بررسی توانایی‌های شناختی کودکان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی براساس سبک دلبستگی آن‌ها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از مطالعه حاضر، سنجش توانایی‌های شناختی کودکان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی براساس سبک دلبستگی آن‌ها بود. به‌این‌منظور 45 کودک 15-12 ساله (24 دختر، 21 پسر) واجد ملاک‌های طرح که با تشخیص یک بیماری مزمن (دیابت، یا تالاسمی یا بیماری کلیوی) تحت درمان پزشکی بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و وارد پژوهش شدند. ملاک­های ورود و خروج، طی مصاحبه اولیه و مشاهده در پرونده پزشکی کودک بررسی می‌شد و کودکان واجد شرایط، پس از اعلام موافقت و امضای فرم رضایت‌نامه شرکت در طرح پژوهشی توسط مادران در پژوهش شرکت کردند. کودکان پس از تکمیل پرسشنامه بازنگری‌شده سبک دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و بسته آزمون‌های عصب‌روان‌شناختی رایانه‌ای کمبریج (CANTAB) براساس نمرات اخذ شده در سه گروه با سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی و اضطرابی قرار گرفتند. پس از اطمینان از همگن‌بودن گروه‌ها از جهت ویژگی‌های دموگرافیک، در گام بعد توانایی‌های شناختی کلیه آزمودنی‌ها سنجیده شد. نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه حاکی از تفاوت معنادار توانایی‌های شناختی سه گروه بود. گروه کودکان دارای سبک دلبستگی ایمن در مقایسه با سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی، در توانایی‌های شناختی از کارایی بالاتری برخوردار بودند. این نتایج نشان می‌دهد، یکی از عواملی که می‌تواند بر وضعیت سلامت، به‌ویژه توانمندی شناختیِ کودکان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی تأثیرگذار باشد، سبک دلبستگی آن‌هاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Cognitive Abilities in Children with Chronic Medical Disease Based on their Attachment Style

نویسندگان [English]

  • Fahime Ghafarimoghadam 1
  • Zahra Taherifar 2
  • Fateme Dehghani-Arani 2
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
چکیده [English]

The purpose of the current study is to evaluate cognitive abilities in children with chronic medical conditions based on their attachment style. In this regard, 45 children aged 12-15 years (24 women, 21 men) meeting the diagnosis criteria for chronic medical condition (diabetes, or thalassemia, or kidney disease) were selected by available sampling method and entered the study. Inclusion and exclusion criteria, investigated from initial interview and child’s medical document, and a child who meet the inclusion criteria participated in the research after their permission and signed informed consent form was signed by their mothers. After Children completed the Collins and Read Attachment Style Questionnaire and Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery, they were assigned into three groups with secure, avoidant and anxious attachment style based on their scores. These groups were matched in demographic characters, and then in the next step cognitive abilities for all subjects were assessed. The result of One-way analysis of variance analysis showed a significant difference between three groups in cognitive abilities. Children with secure attachment style had higher performance in the cognitive abilities than children with avoidant and anxious attachment styles. These results showed that one of the factors, which can have an effect on the health status, especially on children’s cognitive abilities with chronic medical conditions, is their attachment style. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment Style
  • Cognitive Ability
  • Children
  • Chronic Disease
اللهیاری، ا. د.، الحانی، ف.، کاظم‌نژاد، ا.، و ایزدیار، م. (1385). بررسی تأثیر الگوی توانمندی‌سازی خانواده‌محور بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به بیماری تالاسمی. مجله بیماری‌های کودکان ایران. 16(4)، 461-445.

بزازیان، س.، و بشارت، م. ع. (1389). سبک‌های دلبستگی، ادراک بیماری و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع I. روانشناسی معاصر. 5(1)، 11-3.

بشارت، م. ع. (1385). تبیین اختلال‌های شخصیت براساس نظریه دلبستگی. روانشناسی معاصر. 1(2)، 48-41.

پاکدامن، ش. (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانان (رساله منتشر نشده دکتری). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

خراشادیزاده، س.، شهابیزاده، ف.، و دستجردی، ر. (1390). بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبک­های اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان شهر بیرجند. روانشناسی و دین. 4(16)، 59-43.

رحیم‌زاده، س. (1387). دلبستگی و پزشکی روان- تنی: مشارکت‌های تحولی در قلمروهای تنیدگی و بیماری. روانشناسان ایرانی. 4(16)، 306-304.

