نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Attachment to the teacher and academic engagement among female and male students
چکیده [English]
This
study aimed to evaluate the quality of teacher-student relationship as an
attachment to the teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) as
factors influencing academic engagement in male and female students through are
examined. This
research method is descriptive (non-experimental) and its design is
causal-comparative, correlation and stepwise regression. 289 female students
and 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and Empirical
Sciences in chemistry and physics
by the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tseng
questionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-made
three-dimensional scale of attachment to teacher. Results showed that there is a significant difference between the two
groups in avoidant attachment style to the teacher. Also, the difference between avoidant attachment relationship
with academic engagement, in two groups was significant. But between Secure
attachment relationship with academic engagement, in two groups significant
difference was not observed. Moreover, in females, secure attachment to the
teacher was predictor of high academic
engagement. in boys, secure attachment to teachers was
predictor of high academic engagement and avoidant attachment to the teacher
predictor of low academic engagement
کلیدواژهها [English]