تحلیل ادراک معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران برای شناسایی روش‌های بهبود بدخطی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل بدخطی و راه‌حل‌های آن است. پیشرفت در فناوری، اهمیت دستخط و دستورالعمل‌های نوشتن را کاهش نداده است. این پژوهش با هدف کاربردی و رویکرد کیفی و به‌صورت پدیدارشناسی تفسیری صورت گرفته است. بدین‌منظور با سی نفر از معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران در سال 1399 مصاحبه شد تا داده‌ها به اشباع رسید. جامعۀ آماری پژوهش شامل معلمان دورۀ ابتدایی شهر تهران است که سی نفر از آن‌ها (20 آقا و 10 خانم) با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس با بررسی مصاحبه‌ها و کدگذاری آن‌ها به روش دیکلمن و همکاران (1989)، عوامل بدخطی و راهکارهای بهبود آن بررسی شد. همچنین با راهبرد بازبینی اعضا، اعتباریابی داده‌ها صورت گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، عوامل بدخطی و راه‌حل‌های آن از دیدگاه آموزگاران بررسی شد و عوامل آموزشی، روانی و جسمی با دسته‌بندی مربوط به دانش‌آموز، مربوط به معلم و مربوط به خانواده ترکیب شدند تا موضوع متمرکزتر تحلیل شود. نتیجۀ پژوهش نشانگر دخیل‌بودن هر سه عامل معلم، دانش‌آموز و خانواده در این مشکل است که حل آن نیازمند تلاش و همکاری همۀ عوامل است. همچنین از نتایج پژوهش می‌توان دریافت که عوامل روانی نظیر اضطراب و استرس نقش مهمی در این مشکل دارند و با حل معضلات روانی و تشویق و ترغیب دانش‌آموزان ممکن است اثرات زیادی در بهبود خط دانش‌آموزان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Perceptions of Elementary School Teachers in Tehran to Identify Methods to Improve Students' MalCalligraphy

نویسندگان [English]

  • Marzieh Abbaspoor 1
  • Mohammad Javadipour 2
1 Ph.D Student. Department of Educational Science, Psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Science, Psychology and Educational Science Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study is to identify the causes of  malcalligraphye and its solutions. The advances in technology do not reduce handwriting and writing. This research was conducted with the aim of application and quality and in the form of interpretative phenomenology. For this purpose, thirty elementary school teachers in Tehran in 2020 were interviewed to be saturated. The statistical population in this study is elementary school teachers in Tehran whose subjects (20 males and 10 females) were selected using criterion sampling. Then, the interviews were analyzed and coded according to Dickelman's method. The factors of misbehavior and strategies for improvement were investigated. The strategy of data validation was also conducted with the members. The research examines the factors of misbehavior and its solutions from the teachers' perspective and forms the classification of educational, psychological and physical factors with the categories related to the student, related to the families and related issues. The result of the study shows that all three factors teachers, students and family are involved in this problem, which requires the efforts and cooperation of all factors. From the research results, it is also found that psychological factors such as anxiety and stress play an important role in this problem, and solving psychological problems and persuading and coaxing students can play an important role in improving students' handwriting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • MalCalligraphy
  • Mental
  • Physical
  • Phenomenological
  • Elementary School
آدم‌زاده، ف. (1380). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درمان اختلال بیان نوشتاری. مجلۀ تعلیم و تربیت استثنایی. 68، 11-2.
بهرامی، ر.، علیزاده، ح.، و کاظمی، ح. (1397). تأثیر تمرین‌های روانی-حرکتی بر بهبود خوانایی دستخط در دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامۀ روان‌شناسی افراد استثنایی.‌ 8(30)، 18-1.
تیموری، ک. (1379). عوامل بدخطی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی. نشریۀ پیوند انتشارات دانشگاه تهران. 247، 529-522.
رشیدی، ن.، صالحی، ح.، و صفوی همامی، ش. (1398). ارتباط بین خوانایی و سـرعت نوشتن و عملکردهای ادراکی-حرکتی در دانش‌آمـوزان فارسی‌زبان. دوفصلنامۀ پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 18(9)، 51-36.
سلیمی، م. (1387). اختلال در نوشتن. مجلۀ تعلیم و تربیت استثنایی. 80، 33-22.
سیف، ع. (1385).اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
سیف، ع. (1396). روش تهیۀ پژوهش‌نامه. تهران: دوران.
غباری بناب، ب.، نصرتی، ف.، و شریفی، س. (1395). تأثیر کاربست روش خودآموزی در درمان اختلال دستخط دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. مجلۀ ناتوانی‌های یادگیری. 6(1)، 120-100.
ناصرپور، م.، درانی، ک.، و صالحی، ک. (1398). شناسایی عوامل مؤثر در اختلالات املانویسی دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی. 14(54)، 218-181. 
نویدبخش، س.، و بختیاری فایندری، م. (1395). علل مؤثر بر بدخطی دانش‌آموزان در دورۀ ابتدایی. مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی. 2(1)، 126-119.
