هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی مولفههای نظری بر رفتار و عملکرد رفتار و عملکرد مدیریتیِ مدیران در سازمانهای آموزشی میباشد. تحقیق حاضر بین رشتهای و از نوع بنیادی- کاربردی است. یافتههای توصیفی با مراجعه به مراکز علمی و کتابخانهها، و دادههای آماری، به شیوه میدانی و توزیع پرسشنامه محقق ساخته بین مدیران و اعضای هیأت علمی مراکز دانشگاه پیام نور استان مرکزی جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss صورت گرفته است. نتایج نشان داد که بین مولفه های نظری با تمام مولفههای عملکرد مدیریتی رابطه معنیداری وجود دارد.