اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر ارتقاء سطح توجه کودکان دارای اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮای روانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس

2 داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس،تهران، ایران

3 اﺳﺘﺎد ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﻼﻣﺖ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان

4 اﺳﺘﺎد ﮔﺮوه روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﻼﻣﺖ داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﯽ

5 فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهوشیاری بر بهبود عملکرد توجه و تمرکز کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش­فعالی است. طرح پژوهش از نوع شبه­آزمایشی و به­صورت پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 12-9 ساله بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 کودک مبتلا به اختلال بود که به­طور در دسترس انتخاب، و به­صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه- بیش­فعالی (IVA) و مجموعه آزمون سنجش عملکرد شناختی (PCAP) برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. گروه آزمایش8  جلسه آموزش بهوشیاری را به­صورت هفتگی دریافت نمود. در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از 8 هفته  نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری بر ارتقاء سطح توجه کودکان بیش­فعال مؤثر بوده و کودکان در گروه آزمایش افزایش معناداری را در میزان توجه دیداری و توجه شنیداری و کنترل پاسخ نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Training on Promoting Attention in Children with Attention Deficit -Hyperactivity Disorder (ADHD)

نویسندگان [English]

  • Sana Nourimoghadam 1
  • Seyed kazeme Tabatabae 2
  • Nima Ghorbani 3
  • Alireza Moradi 4
  • Afsaneh Sehat 5
1
2
3
4
5
چکیده [English]

The purpose of Study was  the Effectiveness of Mindfulness on Attention in Attention Deficit/ Hyperactive Disorder children. The design of the study was quasi–experimental, and of pretest- posttest with control group .The statistical population comprised between 9-12 children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) The research sample consisted of 30 child  that were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Integrated visual and auditory ( IVA ) and Persian paper and pencil Cognitive Assessment Package( PCAP) scales were used. The experimental groups received  eight 90 minutes sessions of mindfulness  training each week while the control group received no specific intervention. After 8 weeks The results indicate that mindfulness training on Attention of children with ADHD was effective and children of experimental group Showed significant increasing in visual and auditory attention and response control increased significantly. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Attention Deficit
  • Hyperactive Disorder
انجمن روانپزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM- 5 رضاعی ، فرزین؛ فخرایی،علی؛ فرمند،آتوسا؛ نیلوفری، علی؛ هاشمی، ژانت؛ ،تهران، انتشارات ارجمند، 1393
 ریف ، ساندرا . اف ، (1391) . چک لیست اختلال بیش فعالی /کمبود توجه. دانستنی های ضروری برای والدین. ( ترجمه رضا رستمی، ثنا نوری مقدم، فرشته عظیمی پور)تهران: تبلور، 1391
  حمیدی، شبنم،( 1390) بررسی اثر بخشی روش درمانی نوروفیدبک بر الگوی امواج مغزی، توجه و تکانشوری در کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
 اسماعیلیان ،نسرین؛طهماسیان،کارینه؛ دهقانی ، محسن؛ (1391) اثربخشی بسته آموزش شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی بر روی تنظیم هیجانی کودکان طلاق 7-12 ساله شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه
  A. B. Morrison, M. Goolsarran, S. L. Rogers, and A. P. Jha,“Taming a wandering attention: short-form mindfulnessrainingin student cohorts,”Frontiers in Human Neuroscience, vol. 7, article 897, 2014.
 Barkley, R.A (2006).Comorbid Disorder, Social and Family Adjustment and Subtyping. IR.A Barkley (Ed).Attention Deficit hyperactivity disorder: A handbook of diagnosis and treatment. New York: Guilford Press
ishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D.,Carmody, J., & al., e. (2004). Mindfulness: A proposedoperationaldefinition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230-241.
Chambers, R., Lo, B. C. Y., & Allen, N. B. (2008). The Impact of IntensiveMindfulness Training on Attentional Control, Cognitive Style, and Affect. CognitiveTherapy and Research, 32, 303 – 322
Chiesa A, Calati R, Serretti A. Does mindfulness training improve cognitive abilities? A systematic review of neuropsychological findings. Clinical Psychology Review 2011;31(3):449-64. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cpr.2010.11.003.
culberston, J and Krull , K.(1996) .Attention deficit hyperactivity disorder .assessment and treatment common neuropsychological disorder.( pp.271-330)
Denckla .B.M. (2009) Executive function .Building to ghether the deficit of ADHD and Learning disabilities .In L.Meltzer(ED) Executive function in education.New York: Gilford press 
Greco, L., Baer, R. A., & Smith, G. T. (2011). Assessing mindfulness in children and adolescents: Development and validation of the child and adolescent mindfulness measure (CAMM). Psychological Assessment, 23, 606-614
 
