نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی-دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی روابط ساختاری ایدهپردازی خودکشی بر اساس صفات تاریک شخصیت و نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ بود که از میان آنها ۱۶۸ نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ایدهپردازی خودکشی (SIQ)، دشواری در تنظیم هیجان (DERS)، صفات تاریک شخصیت (DPTQ) و نیازهای بنیادین روانشناختی (BPNQ) بود. دادهها با نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مؤلفههای صفات تاریک شخصیت (خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم) و دشواری در تنظیم هیجان اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ایدهپردازی خودکشی دارند، در حالیکه نیازهای روانشناختی (شایستگی، وابستگی و خودمختاری) اثر مستقیم و منفی معناداری داشتند. همچنین اثر غیرمستقیم صفات تاریک و نیازهای روانشناختی از طریق دشواری در تنظیم هیجان نیز معنادار بود. این یافتهها اهمیت توجه به آموزش تنظیم هیجان، تقویت نیازهای روانشناختی و غربالگری ویژگیهای شخصیتی پرخطر در مداخلات پیشگیرانه مدارس را نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Structural Relationships of Suicidal Ideation Based on Dark Personality Traits and Basic Psychological Needs, with the Mediating Role of Difficulties in Emotion Regulation
نویسندگان [English]
1 MA, Clinical Psychology Department, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to examine the structural model of suicidal ideation based on dark personality traits and basic psychological needs, with the mediating role of emotion dysregulation. This descriptive-correlational research employed structural equation modeling (SEM). The statistical population included male high school students in Ardabil during the first semester of the 2023–2024 academic year, from which 168 individuals were selected through convenience sampling. The instruments used were the Suicidal Ideation Questionnaire (SIQ), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), the Dark Personality Traits Questionnaire (DPTQ), and the Basic Psychological Needs Questionnaire (BPNQ). Data were analyzed using SPSS 25 and SmartPLS 3. The findings revealed that components of dark personality traits (narcissism, psychopathy, and Machiavellianism) and emotion dysregulation had a significant and positive direct effect on suicidal ideation. In contrast, basic psychological needs (competence, relatedness, and autonomy) showed a significant and negative direct effect. Moreover, dark personality traits and psychological needs also had significant indirect effects on suicidal ideation through emotion dysregulation. These findings highlight the necessity of implementing school-based prevention programs focused on enhancing emotion regulation skills, strengthening basic psychological needs, and identifying high-risk personality traits among adolescents.
کلیدواژهها [English]