Alhusaini, A. A., Melam, G. R., & Buragadda, S. (2016). Short-term sensorimotor based intervention for handwriting performance in elementary school children. Pediatrics International, 58(11), 1118-1123.
Bara, F., & Gentaz, E. (2011). Haptics in teaching handwriting: The role of perceptual and visuo-motor skills. Human Movement Science, 30(4), 745-759.
Case-Smith, J. (2002). Effectiveness of school-based occupational therapy intervention on handwriting. American Journal of Occupational Therapy, 56(1), 17-25.
 Cornhill, H., & Case-Smith, J. (1996). Factors that relate to good and poor handwriting. American Journal of Occupational Therapy, 50(9), 732-739.
Daniel, M. E., & Froude, E. H. (1998). Reliability of occupational therapist and teacher evaluations of the handwriting quality of grade 5 and 6 primary school children. Australian Occupational Therapy Journal, 45(2), 48-58.
Diekelmann, N. L., Allen, D., Tanner, C. A. and National League for Nursing (1989) The NLN Criteria for Appraisal of Baccalaureate Programs: A critical hermeneutic analysis, New York: National League for Nursing.
Dinehart, L. H. (2015). Handwriting in early childhood education: Current research and future implications. Journal of Early Childhood Literacy, 15(1), 97-118.
Engel-Yeger, B., Nagauker-Yanuv, L., & Rosenblum, S. (2009). Handwriting performance, self- reports, and perceived self- efficacy among children with dysgraphia. American Journal of Occupational Therapy, 63(2), 182-192.
Feder, K., & Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(4), 312-317.
Fletcher, J., Lyon, G., Fuchs, L. & Barnes, M. (2007). Learning disabilities, New York: The Guilford press.
Galanis, J. (2008). The effect of the handwriting without tears program on student cursive writing achievement at central institute for deaf, Thesis for the Degree Master of Science in Deaf Education, School of Medicine. Washington University, Seattle, Washington United States.
Graham, S., Harris, K. R., Mason. L., Fink-Chorzempa, B., Moran, S., & Saddler, B. (2008). How do primary grade teachers teach handwriting? A national survey. Reading and writing, 21(1), 49-69.
Havaei, N., Azad, A., Alizadeh-Zarei, M., & Ebadi, A. (2018). Reliability of Persian handwriting assessment tool in children, Iranian Rehabilitation Journal, 16(4), 353-360.
Jones, C., & Hall, T. (2013). The importance of handwriting: Why it was added to the Utah Core Standards for English language arts. The Utah Journal of Literacy, 16(2), 28-36.
Lee, T. l., Howe, T. H., Chen, H. L., & Wang, T. N. (2016). Predicting Handwriting Legibility in Taiwanese Elementary School Children. American Journal of Occupational Therap, 70(6), 22-38.
Marr, D., & Dimeo, S. B. (2006). Outcomes associated with a summer handwriting course for elementary students. American Journal of Occupational Therapy, 60(2), 10-15.
Marr, D., Windsor, M., & Cermak, Sh. (2003). Handwriting Readiness locatives and
Visomotor skills in kindergarten years. ECRP, 3(1), 112-121.
Minkyung. K., Yu. T., Scott. A. (2021). Exploring the relationships among cognitive and linguistic resources, writing processes, and written products in second language writing. Journal of Second Language Writing, 53(2021), 100824.
Polichino, J. E. (2016). Ponderings of an occupational therapy administrator: beyond handwriting—are we ready? Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, 9(1), 2-5.
Schwellnus, H., Carnahan, H., Kushki, A., Polatajko, H., Missiuna, C., & Chau. T. (2012). Effect of pencil grasp on speed and legibility of handwriting in children. American Journal of Occupational Therapy, 59(3), 180-187.
Smith, J. C., Holland, T., Lane, A., & White. S. (2012). Effect of coteaching handwriting program for first graders: one- group posttest design. American Journal of Occupational Therapy, 66(4), 396-405.
Sutie, S. T., Lam Ricky, K. C., Au Howard, W. H., Leung Cecilia, W.P., & Li-Tsang. (2011). Chinese handwriting performance of primary school children with dyslexia. Research in Developmental Disabilities, 32(5), 1745-1756.
Sharp, L., & Brown, T. (2015). Handwriting instruction: An analysis of perspectives from three1 elementary teachers. Texas Journal of Literacy Education, 3(1), 29-37.
Sharp, L. A., & Titus, S. (2016). Is handwriting instruction outdated? A replication study of teachers’ perspectives. The Reading Professor, 38, 27-36.
Sun, T., Wang, Ch., Richard, G., Liu, L. (2021). Relationship between second language English writing self-efficacy and achievement: A meta-regression analysis Journal of Second Language Writing, 53(1), 100817.
Vinter, A., & Chartrel, E. (2008). Visual and proprioceptive recording of cursive letters in young children. Acta Psychologica, 129(1), 147-156.
Xinhua, Z., Guan, Y., Choo, M., Hongbo, W. (2021). Effects of L1 single-text and multiple-text comprehension on L2 integrated writing. Assessing Writing, 49(3), 1-13.
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 67-95
  • تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 03 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 05 آذر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 16 بهمن 1400
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400