بررسی روایی و پایایی نسخۀ ایرانی مقیاس ذهن‌آگاهی فیلادلفیا (PHLMS) در مراجعان مراکز مشاوره و روان‌درمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی نسخۀ ایرانی مقیاس ذهن‌آگاهی فیلادلفیا (PHLMS) صورت گرفت. پژوهش از نظر روش توصیفی و از لحاظ هدف بنیادی بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ مراجعان مرکز مشاوره و روان‌درمانی شهر تهران در سال 1399 بودند که 648 نفر از آن‌ها شامل 500 زن و 148 مرد به روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس ذهن‌آگاهی فیلادلفیا (PHLMS)، مقیاس ذهن‌آگاهی براون و رایان (MAAS) و نسخۀ دوم پرسشنامۀ پذیرش و عمل (AAQ-II) بود. تجزیه و تحلیل این پژوهش با روش‌های تحلیل‌عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی با استفاده از نرم‌افزار AMOS 24 و SPSS 24 صورت گرفت. طبق نتایج تحلیل‌عاملی تأییدی، نسخۀ نهایی شامل خرده‌مقیاس آگاهی (9 سؤال) و خرده‌مقیاس پذیرش (7 سؤال) بود. شاخص‌های برازش مدل در سطح مطلوب بود. اعتبار هم‌زمان این ابزار با مقیاس ذهن‌آگاهی براون و رایان و پرسشنامۀ پذیرش و عمل تأیید شد. آلفای کرونباخ برای خرده‌مقیاس آگاهی و پذیرش به‌ترتیب 85/0 و 81/0 و برای کل مقیاس 55/0 به‌دست آمد. مقیاس ایرانی ذهن‌آگاهی فیلادلفیا (PHLMS) از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌تواند مورد استفادۀ درمانگران و پژوهشگران واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Validity and Reliability of the Persian Version of the Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS) among Clients of Counseling and Psychotherapy Centers

نویسندگان [English]

  • banafshe Farzin Rad 1
  • Maryam Rashidian 2
  • Zeinab Shakeri Juybari 3
  • Ebrahim Dehghani Ashkezari 4
1 Clinical Psychology, Department of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran university of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Research and Sciences Branch, Tehran, Iran
3 Department of Exceptional Child Psychology and Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Counseling Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the Persian version of the Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS). The research method was descriptive and basic by objective. The study population was all clients of Tehran Counseling and Psychotherapy Center in 2020, of which 648, including 500 women and 148 men, were selected as the sample according to the available sampling method. The instruments used in this study were Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS), Brown and Ryan Mindfulness Scale (MAAS) and the second version of Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-ll). The analysis of this study was performed by confirmatory factor analysis, Cronbach’s alpha, and correlation coefficient using AMOS 24 and SPSS 24 software. According to the results of the confirmatory factor analysis, the final version included the awareness subscale (9 questions) and the acceptance subscale (7 questions). The fit indices of the final model were at the desired level. Concurrent validity of this instrument was confirmed with the Brown and Ryan Mindfulness Scale and the Acceptance and Action Questionnaire. Cronbach's alpha was 0/85 and 0/81 for the Mindfulness and Acceptance subscales and 0/55 for the entire scale, respectively. The Iranian Philadelphia Mindfulness Scale (PHLMS) had good validity and reliability and can be used by therapists and researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validity
  • Reliability
  • Mindfulness
  • Philadelphia
اصفهانی، م.، و عقیلی، س. م. (1399). تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان دختر. مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. 22(1)، 70-65.
جوادی ز.، و قربانی، م. (1398). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت خواب زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. افق دانش. 25(2)، 126-117.
حسنی اردکانی، ه.، جاویدی، ح. ا.، مهریار، ا. ه.، و حسنی، ا. (1398). مقایسۀ اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر بهبودی افسردگی دوقطبی و شیدایی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. مطالعات ناتوانی. 9(8)، 8-1.
حسنی، س.، مهری‌نژاد، ا.، و خدابخش پیرکلانی، ر. (1399). مقایسۀ اثربخشی مواجهه، ذهن‌آگاهی و ذهن‌آگاهی-مواجهه به‌صورت تلفیقی بر اختلال وسواس زنان شهر اراک. فصلنامۀ علمی-پژوهشی علوم روان‌شناختی. 19(86)، 145-137.
حسین‌پور، ح.، اکبری، م.، حسنی، ج.، و زرگر، ف. (1399). اثربخشی دارودرمانی ترکیب‌شده با درمان کوتاه‌مدت ذهن‌آگاهی در کاهش ناتوانی ناشی از میگرن و بهبود کیفیت خواب. علوم اعصاب شفای خاتم. 8(2)، 28-18.
