نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3 اﺳﺘﺎدﯾﺎر داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت
چکیده
هدف پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد استان تهران (سال تحصیلی 97-96) بود تا از این طریق بتوان ابزاری استاندارد را برای سنجش کودکان و نوجوانان تیزهوش فراهم ساخت. پس از فرایند انطباق یابی و تحلیل های روانسنجی در زمینه نسخه مقدماتی با حجم نمونه 30 نفر، بازنگری انجام گرفت و نسخه آزمایشی تدوین شد. تحلیل های مرتبط با شاخص دشواری، شاخص تمیز و دیگر ویژگی های روانسنجی با حجم نمونه 120 نفر انجام گرفت و موجبات تدوین نسخه استاندارد فراهم شد. فرایند اجرای نهایی با حجم نمونه 704 نفر پیرامون شناسایی ویژگی های روانسنجی انجام گرفت و مشخص شد که تمامی سؤالات از شاخص دشواری و تمیز مناسب برخوردار بوده و با استناد به روش آلفا کرانباخ در حیطه ضریب تجانس درونی و شیوه آزمون- بازآزمون با استناد به ضریب ثبات مشخص گردید که ضرایب اعتبار فراتر از 80/0 بوده و ابزار مزبور دارای تجانس درونی و ثبات است. همچنین، با استناد به ملاک (نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه) مشخص شد که ابزار دارای روایی ملاکی است. با استناد به ویژگی های مطلوب روانسنجی و قابلیت های اجرایی در زمان کوتاه می توان از مقیاس مزبور در راستای سنجش نیمرخ هوشی دانش آموزان تیزهوش استفاده نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Psychometric Properties of Reynolds Intellectual Assessment Scales, Second Edition in student’s Sampad
نویسندگان [English]
1 Master of Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Science and Research, Tehran, Iran
2 Ph.D. in Psychology and Exceptional Children Education, Assistant Professor, Islamic Azad University, Islamshahr Branch
3 Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of the present study was to Psychometric Properties the Reynolds Intellectual Assessment Scales, Second Edition in students of Tehran's Sampad School in the academic year of 2017-2018, which provided a standard tool for measuring gifted children and adolescents. after the adaptation process and psychometric analyzes in the context of the Pilot version with a sample size of 30 students, a review was carried out and a Try-Out Edition version was developed. The analyzes related to the index of difficulty, clean index and other psychometric properties were carried out with a sample size of 120 students and resulted in the development of a standard version. In line with the standardization process with a sample size of 704,it was found that all questions had a suitable difficulty index and they were identified by Cronbach's alpha in terms of internal consistency coefficient and test-retest method based on stability coefficient. The coefficients of credit are more than 80%, and the tool has internal consistency and stability. Also, according to the criteria of the new version of the Tehran-Stanford-Binet Investigations Exploration, it was determined that the instrument has a criterion validity Using the recommended psychometric properties and executive capabilities in a short time, the scale can be used to measure the intelligence profile of gifted students.
کلیدواژهها [English]