and adolescents was examined. The results showed a suitable and significant correlation. The Cronbach-alpha coefficient was 0/88 for the entire questionnaire, and 0/61-0/81 for the subscales, in order to evaluate the reliability of this questionnaire. Consequently, the findings suggested that this questionnaire has demonstrated favorable reliability and validity among the Iranian second-grade high school student population. It is a suitable instrument for assessing the emotion regulation of second-grade secondary school students in their academic pursuits.
کلیدواژهها [English]