نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، پردیس البرز،دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی پدیدارشناسانة گرایش دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط به تحصیل در رشتههای روانشناسی و مشاوره است. روش این پژوهش، کیفی و پدیدارشناسی است که در آن به مطالعة عمیق پرداخته شده است. با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه، 20 نفر (17 زن و 3 مرد) از میان افرادی که در مقطع کارشناسی در رشتهای غیر از رشتههای مشاوره یا روانشناسی تحصیل کردهاند و در مقطع ارشد یا دکتری، یکی از این دو رشته را انتخاب کردهاند، در سال 1399 به شیوة نمونهگیری هدفمند، بر پایة اصل اشباع و با تکراریشدن پاسخها انتخاب شدند و به مصاحبة نیمهساختاریافته پاسخ دادند. یافتههای پژوهش بهصورت جدولهایی طبقهبندی و براساس پاسخهای مشارکتکنندگان به هر سؤال بهصورت جداگانه ارائه شدند. برای تحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که افراد به دلایل متفاوتی از جمله عوامل درونی مانند علاقهنداشتن یا عوامل بیرونی مانند کاربردینبودن رشتة قبلی تغییر رشته میدهند. براساس اظهارات بسیاری از شرکتکنندگان یکی از عوامل مؤثر در تغییر رشته جایگاه اجتماعی بهتر از رشتة قبلی در جامعه است. بهنظر میرسد حضور مشاور آگاه و مطلع از امور برای شناسایی علایق و توانمندیهای واقعی افراد بهمنظور جلوگیری از هدررفتن سرمایه، وقت و انرژی فردی و اجتماعی امری بدیهی و واضح است که کمتر به آن توجه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenological Study by Students Tendency Irrelevant to Study in the Fields of Psychology and Counseling
نویسندگان [English]
1 Department of Counseling, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to examine the phenomenology of the inclination of students with unrelated disciplines to study psychology and counseling. The research method is qualitative and phenomenological, and the study is in-depth. Using a phenomenological qualitative research method, 20 individuals (17 females and 3 males) were selected among those who have studied in other fields of counseling or psychology at the undergraduate level and at the master’s or PhD level, one of the two in 2020. They were selected according to the principle of saturation and by repeating the responses through a purposive sampling method, and answered a semi-structured interview. The research findings were categorized separately and the participants were presented individually for each question. The Colaizzi’s seven steps of phenomenological analysis was used to analyze the data. The results indicated that the participants did not change their field of study due to various reasons, including internal factors such as lack of interest or external factors such as impracticality. According to the participant, one of the effective factors in changing the subject may be the social status compared to the previous subject in the society. It seems it is neccessery to consult an informed advisor to identify real interests and skills, which avoids wasting capital, time, and human and social energy.
کلیدواژهها [English]