تأثیر آموزش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه (CASEL) بر مشکلات عاطفی-رفتاری درونی و برونی‌سازی‌شده و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه بر مشکلات عاطفی -رفتاری درونی و برونی‌سازی‌شده و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی است که در سال تحصیلی 97-96 در شهرستان پیشوا مشغول به تحصیل بودند و از طریق آزمون مشکلات عاطفی-‌رفتاری آخنباخ شامل سیاهۀ رفتاری کودکان (CBCL) و نسخۀ معلم (TRF) غربال شدند؛ یعنی دانش‌آموزانی که نمرۀ T بیشتر از 63 داشتند، در محدودۀ بالینی قرار گرفتند و به‌شکل تصادفی در دو گروه 24 نفره گواه و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه یادگیری مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه قرار گرفت. پس از برگزاری جلسات آموزشی، پرسشنامۀ مشکلات عاطفی-‌رفتاری و آزمون عملکرد تحصیلی به‌عنوان پس‌آزمون اجرا شد و پس از 3 ماه نیز آزمون پیگیری به عمل آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ مشکلات عاطفی-رفتاری آخنباخ و آزمون عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA)، تحلیل کوواریانس یک‌راهه (ANCOVA) و استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 24 انجام شد. نتیجۀ تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد تفاوت معناداری بین گروه آزمایشی و گواه در میانگین مشکلات رفتاری درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شده و عملکرد تحصیلی وجود دارد (001/0P=)؛ بنابراین آموزش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه با انجام فعالیت‌ها و مواجه‌کردن دانش‌آموزان با تمرین‌های متنوع در فرایند آموزش به بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات عاطفی رفتاری منجر شد. با توجه به تأثیر آموزش مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و هیجانی همکارانه بر کاهش مشکلات عاطفی‌-رفتاری درونی و برونی‌سازی‌شده و بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی، به متصدیان امور آموزشی توصیه می‌شود از آموزش این مهارت‌ها برای بهبود مشکلات عاطفی-‌رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی بهره ببرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) on Internalizing and Externalizing Emotional and Behavioral Problems and Academic Performance of Male Elementary School Students

نویسندگان [English]

  • Faezeh Pourghorban goorabi 1
  • Narges Babakhani 2
  • Farah Lotfi Kashani 3
1 Roudehen Islamic Azad univrtsity, Tehran, Iran
2 Department, of Psychology Roudehen Branch, Islamic Azad univrtsity, Roudhen, Iran.
3 Department, of Psychology Roudehen Branch, Islamic Azad univrtsity, Roudhen, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to examine the effectiveness of collaboration for academic, social and emotional learning on internalized and externalized emotional and behavioral problems and academic performance of male elementary school students. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test and follow-up with control group. The statistical population includes all fifth grade elementary school students who were educated in the city of Pishva during the 2017-2018 school year. Students were assessed using the Achenbach Checklist (CBCL) (Achenbach & Rescorla, 2001). Students with a T-score greater than 63 were classified into a clinical area and randomly divided into an experimental and a control group of 24 members. The experimental group participated in 12 sessions of collaborative social and emotional learning. Post-tests were conducted after the training sessions and a follow-up test was conducted after 3 months to assess the stability of the training. The Aachenbach Emotional Behavioral Problems Questionnaire (CBCL & TRF) and the Academic Performance Test (APT) were used to collect data. Data analysis was performed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and one-way analysis of covariance (ANCOVA) using SPSS software version 24. The results of the data analysis showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the mean scores of internalized and externalized behavioral problems and academic performance (P = 0.001). Thus, collaborative for academic, social and emotional learning (CASEL) with activities and engaging students with various exercises in the educational process resulted in improved academic performance and reduced emotional and behavioral problems. It is recommended that educational agencies utilize these skills due to the impact of CASEL on reducing internalized and externalized emotional and behavioral problems and improving academic achievement of elementary students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collaborative for Academic
  • Social and Emotional Learning (CASEL)
  • Internalizing and Externalizing Emotional and Behavioral Problems
  • Academic Performance
حصارسرخی، ر.، طبیبی، ز.، و اصغری نکاح، س. م.، و باقری، ن. (1395). اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی بر افزایش دانش هیجانی، تنظیم هیجانی و کاهش پرخاشگری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست. مجلۀ روا‌‌ن‌شناسی بالینی. 8(3)، 48-37.
شاپیرو، ل. (1396). 101 روش برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان. ترجمۀ اعظم فاضلی. تهران: ارجمند.
