اثربخشی آموزش والدگری مبتنی بر رویکرد مثبت‌گرا بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری کنشی مادران کودکان با اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدگری مبتنی بر رویکرد مثبت‌گرا بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری کنشی مادران کودکان با اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری را مادران کودکان با اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 6 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. جهت اجرای پژوهش حاضر تعداد 35 مادر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه قرار گرفتند (18 مادر در گروه آزمایش و 17 مادر در گروه گواه). مادران حاضر در گروه‌ آزمایش آموزش والدگری مبتنی بر رویکرد مثبت‌گرا را طی 10 هفته دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه استرس والدگری (آبیدین، 1990) و پرسشنامه انعطاف‌پذیری کنشی (دنیس و وندروال، 2010) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرم‌افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش والدگری مبتنی بر رویکرد مثبت‌گرا بر استرس والدگری و انعطاف‌پذیری کنشی مادران کودکان با اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده تاثیر داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Parenting Training Based on Positivist Approach on Parenting Stress and Action Flexibility of Mothers of Children with Externalized Behavioral-Emotional Disorder

نویسندگان [English]

  • mandana matinzadeh 1
  • fatemeh bahrami 2

1 Ma of Counseling, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.

2 Professor of Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted to effectiveness of parenting training based on positivist approach on parenting stress and action flexibility of mothers of children with externalized behavioral-emotional disorder. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population was made up of mothers of children with externalized behavioral-emotional disorder who referred to the education counseling center of Isfahan city in the academic year of 2022-23. In order to carry out the present study, 35 mother were selected by the purposeful sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (18 mother in the experimental group and 17 mother in the control group). The mothers in the experimental group received ten sessions of positivist approach on parenting stress during ten weeks. The applied questionnaires in this study included Children and Adolescents Behavioral Inventory (Achenbach, Rescorla, 2001), Parenting Stress Questionnaire and Action Flexibility Questionnaire. The data from the study were analyzed through mixed ANOVA method via SPSS23 statistical software. The results showed that positivist approach on parenting stress has had effect on the on parenting stress and action flexibility of mothers of children with externalized behavioral-emotional disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting training based on positivist approach
  • parenting stress
  • action flexibility
  • externalized behavioral-emotional disorder

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 27 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 27 مهر 1404