 

Anderson, D. J., & Hins, R. H. (1994). Attachment and pain. In: Psychological vulnerability to chronic pain. Eds R. C. Grzesiak & D. C. Ciccone. Springer, New York.

Beckner, V. E. (2004). The effects of stress on different stages of memory (Doctoral Dissertation). Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download? doi=10.1.1.630.4182&rep=rep1&type=pdf.

 Bliss, T. V., & Collingridge, G. L. (1991). A synaptic model of memory: long-term potentiation in the hippocampus. Nature. 7, 361(6407), 31-39.

Bowlby, J. (1969/1982). Attachment and loss (Vols. I–III). London: Hogarth Press.

Bowlby, J. (1982). Attachment and loss. New York: Basic books; 23-5.Cassidy, J., Shaver PR. (2008). Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications. New York, London: Guilford, 101-200.

Bryant, R. A., & Chan, L. (2015). Thinking of attachments reduces noradrenergic stress response. Psychoneuroendocrinology. 60, 39-45.

Canterberry, M., & Gillath, O. (2013). Neural evidence for a multifaceted model of attachment security. International Journal of Psychophysiology. 88(3), 232-240.

Ciechanowski, P. S., Walker, E. A., Katon, W. J., & Russo, J. E. (2002). Attachment theory: A model for health care utilization and somatization.for healthcare utilization and somatization. Psychcosomatic Medicine. 64(4), 660-667.

 

Ciechanowski, P. S., Hirsch, I. B., Katon, W. J. (2002). Interpersonal predictors of HbA (1c) in patients with type 1 diabetes. Diabetes Care. 25(4), 731-736

Cnotka, J., Gunturkun, O., Rehkamper, G., Gray, R. D., & Hunt, G. R. (2008). Extraordinary large brains in tool-using New Caledonian crows (Corvus moneduloides). Neurosience Letter. 433(3), 241-245.

Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology. 58(4), 644–663.

Dukas, R. (2004). Evolutionary Biology of Animal Cognition. Annual Review of Ecology, Evolution and Systematics. 35, 347-374.

Maunder, R. G., & Hunter, J. J. (2004). An integrated approach to the formulation and psychotherapy of medically unexplained symptoms: Meaning and attachment-based intervention. American Journal of Psychotherapy. 58(1), 17-33.

Maunder, R. G., & Hunter, J. J. (2009). Assessing patterns of adult attachment in medical patients. General Hospital Psychiatry. 31(2), 123-130

Mcwilliams, L. A., & Bailey, S. J. (2010). Associations between adult attachment ratings and health conditions: Evidence from the national comorbidity survey replication. Journal of Health Psychology. 29(4), 446-453.

Meredith, P., Ownsworth, T., & Strong, J. (2008). A review of the evidence linking adult attachment theory and chronic pain: Presenting a conceptual model. Clinical Psychology Review. 28(3), 407-429.

Morley, T, E., & Moran, G. (2011). The origins of cognitive vulnerability in early childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression. Clinical Psychology Review. 31(7), 1071-1082.

Moss, E., Dubois-Comtois, K., Cyr, C., Tarabulsy, G. M., St-Laurent, D., & Bernier, A. (2011). Efficacy of a home-visiting intervention aimed at improving maternal sensitivity, child attachment, and behavioral outcomes for maltreated children: a randomized controltrial. Development and Psychopathology. 23(1), 195-210.

Muris, P., Mayer, B., & Meesters, C. (2000). Self reported attachment style, anxiety and depression in children. Journal of Social Behavior and Personality. 28(2), 157-162.

Noll, R. B., & Kupest, M. J. (2007). Commentary: the psychological impact of cancer hardiness, the exception or the role? Journal of pediatric Psychology. 32(9), 1089-1098.

Noller, P., & Feeney, J. (2006) close relationships: functions, forms and processes. New York: Psychology Press.

Oliveira, P., & Costa, M. E. (2009). Interrelationships of adult attachment orientations, health status and worrying among fibromyalgia patients. Journal of Health Psychology. 14(8), 1184-1195.

Pickering, L., Simpson, J., Bentall, R. P. (2008). Insecure attachment predicts proneness to paranoia but not hallucinations. Personality and Individual Difference, 44(5), 1212- 1224.