غباری بناب، ب.، متولی‌پور، ع.، حکیمی‌راد، ا.، و حبیبی عسگرآبادی، م. (1388). رابطۀ اضطراب و افسردگی با میزان معنویت در دانشجویان دانشگاه تهران. روان‌شناسی کاربردی. 3(2)، 123-110.
فریزر، د. م.، جیمز، ک. ن.، و گالینسکی، م. ج. (1394). مهارت‌های حل مسئلۀ اجتماعی در کودکان. ترجمۀ امید شکری و پیمان رحیمی‌نژاد. تهران: روان‌شناسی و هنر.
فریس‌آبادی، ل.، خسروی، م.، و صباحی، پ. (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بین فردی و حل مسئلۀ اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر با کم‌توانی ذهنی. روان­شناسی افراد استثنایی. 5(18)، 121-102.
کتی، م. (1393). رشد مهارت‌های اجتماعی و رفتاری و هیجانی کودکان. ترجمۀ مژگان حیاتی. تهران: دانژه.
کلینکه، ک. (1397). مجموعۀ کامل مهارت‌های زندگی. ترجمۀ شهرام محمدخانی. تهران: رسانۀ تخصصی.
کیمیایی، س. ع.، رفتار، م.، و سلطانی‌فر، ع. (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهش­های روان‌شناسی بالینی و مشاوره. 1(1)، 166-153.
محمدخانی، ش.، نوری، ر.، و موتابی، ف. (1396). مهارت‌های زندگی (مهارت‌های رفتاری-ویژۀ دانش‌آموزان). تهران: طلوع دانش.
مینایی، ا. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهۀ رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامۀ خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی. 6(1)، 558-529.
Achenbach, T.M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). ASEBA school age forms profiles. Burlington: University of Vermont, research center for children, youth & families.
Brackett, M. A., Bailey, C. S., Hoffmann, J. D., & Simmons, D. N. (2019). Ruler: A theory-driven, systemic approach to social, emotional, and academic learning. Journal of Educational Psychologist. 54(3), 144-161.
Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental health: Recent findings, current challenges, and future directions. Current Opinion in Psychiatry. 25(2), 128–134.
Brown I., & Percy, M. (2007). A comprehensive guide to intellectual and developmental. London: Brookes Publishing Company.
Bornstein, M. H., Hahn, C. S., & Haynes, O. M. (2010). Social competence, externalizing, and internalizing behavioral adjustment from early childhood through early adolescence: Developmental cascades. Development and Psychopathology. 22(4), 717-735.
Brøndbo, P. H., Mathiassen, B., Martinussen, M., Heiervang, E., Eriksen, M., Moe, T. F., & Kvernmo, S. (2011). The strengths and difficulties questionnaire as a screening instrument for Norwegian child and adolescent mental health services, application of UK scoring algorithms. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 5(1), 1-10.
Corredor, G. A., Ana J. A., Miriam R. L., & Alicia B. N. (2017). Longitudinal study of the effects of social competence on behavioral problems. Sustainability. 9(8), 479-485.
CASEL (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning). (2013). effective social and emotional learning programs: Preschool and elementary school edition. Chicago, IL: Author. Retrieved from https://casel.org/preschool-and-elementary-edition-casel-guide
Davis, A., Solberg, V. S., de Baca, C., & Gore, T. H. (2014). Use of social emotional learning skills to predict future academic success and progress toward graduation. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR). 19(3-4), 169–182.
Dhingraa, R., & Kirti S. C. (2017). Assessment of life-skills of adolescents in relation to selected variables. International Journal of Scientific & Technology Research. 7(8), 201-212.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development. 82(1), 405- 432.
Eisenberg N., Hernández M. M., & Spinrad T. L. (2001). The relation of self-regulation to children’s externalizing and internalizing problems. Child Development 72 (4), 1112–1134.
García, F. J., Marande, G., & Amori Y. M. (2019). Evaluation of a multi-component and multi-agent intervention to improve classroom social relationships among early elementary school-age children. Journal of School Psychology. 77, 124-138.
Gresham, F. (2015). Evidence-based social skills interventions for students at risk for EBD. Remedial and Special Education. 36(2), 100-104.
Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O’Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist. 58(6-7), 466-474.
Gustavsen, A. M. (2017). Longitudinal relationship between social skills and academic achievement in a gender perspective. Cogent Education. 4(1), 1-16.
