• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی نشریه
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
شماره شماره 4
زمستان 1391
شماره شماره 3
پاییز 1391
شماره شماره 1
بهار 1391
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
. (1391). نقش عضویت گروهی و بازنمایی در رابطه بین شناخت های ضمنی و آشکار. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 3(4), 17-32. doi: 10.22059/japr.2013.52822
. "نقش عضویت گروهی و بازنمایی در رابطه بین شناخت های ضمنی و آشکار". فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 3, 4, 1391, 17-32. doi: 10.22059/japr.2013.52822
. (1391). 'نقش عضویت گروهی و بازنمایی در رابطه بین شناخت های ضمنی و آشکار', فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 3(4), pp. 17-32. doi: 10.22059/japr.2013.52822
. نقش عضویت گروهی و بازنمایی در رابطه بین شناخت های ضمنی و آشکار. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی, 1391; 3(4): 17-32. doi: 10.22059/japr.2013.52822

نقش عضویت گروهی و بازنمایی در رابطه بین شناخت های ضمنی و آشکار

مقاله 6، دوره 3، شماره 4، زمستان 1391، صفحه 17-32  XML اصل مقاله (174.42 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2013.52822
چکیده
در مطالعات شناخت اجتماعی، هر شناخت مشخص به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم قابل اندازه ‌گیری است. بنابراین، شناخت ضمنی که حاصل اندازه‌ گیری غیرمستقیم است؛ غالباً در مقابل شناخت آشکار که حاصل سنجش مستقیم است، قرار داده می ‌شود. هدف این پژوهش، آزمودن نقش تعدیل کننده دو متغیر عضویت در گروه‌ های اجتماعی جنس و گروه ‌رشته و نیز قدرت بازنمایی شناخت ‌ها (شامل مؤلفه ­های اهمیت و ثبات بازنمایی)، در رابطه بین شناخت ضمنی و شناخت آشکار در متن سه شناخت هویت جنسی، هویت گروه ‌رشته ‌ای و تصور قالبی جنس- رشته بود. به این منظور، 192 نفر از دانشجویان دو دانشکده از دانشگاه‌ های تهران (96 علوم ‌انسانی، 96 ریاضی فنی؛ 96 پسر، 96 دختر) در این پژوهش شرکت کردند. سه شناخت مورد تمرکز به دو شیوه، یکی مستقیم با استفاده از پرسش­ های لیکرت و دیگری غیرمستقیم با استفاده از آزمون تداعی ضمنی سنجیده شدند. همچنین سئوالاتی برای سنجش مؤلفه ­های قدرت بازنمایی پرسیده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که اهمیت جنس و اهمیت تحصیل به ترتیب رابطه هویت جنسی ضمنی و آشکار و هویت گروه‌ رشته ‌ای ضمنی و آشکار را تعدیل کردند. مؤلفه دیگر، یعنی ثبات بازنمایی، تعدیل­ کننده معناداری نبود. بین گروه­ های اجتماعی مورد بررسی تفاوت‌هایی از نظر اختلاف شناخت­ ضمنی و شناخت آشکار در خصوص هر سه شناخت بود. بر مبنای یافته‌ ها می ‌توان گفت که مؤلفه‌ های مختلف قدرت از نظر چگونگی تعدیل رابطه شناخت ضمنی و شناخت آشکار متفاوت عمل می کنند. همچنین عضویت گروهی نقش مهمی ‌در رابطه شناخت ضمنی و شناخت آشکار ایفا می کند و لازم است در پژوهش ‌های بعدی توجه جدی ­تری به آن صورت گیرد.
کلیدواژه‌ها
آزمون تداعی ضمنی؛ اهمیت بازنمایی؛ هویت؛ تصور قالبی
عنوان مقاله [English]
The Role of Group Membership and Representational Strength in the Relationship between Implicit and Explicit Cognitions
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,074
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.