Fray, P. J., Robbins, T. W., & Sahakian, B. J. (1996). Neuorpsychiatyric applications of CANTAB. International Journal of Geriatric Psychiatry. 11(4), 329-336.

Hunter, J. J. & Maunder, R. G. (2001). Using attachment theory to understand illness behavior. General Hospital Psychiatry. 23(4), 77-182.

Chae, Y., Goodman, G. S., Larson, R. P., Augusti, E. M., Alley, D., VanMeenen, K.M., Culver, M., & Coulter, K. P. (2014). Children’s memory and suggestibility about a distressing event: The role of children’s and parents’ attachment. Journal of Experimental Child Psychology. 123, 90–111.

Pesonen, A. K., Eriksson, J. G., Heinonen, K., Kajantie, E., Tuovinen, S., Alastalo, H., Henriksson, M., Leskinen, J., Osmond, C., Barker, D., G., P., & Räikkönen, K. (2013). Cognitive ability and decline after early life stress exposure. Neurobiology of Aging, 34(6), 1674-1679.

Radleya, J., Morilakb, D., Viauc, V., & Campeaud, S. (2015). Chronic stress and brain plasticity: Mechanisms underlying adaptive and maladaptive changes and implications for stress-related CNS disorders. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 58, 79-91.

 Ranson, K. E., & Urichuk, L. J. (2008). The effect of parent–child attachment relationships on child biopsychosocial outcomes: A review. Early Child Development and Care. 178(2), 129-152.

Ridder, D., Geenen, R., Kuijer, R., & Middendorp, H. (2008). Psychological adjustment to chronic disease. Lancet. 372(9634), 246–255.

 Ramsauer, B., Gehrke, J., Lotzin, A., Powell, B., & Romer, G. (2011). Attachment and attachment-based intervention: the circle of security intervention project in hamburg. Praxis der und Kinderpsychiatrie. 60(6), 417-429.

Sahakian, B. J., & Robbins, T. W. (1980). "A Comparative Study of Visuospatial Memory and Learning in Alzheimer-Type Dementia and Parkinson's Disease". Brain. 111(3), 695-718.

Roque, D. T., Teixeira, R. A. A., Zachi, E. C., & Ventura, D. F. (2011). The use of the Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB) in neuropsychological assessment: Application in Brazilian research with control children and adults with neurological disorders. Psychology & Neuroscience. 4(2), 255-265.

Picardi, A., Caroppo, E., Fabi, E., Proietti, S., Di Gennaro, G., Meldolesi, G. N., Martinotti, G. (2013). Attachment and parenting in adult patients with anxiety disorders. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health. 9, 157-163.

Jamie, J., Singer, A. J., MacGregor, L. F., & Cherkas, T. D. (2006). Specter Genetic influences on cognitive function using The Cambridge Neuropsyghological Test Automated Battery. Intelligence. 34(5), 421–428. 

Piper, B. J., Mueller, S. T., Geerken, A. R., Dixon, K. L., Kroliczak, G., Olsen, R. H. J., & Miller,  J. K. (2015). Reliability and validity of neurobehavioral function on the Psychology Experimental Building Language test battery in young adults. PeerJ. 3, e1460.

Shettleworth, S. J. (2010). Cognition Evolution and Behavior. 2nd. New York: Oxford University Press.  

Shmueli-Goetz, Y., Target, M., Fonagy, P., & Datta, A. (2008). The Child Attachment Interview: A Psychometric Study of Reliability and Discriminant Validity. Journal of Developmental Psychology. 44(4), 939-956.

Sol, D., Szekely, T., Liker, A., & Lefebver, L. (2007). Bigbrained bird survive better in nature. Proceed Royal Society. 274(1611), 763-769.

Vervoort, T., Goubert, L., & Crombez, G. (2010). Parental responses to pain in high. Catastrophizing children: The moderating effect of child attachment. Pain. 11(8), 755-763.

Ditzen, B., Schmidt, S., Strauss, B., Nater, U. M., Ehlert, U., & Heinrichs, M. (2008). Adult attachment and social support interact to reduce psychological but not cortisol responses to stress. Journal of Psychosomatic Research. 64(5), 479-486.

Maltais, C., Duchesne, S., Ratelle, C. F., & Feng, B. (2017). Learning climate, academic competence, and anxiety during the transition to middle school: Parental attachment as a protective factor. Revue Européenne de Psychologie Appliquée. 67(2), 103–112.