خرمایی، ف.، کلانتری، ش.، و فرمانی، ا. (1394). مقایسۀ مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. طب جنوب. 18(4)، 785-773.
سلیمی‌کیا، ش.، و خان‌پور، ف. (1397). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر عقاید وسوسه‌انگیز و باورهای مرتبط با مواد در افراد مبتلا به اعتیاد تحت درمان با متادون. فصلنامۀ علمی اعتیادپژوهی. 12(48)، 168-157.
شایگان‌فر، ن. (1399). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموزان دختر با اختلال افسردگی اساسی. رویش روان‌شناسی. ۹(۷)، ۳۴-۲۵.
عامری، ن. ف.، و کوشکی، ش. (1400). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس ذهن‌آگاهی فیلادلفیا در دانشجویان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 5(1)، 10-1.
عباسی، ا.، فتی، ل.، مولودی، ر.، و ضرابی، ح. (1391). کفایت روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخۀ دوم. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی. 3(10)، 80-65.
عماد، س.، آتش‌پور، س. ح.، و ذاکرفرد، م. ا. (1396). ذهن‌آگاهی، پذیرش و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان، روان‌شناسی معاصر. ششمین دورۀ کنگرۀ انجمن روان‌شناسی ایران. 1231-1227.
فروغی، ع. ا.، آذر، غ.، پرویزی‌فرد، ع. ا.، خانجانی، س.، و صادقی، خ. (1398). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ ذهن‌آگاهی ساوتهمبتون. مجلۀ روان‌شناسی بالینی. 11(22)، 39-33.
کرین، ر. (1398). شناختدرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی. ترجمۀ فاطمه عابدی و نعیمه فرید. تهران: آوای نور.
کشمیری، م.، فتحی آشتیانی، ع.، و جلالی، پ. (1398). نقش تعدیل‌کنندۀ ذهن‌آگاهی در رابطۀ بین افسردگی، اضطراب و تنیدگی با بهزیستی روان‌شناختی. مجلۀ روان‌شناسی. 23(2)، 231-217.
کلاین. پ. (1392). راهنمای آسان تحلیل‌عاملی. ترجمۀ سیدجلال صدرالساداتی و اصغر مینایی. تهران: سمت.
محمدعلیزاده نمینی، آ.، و اسمعیل‌زاده آخوندی، م. (1395). مقایسۀ مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی و مزاج‌های عاطفی در افراد با افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. مجلۀ روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت. 3(4)، 26-12.
 
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment13(1), 27-45.
Bauer, C. C., Rozenkrantz, L., Caballero, C., Nieto‐Castanon, A., Scherer, E., West, M.M, Dawa T, P., John, D. E., & Whitfield‐Gabrieli, S. (2020). Mindfulness training preserves sustained attention and resting state anticorrelation between default‐mode network and dorsolateral prefrontal cortex: A Randomized Controlled Trial. Human Brain Mapping41(18), 5356-5369.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., Segal, Z. V., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 230–241. 
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the acceptance and action questionnaire–ii: a revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy42(4), 676-688.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology84(4), 822-848.
Cardaciotto, L., Herbert, J. D., Forman, E. M., Moitra, E., & Farrow, V. (2008). The assessment of present-moment awareness and acceptance: The Philadelphia mindfulness scale. Assessment, 15(2), 204-223.
Carsley, D., Khoury, B., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness interventions for mental health in schools: A comprehensive meta-analysis. Mindfulness9(3), 693-707.
Cash, M., & Whittingham, K. (2010). What facets of mindfulness contribute to psychological well-being and depressive, anxious, and stress-related symptomatology?. Mindfulness1(3), 177-182.
Cayoun, B., Sarah, F., & Alice, S. (2019). The clinical handbook of Mindfulness- Integrated Cognitive Behavior Therapy. Haboken: Wiley Blackwell.
Chadwick, P., Hember, M., Symes, J., Peters, E., Kuipers, E., & Dagnan, D. (2008). Responding mindfully to unpleasant thoughts and images: Reliability and validity of the Southampton mindfulness questionnaire (SMQ). British Journal of Clinical Psychology47(4), 451-455.
Comrey AL. (1988). Factor-analytic methods of scale development in personality and clinical psychology. Am Psychol Assoc. , 56(5), 754- 61.
Desrosiers, A., Klemanski, D. H., & Nolen-Hoeksema, S. (2013). Mapping mindfulness facets onto dimensions of anxiety and depression. Behavior therapy44(3), 373-384.
