الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد دانشگاه تهران

چکیده

ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطه‌گری انگیزه درونی یادگیری است. 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونه‌گیری در دسترس از دانشکده‌های روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامه‌های جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برون­زای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجی‌گری می‌شود. در مجموع یافته‌ها نشان می‌دهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطه‌گری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Modeling on the relationship between creative education atmosphere, intrinsic motivation and self-regulation strategies in female students of the University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Afzal Sadat Hosseini 1
  • Farnaz Mehdipour Maralani 2
1 University of Tehran
2
چکیده [English]

Classroom structure has plenty of influence on learning process. Creative education environment is one of the most important influential factors in learning quality as one of the effective variables on the intrinsic motivation. In this study, the relationship between creative education environment and self-regulated learning strategies and mediation of intrinsic learning motivation was studied. 300 female students of the university of Tehran, from faculties of psychology, social science and economy, were selected based on convenience sampling method to respond to the questionnaires of actual creative education atmosphere, spontaneous learning strategies MSLQ and intrinsic motivation AMS. The results were analyzed using structural equations modeling. The obtained results showed that creative education atmosphere has significant correlation with the self-regulated learning strategies and the relationship between creative education atmosphere and self-regulated learning is mediated through intrinsic learning motivation. So, according to the importance of self-regulation and intrinsic motivation in the academic achievement, it is suggested that conditions be created for students to enhance the intrinsic motivation, use of self-regulation strategies increases. Consequently, results indicate that the creative education atmosphere influences the use of self-regulated learning strategies directly
and through mediation of learning motivation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative education atmosphere
  • Intrinsic motivation to learn
  • Self-regulated learning strategies
  • Structural Equation Modeling
البرزی، محبوبه ) 1389). خلاقیت در جوامع جمع گرا: پرورش خلاقیت در کودکان. سومین کنفرانس ملی خلاقیت
شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران، 13-12  آبان.اسفیدانی ، رحیم و محسنین،شهریار(1393). مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل،تهران،انتشارات کتاب مهربان.
حسینی ، افضل السادات (1390).  یادگیری خلاق، کلاس خلاق. تهران، انتشارات مدرسه.
حسینی ، افضل السادات ) 1388). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
سبحانی نژاد، مهدی؛ و عابدی، ا حمد (1385).بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خود تنظیم و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 97- 82
 سرمد، زهره ) 1378). متغیرهای تعدیل کننده و واسطه ای: تمایزات مفهومی و راهبردی. پژوهشهای روانشناختی، (4) ، 5، 81- 63
- عباس زاده، میر محمد سید، امانی، جواد، خضری آذ ر، هیمن و پاشوی، قاسم (1391).  مقدمه ای بر مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
عریضی، میدرطا، عابدی، ا مد و تاجی، مریم (1386).  رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان
- . دبیرستانهای شهر اصفهان. نوآوریهای آموزشی، 28- 13
موسوی، سیده ماهرخ (1383).  روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات ساوالان.
نخستین گلدوست، اصغر؛ و معینی کیا، مهدی  (1388). رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیم و راهبردهای انگیزش برای یادگیری با عملکرد ت صیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وا د اردبیل. دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامه ریزی درسی، 85- 100
هومن، حیدر علی (1387).  مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزر ل، چاپ دوم، تهران: سمت.
Ahmad, A.R.,Seman,A.A,Awang,M.M.,& Sulaiman,F. (2015). Application of Multiple Intelligence Theory to Increase StudentMotivation in Learning History. Asian Culture and History, 1(7), 210-219.
Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: a new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and Instruction, 7, 161e186.
Boekaerts, M. (2002). Bringing about change in the classroom: strengths and weaknesses of the self-regulated learning approach EARLI presidential address, 2001. Learning and Instruction, 12, 589-604.
Bruce, W.T., Dennis, A. A., and Dennis R.S. (2007). Learning and Motivation strategies: You’re Guide to success. Pearson Education.
Butler, D. Ly & Winner, P. H. (1995). Feedback and self- regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research. No. 6, pp. 245-281.
Corno,L.,Kanfer,R. (1993).The role of volition in learning and performance. Review of Research in education, 19.
Ghasemi,F.,Rastegar,A.,Ghorban Jahromi,R.,&Roozegar Marvdashti.R. (2011). the relationship between creativity and achievement motivation with high school
students’ entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1291-1296.
Hosseini,A.S,& Watt,A.p. (2010).The effect of a teacher professional development in facilitating students creativity. Educational Research and Reviews, 5(8), 432-438.
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (Second Edition).New York, NY:The Guilford Press.
Pintrich, P.R. (2000). Intraindiyidual differences in student motivational and self –regulated learning. Handbook of self- regulation. San Diego, Academic Press, pp. 451- 502.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33e40.
Razi, H.R., Vahidiyan, Z. &Hashemi,S. (2015).Studing The Relationship between Self-Regulation and High School Students Academic Motivation of The Second Course in County of Larestan. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5,455-467.
Robert J. Vallerand, Luc G. Pelletier, Marc R. Blais, Nathalie M. Brière, Caroline B. Senécal, Évelyne F. Vallières. (1992).Educational and psychological Measurement,25-53.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (1994). Self-regulation, learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Winne, P. H. (1995). Inherent details in self-regulated learning. Educational Psychologist, 30, 173e187.
Wolters, G. A. (1998). Self- regulated learning and college student’s regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, No.90, pp. 224-235.
Wolters, G. A. (1999). The relation between high school students, motivational and their use of learning strategies, effort, and classroom. Learning and Individual Differences, No.11, pp. 281-299.
Zimmerman, B. J. (1986). Becoming self- regulated learned: which are the subprocesses? Contemporary. Journal of Educational psychology, No.11, pp. 307-313.
Zimmerman, B.J. (1989). A social cognitive view of self- regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology, No. 18, pp.329-339.
Zimmerman, B. J. (1999). A social cognitive of self – regulated academic learning. Journal of Educational psychology, No. 81, pp. 125-134.
دوره 8، شماره 1
اردیبهشت 1396
صفحه 13-29
  • تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1395
  • تاریخ بازنگری: 01 تیر 1396
  • تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1395
  • تاریخ اولین انتشار: 01 اردیبهشت 1396
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1396