بررسی نقش نواحی آهیانه خُلفی در تفکر خلاق واگرا از طریق تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشاسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دکترای علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی؛ مؤسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی ، تهران، ایران

چکیده

خلاقیت به‌عنوان توانایی تولید ایده‌ای که هم اصیل و هم ارزشمند است، تعریف می‌شود. مطالعات شناختی و عصب‌شناختی به بررسی خلاقیت غیرکلامی و زیربناهای عصبی آن پرداخته‌اند. مطالعه حاضر، باهدف تعیین نقش ناحیه آهیانه خُلفی در تفکر خلاق غیرکلامی از طریق تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای (tDCS) انجام شده است. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی وبر حسب روش گردآوری اطلاعات، آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون به همراه گروه کنترل است. جامعه پژوهش حاضر را تمام دانشجویان در حال تحصیل دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل می‌دهند. 40 نفر از دانشجویان (20 مرد و 20 زن ) از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از کسب ملاک‌های پژوهش، به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ارزیابی اثرات مداخله از طریق پیش/پس‌آزمونِ پنج‌نقطه‌ای (FPT) سنجیده شد. با هدف تحلیل داده‌های پژوهش، از شاخص‌های آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، همبستگی پیرسون و شاخص آمار استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تحریک چپ-کاتد/راست-آند ناحیه آهیانه خُلفی (نواحی P3-P4 براساس نظام  بین‌المللی 10-20)، با بهبود عملکرد در نتایج درون‌گروهی و بین‌گروهی FPT گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل همراه بود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که ناحیه مغزی آهیانه خُلفی در تفکر خلاق غیرکلامی و ارتقای عملکرد آن در شرکت‌کنندگان نقش دارد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Posterior Parietal Brain Regions in Creative Divergent Thinking by Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS)

نویسندگان [English]

  • Jamil Mansouri 1
  • Ahmad Shahvaroughi 1
  • mostafa rostami 2
  • Mohsem Oftadeh-hal 3
1 Department of psychology, Faculty of Psychology and Educational Science. University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Departman of psychology, Faculty of Psychology and Educational Science. University of of Allameh-Tabatabaei, Tehran, Iran.
3 PhD. in Neuroscience, Cognitive Science Institution, Educational-Researching Institution of Defensive Industries, Tehran, Iran
چکیده [English]

