• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی نشریه
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
شماره شماره 2
زمستان 1389
شماره شماره 1
پاییز 1389
. (1389). رابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان: یک همبستگی بنیادی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1(2), 29-44.
. "رابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان: یک همبستگی بنیادی". فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1, 2, 1389, 29-44.
. (1389). 'رابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان: یک همبستگی بنیادی', فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1(2), pp. 29-44.
. رابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان: یک همبستگی بنیادی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1389; 1(2): 29-44.

رابطه هویت، خودکارآمدی و نیازهای بنیادین با ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان: یک همبستگی بنیادی

مقاله 3، دوره 1، شماره 2، زمستان 1389، صفحه 29-44  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
چکیده
پ‍ژوهش حاضر به روش همبستگی و با هدف بررسی نقش هویت، خودکارآمدی و مؤلفه‌های نیازهای بنیادین (عشق، قدرت، بقا، آزادی‌ و تفریح) در ابعاد سلامت عمومی دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام پذیرفت. کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه طارمِ استان قزوین، جامعه آماری این پژوهش را  تشکیل می‌دهند. گروه نمونه 140 نفراز دانش‌آموزان (70 دختر، 70 پسر ) بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های«نیازهای بنیادینِ دانش‌آموزان (SNS)»، «هویت احمدی»، «خودکارآمدی جروسلم و همکاران» و «پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ» بودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری همبستگی بنیادی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت از متغیرهای پیش‌بین و افسردگی از متغیرهای ملاک، بیشترین نقش را در ایجاد اولین همبستگی بنیادی داشته است. علاوه بر این نتایج نشان می‌دهد که از متغیرهای پیش‌بین، تفریح و از متغیرهای ملاک، اختلال در کارکرد اجتماعی، بیشترین نقش را در ایجاد دومین همبستگی بنیادی داشته‌اند. با این توصیف به نظر می‌رسد در رابطه بین این دو مجموعه متغیر، می‌توان یک رابطه بنیادین بین دو ساختار به دست آورد.
کلیدواژه‌ها
هویت؛ خودکارآمدی؛ نیازهای بنیادین؛ سلامت عمومی
عنوان مقاله [English]
Relation between Identity, Self efficacy and Basic needs with General Health in Students: A Canonical Correlation
چکیده [English]
The main puropose of this research was to study the role of identity, self-efficacy and components of basic needs(love, power, survival, freedom and fun) in middle class students' physical and mental health. Puplation of this study included all of students (girls and boys) in middle class that lives in Tarem from Ghazvin proviance.140 students, included both girls (70 cases) and boys (70 cases) were selected by accessible sampling method. Samples were answered Student's Need Survey, Identity scale, Self-efficacy and General Health questionnaire. Data analyzed by Simple Pearson’s correlation and multivariate canonical correlation. Results showed that two canonical correlations revealed. In one hand Identity as a basic predictor and depression as a criterion in first set, and the other hands fun as a predictor and social dysfunction as a criterion in second set, revealed as basic elements for students’ physical and mental health.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Identity, Self-Efficacy, Basic needs, Physical and Mental Health
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,911
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.