Hunter, K. K., Chenier, J. S., & Gresham, F. M. (2017). Evaluation of check in/check out for students with internalizing behavior problems. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 22(3), 135-148.
Hukkelberg, S., Serap, K., & Terje, O. (2019). The relation between behavioral problems and social competence: A correlational Meta-analysis. BMC Psychiatry. 19(1), 1-14.
Hukkelberg, S., Keles, S., Ogden, T., & Hammerstrøm, K. (2019). The relation between behavioral problems and social competence: A correlational Meta-analysis. BMC Psychiatry. 19(1), 354.
Huang, H. L., Kuo, L. M., Chen, Y. S., Liang, J., Huang, H. L., Chiu. Y. C., …, & Shyu, Y. I. (2013). A home-based training program improves caregivers’ skills and dementia patients’ aggressive behaviors: A randomized controlled trial. American Journal of Geriatric Psychiatry. 21(11), 1060-1070.
Han, Y., Lee, Y., & Suh, J. H. (2017). Effects of a sandplay therapy program at a childcare center on children with externalizing behavioral problems. Journal of Thearts in Psychotherapy. 52, 24-31.
Jaffee, S. R., Strait, L. B., & Odgers, C. L. (2012). From correlates to causes: Can quasi-experimental studies and statistical innovations bring us closer to identifying the causes of antisocial behavior? Psychological Bulletin. 138(2), 272-295.
Jennings, P. A. (2015). Early childhood teachers’ wellbeing, mindfulness, and self-compassion in relation to classroom quality and attitudes towards challenging students. Mindfulness. 6(4), 732-743.
Mihica, J., Novaka, M., Basicb, J., & LNixc, R. (2016). Promoting social and emotional competencies among young children in Croatia with preschool PATHS. International Journal of Emotional Education. 8(2), 45-59.
Merrill, K. L., Smith, S. W., Cumming, M. M., & Daunic, A. P. (2016). A review of social problem- solving interventions. Review of Educational Research. 87(1), 71–102.
 McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. L. (2000). Children at risk for early academic problems: The role of learning-related social skills. Early Childhood Research Quarterly. 15(3), 307-329.
McCormick, M. P., Cappella, E., O’Connor, E. E., & McClowry, S. G. (2015). Social-emotional learning and academic achievement: Using causal methods to explore classroom-level mechanisms. Aera Open1(3), 2332858415603959.
McKown, C., Russo-Ponsaran, N. M., Allen, A., Johnson, J. K., & Warren-Khot, H. K. (2016). Social-emotional factors and academic outcomes among elementary-aged children. Journal of Infant Child. 25(2), 119-136.
Mesman, J., Bongers, I. L., & Koot, H. M. (2001). Preschool developmental pathways to preadolescent internalizing and externalizing problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 42(5), 679-689.
Moss, P., Dahlberg, G., Grieshaber, S., Mantovani, S., May, H., Pence, A., …, & Vandenbroeck, M. (2016). The organization for economic co-operation and development’s international early learning study: Opening for debate and contestation. Contemporary Issues in Early Childhood. 17(3), 343-351.
Noemy M, S., Inés, G. R., Cristina, G. I., & Pastrana, P. A. (2017). Exploring academic performance: Looking beyond numerical grades. Universal Journal of Educational Research. 5(7), 1105-1112.
Quay, H., & Peterson, D. R. (1983). Interior manual for the Revised Behavior Problem Checklist. Coral Gables, FL: University of Miami, Applied Social Sciences.
Shaffer, A., Lindhiem, O., Kolko, D., & Trentacosta, C. J. (2013). Bidirectional effects between parenting practices and child externalizing behavior: A cross-lagged panel analysis in the context of a psychosocial treatment and 3-year follow-up. Journal of Abnormal Child Psychology. 41(2), 199-210.
Salavera, C., Usán, P., Antoñanzas, J., Teruel, P., & Lucha, O. (2019). The relationship of internalizing problems with emotional intelligence and social skills in secondary education students: gender differences. Psicologia: Reflexão e Crítica. 32(4), 1-9.
Smith, B. H., & Low, S. (2013). The role of social-emotional learning in bullying prevention efforts. Theory into Practice. 52(4), 280-287.
Slobodskaya, H. R. (1999). Competence, emotional and behavioral problems in Russian adolescents. European Child and Adolescent Psychiatry. 8(3), 173-180.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C. & Walberg, H. J (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning what does the research say? New York: Teachers College Press.
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 379-398
  • تاریخ دریافت: 03 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 08 بهمن 1399
  • تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 06 بهمن 1400
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400