تأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک بر علائم خودآزاری دختران نوجوان شهرکرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد کرج، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ایروبیک برعلائم خودآزاری دختران نوجوان  است. روش تحقیق حاضر با ماهیت کاربردی است و از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل می باشد که داده های آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان نوجوان دختر پایه نهم شهر کرج در نیمه اول سال 1397 است.  از میان آن‌ها 30 دانش‌آموز دارای علائم خودآزاری بالا و سابقه خودآزاری (با همکاری محقق، مشاوران و معلمان مدارس) از 3 مدرسه منتخب یکی از شهرهای استان، به‌صورت نمونه در دسترس و هدفمند انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این مطالعه از برگه اطلاعات شخصی و سیاهه 22 گویه‌ای آسیب به خود "شی" (SHI) به‌عنوان ابزار استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه یک ساعت، مطابق پروتکل تمرین‌های هوازی، تحت تمرین قرار گرفت. نتایج تجزیه‌وتحلیل واریانس 2عاملی نشان داد، هشت هفته ورزش ایروبیک بر میزان خودآزاری دختران نوجوان تأثیر معنا‌داری ندارد (153/0=p)، اما به کاهش  معنا‌دار دفعات خودآزاری دختران نوجوان منجر شد (010/0=p). بنابراین نتیجه می‌گیریم، برای پیشگیری و کاهش دفعات خودآزاری دانش‌آموزان دختر نوجوان می‌توان از تمرین‌های هوازی استفاده‌ کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Eight Weeks of Aerobic Exercise on Self-Harm Symptoms in Adolescent Girls in Karaj

نویسندگان [English]

  • Ziba Kookalani 1
  • Mohialdin Bahari 2
  • Afsaneh Sanatkaran 3
1 MS.c of Sport Psychology, Faculty of Sport Psychology, Islamic Azad University of Karaj, Karaj, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport sciences, Islamic Azad University of Karaj Branch, Karaj, Iran
3 Associate Professor at Azad Karaj University, Psychology Education Department, Islamic Azad University of Karaj, Karaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the effect of eight weeks of aerobic exercise on self-harm symptoms in adolescent girls. The method of the present study is applied in nature and is quasi-experimental with pretest-posttest and a control group. The data were collected in the field, and the statistical population of the study includes all ninth grade female students in the first half of 2018 in city of Karaj. These included thirty female adolescent students who had high symptoms of self-harm and a history of self-harm. With the cooperation of researchers, counselors and school teachersthe subjects were selected from 3 selected schools in one of the cities of the province as a convenience and purposive sample and the subjects were randomly divided into two experimental (15 people) and control groups (15 people). The instrument was included a demographic questionnaire, a 22-item self-harm inventory (Shi) (Sansone, Wiederman 1998). The experimental group participated in the aerobic exercise protocol for 8 weeks (three one-hour sessions per week). The results of two-way analysis of variance showed that eight weeks of aerobic exercise had no significant effect on self-harm in adolescent girls (P=0.153). However, it led to a significant reduction in the number of adolescent girls’ self-harm (P=0.010). Therefore, we conclude that aerobic exercise can reduce the frequency of self-harm in adolescent girls.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aerobic
  • Physical Activity
  • Self-harm
  • Masochism
  • Adolescents
بهادری خسروشاهی، جعفر (1396)، تأثیر آموزشِ پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانش‌آموزان با تجارب خودآزاری. مجله تحقیقات آموزشی، جلد 4، شماره 34: 33-18.
تقی‌زاده، اکرم (1391)، بررسی جنبه‌های خودآزاری، شیوع، علت، درمان. مجله رشد، 8 (2): 26-22.
جوانبختی، غزاله؛ واعظ موسوی، محمد کاظم؛ قاسمی، عبدالله (1395)، تأثیر تمرین‌های هوازی همراه با موسیقی بر منتخبی از ویژگی‌های رفتاری بیماران دوقطبی. مجله مطالعات روان‌شناسی ورزشی، دوره 5، شماره 17: 128-119.
