نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تفاوت در بارگذاری حافظه فعال را در حالت استراحت و انجام تکلیف از طریق دامنه ریتم تتا در مناطق پیشپیشانی مغز، در کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. ثبت موج تتا در سه حالت چشم بسته (EC)، چشم باز (EO) و انجام تکلیف توجهی برو- نرو (VCPT) در 52 کودک 7 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری (22 دختر و 30 پسر) انجام شد. تشخیص اختلال یادگیری در این کودکان با استفاده از آزمون هوش استنفورد بینه و ارزیابی عملکرد تحصیلی فارسی انجام شد. دادهها از طریق نرمافزار WinEEG ثبت، کمی و در نرمافزار Spss با آزمون t همبسته تحلیل شد. نتایج این مطالعه حاکی از بالاتر بودن دامنه ریتم تتا در حین انجام تکلیف در مقایسه با دو شرایط دیگر ثبت مغزی در نواحی قدامی (Fz) بود. این یافته با دیگر مطالعات این حوزه در افراد سالم همخوان بود و نشان داد، هرچند نقص در حافظه فعال از ویژگیهای شناختی اصلی این گروه است، اما باز هم تلاش شناختی برای نگهداری و پردازش ذهنی اتفاق میافتد. بالابودن معناداری این تفاوت میتواند، دلیلی برای خطاهای توجهی این گروه از کودکان باشد؛ زیرا دامنه بلند ریتم تتا در مناطق پیشانی مغز با ورود اطلاعات نامرتبط به مسیرهای توجهی همراه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing Load of Working Memory during Spontaneous and Active EEG in Children with Specific Learning Disorder
نویسندگان [English]
1 University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran
2 Associate Professor Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Family Research Center of Shahid Beheshti University
چکیده [English]
The goal of the present study is to compare working memory load during spontaneous EEG (Electroencephalogram) with task condition by monitoring theta power in frontal regions of brain, in children with specific learning disorder. Theta recording was done during eyes closed (EC), eyes opened (EO) and task (VCPT) conditions for 52 children with specific learning disorder aged between 7 to 12 years old (22= girls, 30= boys). The learning disorder diagnosis was done by means of stanford binet IQ test, and Persian Academic Achievement test. EEG data was collected and digitized by means of WinEEG software and analyzed in SPSS with paired samples t-test. The results showed significant differences between theta power in VCPT condition with both EC and EO conditions in Fz. This finding is consistent with finding about normal groups. Although working memory deficit is one of core cognitive deficits in this group, but still cognitive efforts happen for mental processing. Strong significance can shows a source for omission errors in this group, because high amplitude of frontal midline theta may happens with the entrance of irrelevant information in attentional pathways.
کلیدواژهها [English]