Hamferi, V. M. (2009) «Mindfulness-Based Stress Reduction in couples facingmultiple Sclerosis: Impact on self reported anxiety and uncertainty» PH.D inpsychology city university of New York.
J ha, N., et al. (2010). Adolescents with Conduct Disorder Can Be Mindful of Their         Aggressive Behavior. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 15(1), 56-63.
J. Greenberg, K. Reiner, and N. Meiran, “‘Mind the trap’:mindfulness practice reduces cognitive rigidity,”PLoSONE, vol.7, no. 5, Article ID e36206, 2013.
Kabat-Zinn, J.(2003), Mindfulness-Based intervention in context: Past, present,and future, clinical psychology: Science and practical, 10, 144-156
Lubar,J.F(1995). Neurofeedback for the management of attention deficit hyperactivity disorder . In M.S Schwartz and Associations(Eds.) Biofeedback.( 2nd ,.ed,. pp. 493-522)
 Lee, J., et al. (2008). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Children: Results of a Pilot Study. . Journal of Cognitive Psychotherapy, 22(1), 15-28.
Mindfulness for kids &Teens ,A workbook for clinician and client , improve treatment out come , Debra Burdick. PESI publishing 2014.
Monstra, V.,(2003) Attention deficit hyperactivity disorder: children may benefit from  brain wave training. Pain and central nervous system week 4
Moore A, Malinowski P. Meditation, mindfulness and cognitive flexibility. Consciousness and Cognition 2009;18(1):176-86.
M. D. Keye and A. M. Pidgeon, “An investigation of therelationship between resilience, mindfulness, and academicself-efficacy,”Open Journal of Social Sciences, vol. 1, no. 6, pp.1–4, 2013.
-Napoli, M., Krech, P., & Holley, L. (2015). Mindfulness Training for Elementary School Students: The Attention Academy. Journal of Applied School Psychology, 21(1), 99-125.  
 Orsilou.r V, Romer K.. L. (2007). Reduced ADHD symptoms in adults with ADHD after structured skills training group: Results from a randomized controlled trial. Behaviour
Research and Therapy, 49, 175-185.
-  Pouser . A. M. van den Hurk, F. Giommi, S. C. Gielen, A. E. M.Speckens, and H. P. Barendregt, “Greater efficiency in attentionalprocessing related to mindfulness meditation,” Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol. 63, no. 6, pp. 1168–1180,2012
Quach D, Jastrowski Mano KE, Alexander K. A Randomized Controlled Trial Examining the Effect of Mindfulness Meditation on Working Memory Capacity
Raport. E .A (2010)Mindfulness Training for Adolescents with Externalizing Disorders and their Parents. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 36, 193-209
Smith ,B.H , Barkley  .R.A, Shapiro .C.J(2006) ADHD disorder . treatment of children disorders.  New  York Gilford press
 Sand ford, JA., Fine, A H., & Goldman, L.(1995). A comparison of auditory and visual
processing in children with ADHD using theIVA Continuous Performance Test. InProceedings from the 1995 annual convention of Children and Adults with AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder, CHADD.
 sitting still like a frog , mindfulness exercise for kids ,Eline Snel . shambal  publishing . Boston, London  , 2013
Sibert, L. “Effects of Mindful Awareness Practices on Executive Functions inElementary School Children” Journal of Applied School Psychology (2014) 26: 1, 70 -95.
Saoji A, Mohanty S, Vinchurkar SA. Effect of a Single Session of a Yogic Meditation Technique on Cognitive Performance in Medical Students: A Randomized Crossover Trial. J Relig Health.  2016. doi: 10.1007/s10943-016-0195-x.
Turner DC, Clark L, Dowson J, Robbins TW,Sahakian BJ. Modafinil improves cognition
and response inhibition in adult attentiondeficit/hyperactivity disorder. BiolPsychiatry. 2004a; 55:1031–1040. [PubMed: 15121488]
Mindfulness for kids & Teens ,A workbook for clinician and client , improve treatment out come , Debra Burdick. PESI publishing 2014.
 
Tombaugh TN. Trail Making Test A and B. normative data  stratified by age and education .Arch Cline Neuropsychol,2004 ; 19(2) : 203-14.  
Y.-Y. Tang, L. Yang, L. D. Leve, and G. T. Harold, “Improvingexecutive function and its neurobiological mechanisms througha mindfulness-based intervention: advances within the field of developmental neuroscience,”Child Development Perspectives,vol. 6, no. 4, pp. 361–366, 2013.
Zylowksa, L., et al. (2010). Mindfulness Meditation Training in Adolescents and Adults with ADHD: A Feasibility Study. Journal of Attention Disorders, 11(6), 737-746.                                                                                                                                                                 
 
 
 
 
دوره 9، شماره 1
خرداد 1397
صفحه 123-135
  • تاریخ دریافت: 24 مرداد 1396
  • تاریخ بازنگری: 29 بهمن 1397
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1396
  • تاریخ اولین انتشار: 01 خرداد 1397
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1397