بررسی رابطه بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی استرس ادراک شده و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی بالینی، کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو، ساوه، مرکزی

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، هرمزگان، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، مازندران، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی استرس ادراک شده و تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان دانشگاه تهران انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تهران بود که نمونه 400 نفری از آن با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامه چندبعدی کمال گرایی (هویت و همکاران، 1991)، استرس ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983)، اضطراب در تعاملات اجتماعی (هیمبرگ و همکاران، 1992) و راهبردهای تنظیم هیجان (گراس و همکاران، 2003) بود. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 23 و نرم افزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد کمال گرایی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراک شده بر اضطراب اجتماعی (۲۶۵/0=β، ۰۱/0>p) تاثیر دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به عنوان الگویی نظری و کاربردی برای درک ارتباط کمال‌گرایی با اضطراب اجتماعی از طریق مدنظر قرار دادن متغیرهای میانجی استرس ادراک شده و تنظیم شناختی هیجان در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between perfectionism and social anxiety considering the mediating role of perceived stress and cognitive regulation of emotion in Tehran University students

نویسندگان [English]

  • sara pasandian 1
  • sahar gashtil 2
  • zeinab foruzandeh 3
  • Hadi Hashemi R azini 4

1 Clinical psychology/ naser khosrow university/ saveh/ markazi

2 MSc, Department of clinical psychology, psychology and educational science faculty, Islamic azad university, bandar abbas, hormozgan, iran

3 MSc, Department of clinical psychology, psychology and educational science faculty, Islamic azad university, sari, Mazandaran, iran.

4 Assistant Professor Department Of Psychology, kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Aim: Aim of present study was investigating relationship between perfectionism and social anxiety, considering the mediating role of perceived stress and cognitive emotion regulation. Method: The research method was corr elation with structural equation model. The statistical population of research was students of Tehran University, from which a sample of 400 people was taken by multi-stage random sampling method. The research tool was multidimensional questionnaire of perfectionism (Hewitt et al., 1991), perceived stress (Cohen et al., 1983), anxiety in social interactions (Heimberg et al., 1992) and emotion regulation strategies (Gross et al., 2003). SPSS version 23 and AMOS software version 24 were used for data analysis. Results: The results of research showed that perfectionism has an effect on social anxiety both directly and indirectly through the mediation of cognitive emotion regulation and perceived stress (β=0.265, p<0.01). Conclusion: Present study can be considered as a theoretical and practical model for understanding the relationship between perfectionism and social anxiety by considering the mediating role of perceived stress and cognitive emotion regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive emotion regulation
  • perceived stress
  • perfectionism
  • social anxiety

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 26 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 مرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 27 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 27 مهر 1404