حسین زاده، علی؛ حواسی، علی؛ حیدری، آرش (1389). بررسی جنبه‌های اجتماعی ایده پردازی خودکشی، همایش ملی آسیب‌های اجتماعی.دومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی. دانشگاه شهیدچمران اهواز
حسین‌زاده، علی؛ حواسی، علی و حیدری، آرش (1390)، جنبه‌های اجتماعی ایده خودکشی (مطالعه موردی دانشجویان).
حسینی، سیدحمزه؛ کاظمی، شقایق و  شهبازنژاد ، لیلا (1385)، رابطه ورزش و سلامت روان دانش‌آموزان. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 15 (53):97 - 104.
خانی‌پور، حمید؛ شوشتری، میترا؛ برجعلی، احمد؛ گلزاری، محمود و فلسفی نژاد، محمدرضا  (1392)، خودآزارشدن در نوجوانان بزهکار و نوجوانان دارای اختلالات خلقی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم بهداشتی، 2 (3)، 207-195.
رزاق‌زاده، صبا  (1395)، مقایسه اثربخشی یک دوره تمرین هوازی و کاهش استرس مبتنی بر آگاهی (MBSR) بر اضطراب جسمی  اجتماعی و اختلالات خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه تبریز، دانشگاه دولتی تبریز.
روحبخش اجتماعی، مهلا؛  آئینی، مریم و  صبحی قراملکی، ناصر  (1397)، اثربخشی  تمرین‌های ایروبیک به همراه موسیقی بر استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درون‌ریز، مطالعات روان‌شناسی ورزشی، دوره 7، شماره 26: 61-76.
زارعیان، احسان؛  رحمتی، فروغ (1393). تأثیر تمرین ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه. مطالعات روان‌شناسی بالینی. دوره 5، شماره 17 : 18-1
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1389). روان‌شناسی رشد 2، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
عبادی‌زال، خدیجه (1390)، ایروبیک و نقش آن در بهبود زانو، بازگشت LBP و آرتروز، تهران: انتشارات البرز آفتاب.
عطادخت، اکبر؛ دانشور، سمیه؛ فتحی گیلارلو، مهناز و سلیمانی، اسماعیل (1394)، مشخصات اختلال روان‌شناختی ذهنی و افسردگی، اضطراب و استرس در نوجوانان اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. دوره 14، شماره 7: 560-549.
گشول، مجتبی؛ کرمی، بختیار؛ خوشکلام، ارکان  (1393). تأثیر موسیقی‌درمانی بر رفتارهای کلیشه‌ای، رفتارهای خودآسیب‌زا و رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان اوتیسم. مجله روان‌شناسی استثنایی، 4 (15):149-132.
 محمدپور اصل، اصغر. (۱۳۸۸). میزان بروز خودآزاری در دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر تبریز، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، دوره 11، شماره 3، ص 37-31.
نظرعلی، پروانه؛ قیاثی، رقیه و حناچی، پریچهر (1391)، مقایسه تمرین هوازی و بی‌هوازی بر سطوح آندورفین پلاسمایی دختران فعال و غیرفعال، علوم زیستی ورزشی، 13، 50-37.
هالجین، ر.،  و ‌ویتبورن، س. (1394)، آسیب شناسی روانی 2.  ترجمه یحیی سید‌محمدی، تهران: نشر روان
ars, B., Heron, J., Crane, C., Hawton, K., Kidger, J., Lewis, G., Macleod, J., Tilling, K. & Gunnell, D. (2014) Clinical and social outcomes of adolescent self-harm: population based birth cohort study. BMJ; 349, g5954.doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g5954
Beauchaine, T. P., Hinshaw, S. P., & Bridge, J. A. (2019). Nonsuicidal self-injury and suicidal behaviors in girls: The case for targeted prevention in preadolescence. Clinical Psychological Science
Best, J. R. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Developmental Review, 30(4), 331-351.
