انعطاف پذیری شناختی و کنترل عواطف مادران دانش آموزان پسر نابینا
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22059/japr.2014.63667
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه انعطافپذیری شناختی و کنترل عواطف در مادران با و بدون دانش آموزان پسر نابینا 12-7 سال شهرستان خرمآباد و روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعه این پژوهش تمامی مادران با و بدون دانش آموزان پسر نابینای 12-7 سال مقطع ابتدایی شهرستان خرمآباد بود. از میان جامعه آماری، تعداد 25 نفر از مادران با دانش آموزان پسر نابینا از مدارس استثنایی تربیت 1 و 2 شهر خرمآباد به روش در دسترس و تعداد 25 نفر از مادران دانش آموزان پسر بینا به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندروال (۲۰۱۰) و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز (۱۹۹۷) استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که انعطاف پذیری شناختی و کنترل عواطف در مادران با دانش آموزان نابینا پائینتر از مادران با دانش آموزان بینا است. نتایج این پژوهش نشان داد که داشتن دانش آموزانی نابینا میتواند تواناییهای روانشناختی چون انعطاف پذیری شناختی و کنترل عواطف را در مادران مورد تهدید و آسیب قرار دهد.