اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2014.52574
چکیده
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور، از بین کلیه زوج هایی که به دادگاه خانواده مراجعه و به مرکز مداخله و مشاوره خانواده در شهر اصفهان ارجاع داده شده بودند، 40 زوج به طور تصادفی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزشی مهارت های زندگی طی 8 جلسۀ 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج تفاوت معنی داری را بین عملکرد دو گروه در خرده مقیاس های رضایت زناشویی (01/0P<)، مسائل شخصیتی (05/0P<)، ارتباط (05/0P<)، حل تعارض (05/0P<)، مدیریت مالی (05/0P<)، اوقات فراغت (05/0P<)، رابطه جنسی (05/0P<) و خانواده و دوستان (05/0P<) نشان داد. یافته ها حاکی از اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی در زوج های مراجعه کننده به مرکز مداخله و مشاوره خانواده بود.
. (1392). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), 1-14. doi: 10.22059/japr.2014.52574
MLA
. "اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی", فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4, 4, 1392, 1-14. doi: 10.22059/japr.2014.52574
HARVARD
. (1392). 'اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی', فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 4(4), pp. 1-14. doi: 10.22059/japr.2014.52574
VANCOUVER
. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 1392; 4(4): 1-14. doi: 10.22059/japr.2014.52574