نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر سه مداخلة آموزش، بازخورد و القای ریاکاری بر نگرش، قصد و رفتار صرفهجویی برق خانوارها است. طرح شبهآزمایشی با سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه، بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری بهکار گرفته شد. جامعة آماری، مشترکان برق محلة گلسار رشت و نمونة آماری، خانوارهای 46 واحد یک مجتمع مسکونی منطقه هستند که به 4 گروه 12 واحدی تقسیم شدند. در مداخلة آموزش، دفترچههای آموزش صرفهجویی، در مداخلة بازخورد، گزارش هفتگی صرفهجویی و در مداخلة القای ریاکاری، اعلان تبلیغاتی و گروه مجازی به سه گروه آزمایشی اختصاص یافت. نگرش و قصد صرفهجویی، ابتدا در پیشآزمون و پساز شش هفته اجرای مداخلات، در پسآزمون، با مقیاسهای محققساختة نگرش و قصد صرفهجویی سنجیده شد. میزان رفتار صرفهجویی با قرائت کنتورهای برق در پیشآزمون، پسآزمون و هشت هفته بعد از مداخلات، در پیگیری اندازهگیری شد. تغییرات نگرش و قصد، با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمونهای تعقیبی، همچنین تغییرات رفتار، با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شدند. نتایج نشان میدهد آموزش تنها قادر به تغییر نگرش افراد دربارة صرفهجویی بوده است. درعوض، القای ریاکاری برای راهاندازی قصد صرفهجویی و بازخورد برای فعالسازی رفتار صرفهجویی، اثربخش بودهاند؛ اگرچه پایداری رفتار صرفهجویی، وابسته به استمرار بازخوردرسانی بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Impacts of Education, Feedback, and Hypocrisy Induction Intervention Methods on Electrical Energy Conservation Attitude, Intentions and Behavior
نویسندگان [English]
1 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education. Kharazmi University. Tehran, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education. Kharazmi University. Tehran, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education. Kharazmi University. Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of the present study is to compare the effects of three intervention methods, including skills training, feedback, and hypocrisy induction, on household attitudes, intentions, and behaviors. The present study used a quasi-experimental design with three experimental groups and one control group, a pretest, a posttest, and an 8-week follow-up. The statistical population consists of the electricity subscribers of Golsar suburb in Rasht. The sample of the study consists of the households of 46 units of a housing complex in this zone, which were divided into four groups of 12 units each. The experimental groups were assigned educational brochures for the education intervention, weekly consumption reports for the feedback intervention, and promotional announcements and a virtual group for the hypocrisy intervention. Attitude and intention to conserve were measured initially at pretest and six weeks after the start of the interventions at posttest using the researcher-developed Attitude and Intention to conserve scales. The extent of conservation behavior was measured by reading electricity meters at the pretest and posttest, and eight weeks after the intervention at the follow-up stage. Changes in attitudes and intentions were assessed by multivariate analyzes of covariance and post hoc tests, and changes in behavior were assessed by repeated measures analyzes of variance. Results showed that education could only change people’s attitudes toward environmental protection. Instead, inducing hypocrisy was effective in arousing intention to protect the environment, as was feedback in activating environmental protection behavior.
کلیدواژهها [English]