Creativity is defined as producing original and valuable ideas. Cognitive and neuroscience studies have investigated nonverbal and neural underpinnings of creativity through transcranial direct current stimulation (tDCS). In the current experiment the study included 40 students of faculty of psychology from the University of Tehran. Participants were randomly assigned to either experimental or sham groups by accessible sampling. Descriptive statistical analysis like frequency, frequency percentage, average, standard deviation, variance, Pierson correlation and inferential statistic like variance analysis of multiple variables were conducted. The results show that left cathode-right anodal tDCS stimulation of posterior parietal cortex (PPC; P3-P4 based on 10-20 international system) had a significant effect on within and between subject scores of FPT in the experimental group in comparison with the sham group. Findings of current study imply that PPC has a role in neural underpinnings and enhancement of creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Divergent Thinking
  • Brain Stimulation
  • transcranial direct current stimulation (tDCS)
Abraham, A., Pieritz, K., Thybusch, K., Rutter, B., Kröger, S., Schweckendiek, J., Stark, R., Windmann, S. and Hermann, C., (2012). Creativity and the brain: uncovering the neural signature of conceptualexpansion. Neuropsychologia, 50(8), 1906-1917.
Acar, S., & Runco, M. A. (2017). Latency predicts category switch in divergent thinking. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 43-49.
Behrmann, M., Geng, J. J., & Shomstein, S. (2004). Parietal cortex and attention. Current opinion in neurobiology14(2), 212-217.
Curtis, C. E. (2006). Prefrontal and parietal contributions to spatial working memory. Neuroscience139(1), 173-180.
Cerruti, C., & Schlaug, G. (2009). Anodal transcranial direct current stimulation of the prefrontal cortex enhances complex verbal associative thought. Journal of Cognitive Neuroscience,21(10), 1980–1987.
Chi, R. P., & Snyder, A. W. (2012). Brain stimulation enables the solution of an inherently difficult problem. Neuroscience Letters, 515(2), 121–124.
Colombo, B., Bartesaghi, N., Simonelli, L., &Antonietti, A. (2015). The combined effects of neurostimulation and priming on creative thinking.A preliminary tDCS study on dorsolateral prefrontal cortex. Frontiers in human neuroscience9, 403-412.
Chrysikou, E. G., Hamilton, R. H., Coslett, H. B., Datta, A., Bikson, M., & Thompson-Schill, S. L. (2013). Noninvasive transcranial direct current stimulation over the left prefrontal cortex facilitates cognitive flexibility in tool use. Cognitive neuroscience4(2), 81-89.
De Souza, L.C., Volle, E., Bertoux, M., Czernecki, V., Funkiewiez, A., Allali, G., Leroy, B., Sarazin, M., Habert, M.O., Dubois, B. and Kas, A., (2010). Poor creativity in frontotemporal dementia: a window into the neural bases of the creative mind. Neuropsychologia48(13), 3733-3742.
Dietrich, A. (2004). The cognitive neuroscience of creativity. Psychonomic bulletin & review11(6), 1011-1026.
Dietrich, A., &Kanso, R. (2010). A review of EEG, ERP, and neuroimaging studies of creativity and insight. Psychological bulletin136(5), 822-848.
Forthmann, B., Wilken, A., Doebler, P., &Holling, H. (2016). Strategy induction enhances creativity in figural divergent thinking. The Journal of Creative Behavior, 6, 79-89.
Fink, A., Grabner, R. H., Benedek, M., Reishofer, G., Hauswirth, V., Fally, M., Neuper, C., Ebner, F., & Neubauer, A. C. (2009). The creative brain: investigation of brain activity during creative problem solving by means of EEG and FMRI. Human brain mapping, 30(3), 734–748.
Goel, V., Eimontaite, I., Goel, A., & Schindler, I. (2015). Differential modulation of performance in insight and divergent thinking tasks with tDCS. The Journal of Problem Solving8(1), 2-12.
Goebel, S., Fischer, R., Ferstl, R., & Mehdorn, H. M. (2009). Normative data and psychometric properties for qualitative and quantitative scoring criteria of the Five-point Test. The Clinical Neuropsychologist23(4), 675-690.
Guliford .J.P. (2005).The nature of human intelligence. McGrahill. New York NY.
Green, A. E., Spiegel, K. A., Giangrande, E. J., Weinberger, A. B., Gallagher, N. M., & Turkeltaub, P. E. (2017). Thinking cap plus thinking zap: tDCS of frontopolar cortex improves creative analogical reasoning and facilitates conscious augmentation of state creativity in verb generation. Cerebral Cortex27(4), 2628-2639.
Ghanavati, E., Nejati, V., &Salehinejad, M. A. (2018). Transcranial Direct Current Stimulation over the Posterior Parietal Cortex (PPC) Enhances Figural Fluency: Implications for Creative Cognition. Journal of Cognitive Enhancement2(1), 88-96.
Husain, M., & Nachev, P. (2007). Space and the parietal cortex. Trends in cognitive sciences11(1), 30-36.
Lee, G. P., Strauss, E., Loring, D. W., McCloskey, L., Haworth, J. M., & Lehman, R. A. (1997). Sensitivity of figural fluency on the five-point test to focal neurological dysfunction. The Clinical Neuropsychologist11(1), 59-68.
Mihalyi, C. (1996). Creativity: flow and the psychology of discovering and Discovery and Invention. New York: Harper Perennial.
Mayseless, N., &Shamay-Tsoory, S. G. (2015). Enhancing verbal creativity: modulating creativity by altering the balance between right and left inferior frontal gyrus with tDCS. Neuroscience291, 167-176.
Nitsche, M. A., Cohen, L. G., Wassermann, E. M., Priori, A., Lang, N., Antal, A., Paulus, W., Hummel, F., Boggio, P. S., Fregni, F., & Pascual-Leone, A. (2008). Transcranial direct current stimulation: State of the art 2008. Brain stimulation, 1(3), 206–223.
Priori, A., Mameli, F., Cogiamanian, F., Marceglia, S.A.R.A., Tiriticco, M., Mrakic-Sposta, S., Ferrucci, R., Zago, S., Polezzi, D. and Sartori, G., (2007). Lie-specific involvement of dorsolateral prefrontal cortex in deception. Cerebral Cortex18(2), 451-455.
Regard, M., Strauss, E., & Knapp, P. (1982). Children's production on verbal and non-verbal fluency tasks. Perceptual and motor skills55(3), 839-844.
Runco, M. A. (1991). Divergent thinking. Ablex Publishing.
Ruff, R. M., Light, R. H., & Evans, R. W. (1987). The Ruff Figural Fluency Test: a normative study with adults. Developmental neuropsychology3(1), 37-51.
Ruggiero, F., Lavazza, A., Vergari, M., Priori, A., &Ferrucci, R. (2018). Transcranial Direct Current Stimulation of the Left Temporal Lobe Modulates Insight. Creativity Research Journal30(2), 143-151.
Shamay-Tsoory, S. G., Adler, N., Aharon-Peretz, J., Perry, D., & Mayseless, N. (2011). The origins of originality: the neural bases of creative thinking and originality. Neuropsychologia49(2), 178-185.
Sternberg.R.J. (2009).A three facet mode of creativity. the nature of creativity. cambriage university press. text Reading improvement. Cholas Vista, 43(1): 13-17.
Szczepanski, S. M., & Knight, R. T. (2014). Insights into human behavior from lesions to the prefrontal cortex. Neuron83(5), 1002-1018.
Torrance ,E.P .(1979) . An instructional model for enhancing incubation. Journal of Creative Behavior, 13(1): 23-35.
Tucha, L., Aschenbrenner, S., Koerts, J., & Lange, K. W. (2012). The Five-Point Test: Reliability, validity and normative data for children and adults. PloS one7(9), 45-54.
Weinberger, A. B., Green, A. E., &Chrysikou, E. G. (2017). Using transcranial direct current stimulation to enhance creative cognition: interactions between task, polarity, and stimulation site. Frontiers in human neuroscience11, 246-253.
Zmigrod, S., Colzato, L. S., & Hommel, B. (2015). Stimulating creativity: modulation of convergent and divergent thinking by transcranial direct current stimulation (tDCS). Creativity Research Journal27(4), 353-360.