Blanchard, C. M., Rodgers, W. M., Spence, J. C., & Courneya, K. S. (2001). Feeling state responses to acute exercise of high and low intensity. Journal of Science and Medicine in Sport, 4(1), 30-38.
Boone, S. D. (2015). Physical Activity as a Contributing Factor to Engagement in Self-Harm Behaviors Among Youth. MA thesis, The Faculty of the Department of Psychology, Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky.
Bradford, R., Rutherford, D. L., & John, A. (2002). Quality of life in young people: ratings and factor structure of the Quality of Life Profile—Adolescent Version. Journal of adolescence, 25(3), 261-274.
Brown, DR. (1992). Physical activity and psychological well-being. Canadian Journal of Sport Science. 17(3):185-193. 
Brausch, A. M., & Woods, S. E. (2019). Emotion regulation deficits and nonsuicidal self‐injury prospectively predict suicide ideation in adolescents. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 49(3), 868-880.
Dua, J. S., Cooper, A. R., Fox, K. R., & Stuart, A. G. (2010). Exercise training in adults with congenital heart disease: feasibility and benefits. International journal of cardiology, 138(2), 196-205.
Gilbert, P., McEwan, K., Irons, C., Bhundia, R., Christie, R., Broomhead, C., & Rockliff, H. (2010). Self‐harm in a mixed clinical population: The roles of self‐criticism, shame, and social rank. British Journal of Clinical Psychology, 49(4), 563-576.
Hashemi Nazari, S. (2007). hosravi J, Faghizadeh S, Etemadzadeh H. Investigation of mental health among fire stations’ staff. Hakim, 10(2), 56-64.
Hackney, A.C. (2006). Exercise as a stressor to the human neuroendocrine system. Medicina, 42(10), 788-97 .
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: What it is and why it's here to stay. Corwin Press.
Jonsson, L. S., Svedin, C. G., Priebe, G., Fredlund, C., Wadsby, M., & Zetterqvist, M. (2019). Similarities and Differences in the Functions of Nonsuicidal Self‐Injury (NSSI) and Sex as Self‐Injury (SASI). Suicide and Life‐Threatening Behavior, 49(1), 120-136.
Klemera, E., Brooks, F. M., Chester, K. L., Magnusson, J., & Spencer, N. (2017). Self-harm in adolescence: protective health assets in the family, school and community. International journal of public health, 62(6), 631-638.
Klonsky, E. D. (2011). Non-suicidal self-injury in United States adults: prevalence, sociodemographics, topography and functions. Psychological medicine, 41(9), 1981-1986
Long, M., & Jenkins, M. (2010). Counsellors' perspectives on self-harm and the role of the therapeutic relationship for working with clients who self-harm. Counselling and Psychotherapy Research, 10(3), 192-200.
Miller, A. B., Linthicum, K. P., Helms, S. W., Giletta, M., Rudolph, K. D., Hastings, P. D., Nock, M. K., & Prinstein, M. J. (2018). Reciprocal associations between adolescent girls’ chronic interpersonal stress and nonsuicidal self-injury: A multi-wave prospective investigation. Journal of Adolescent Health, 63(6), 694-700
Ross, S., & Heath, N. (2002). A study of the frequency of self-mutilation in a community sample of adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 31(1), 67-77.
Sansone, R. A., Wiederman, M. W., & Sansone, L. A. (1998). The self‐harm inventory (SHI): development of a scale for identifying self‐destructive behaviors and borderline personality disorder. Journal of clinical psychology, 54(7), 973-983.
Simeon, D., & Hollander, E. (Eds.). (2008). Self-injurious behaviors: Assessment and treatment. American Psychiatric Pub.
Turp, M. (2002). Hidden self-harm: narratives from psychotherapy. Jessica Kingsley Publishers.
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y del ejercicio físico. Cultura, Ciencia y Deporte, 5(15), 207-208.