Farzinrad, B., & Kamal, M. N. (2013). Comparison between Effectiveness of Mindfulness integrated Cognitive Behavioral Therapy (MiCBT) and Rational Emotional Behavior Therapy (REBT) on procrastination, perfectionism and worry in students. In 6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry. Tabriz University of medical sciences
Ghorbani, N., Watson, P. J., & Weathington, B. L. (2009). Mindfulness in Iran and the United States: Cross-cultural structural complexity and parallel relationships with psychological adjustment. Current Psychology28(4), 211-224.
Hayes, S. C., & Wilson K. G. (2003). Mindfulness: method and process. Clinical Psychology: Since and Practice, 10(2), 161- 165.
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy44(1), 1-25.
Hughes, L. S., Clark, J., Colclough, J. A., Dale, E., & McMillan, D. (2017). Acceptance and commitment therapy (ACT) for chronic pain. The Clinical Journal of Pain33(6), 552-568.
Kabat- Zinn, J. (1994). Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation for Everyday Life. London: Piatkus Books.
Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: The program of the stress reduction clinic at the University of Massachusetts Medical Center. (1990). New York: Delta.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice10(2), 144-156.
Kamboj, S. K., Irez, D., Serfaty, S., Thomas, E., Das, R. K., & Freeman, T. P. (2017). Ultra-brief mindfulness training reduces alcohol consumption in at-risk drinkers: A randomized double-blind active-controlled experiment. International Journal of Neuro Psychopharmacology20(11), 936-?947.
Key, B. L., Rowa, K., Bieling, P., McCabe, R., & Pawluk, E. J. (2017). Mindfulness‐based cognitive therapy as an augmentation treatment for obsessive–compulsive disorder. Clinical Psychology & Psychotherapy24(5), 1109-1120.
Khoury, B., Sharma, M., Rush, S. E., & Fournier, C. (2015). Mindfulness-based stress reduction for healthy individuals: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research78(6), 519-528.
Kingston, J., Chadwick, P., Meron, D., & Skinner, T. C. (2007). A pilot randomized control trial investigating the effect of mindfulness practice on pain tolerance, psychological well-being, and physiological activity. Journal of Psychosomatic Research62(3), 297-300.
Miklowitz, D. J., Semple, R. J., Hauser, M., Elkun, D., Weintraub, M. J., & Dimidjian, S. (2015). Mindfulness-based cognitive therapy for perinatal women with depression or bipolar spectrum disorder. Cognitive Therapy and Research39(5), 590-600.
Pouy, S., Peikani, F. A., Nourmohammadi, H., Sanei, P., Tarjoman, A., & Borji, M. (2018). Investigating the Effect of Mindfulness-Based Training on Psychological Status and Quality of Life in Patients with Breast Cancer. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention: APJCP19(7), 1993-1998.
Prakash, R. S., Whitmoyer, P., Aldao, A., & Schirda, B. (2017). Mindfulness and emotion regulation in older and young adults. Aging & mental health, 21(1), 77-87.
Randal, C., Pratt, D., & Bucci, S. (2015). Mindfulness and self-esteem: a systematic review. Mindfulness6(6), 1366-1378.
Rogers, H. T., Shires, A. G., & Cayoun, B. A. (2021). Development and Validation of the Equanimity Scale-16. Mindfulness12(1), 107-120.
Ryan, R. M., & Brown, K. W. (2003). Why we don't need self-esteem: On fundamental needs, contingent love, and mindfulness. Psychological inquiry14(1), 71-76.
Sado, M., Park, S., Ninomiya, A., Sato, Y., Fujisawa, D., Shirahase, J., & Mimura, M. (2018). Feasibility study of mindfulness-based cognitive therapy for anxiety disorders in a Japanese setting. BMC Research Notes11(1), 1-7.
Sala, M., Shankar Ram, S., Vanzhula, I. A., & Levinson, C. A. (2020). Mindfulness and eating disorder psychopathology: A meta‐analysis. International Journal of Eating Disorders53(6), 834-851.
Saltzman, A. (2016). A still quiet place for teens: A mindfulness workbook to ease stress and difficult emotions (instant help book for teens). Oakland: Harbinger.
Schussler, D. L., Greenberg, M., DeWeese, A., Rasheed, D., DeMauro, A., Jennings, P. A., & Brown, J. (2018). Stress and release: Case studies of teacher resilience following a mindfulness-based intervention. American Journal of Education125(1), 1-28.
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M., & Gemar, M. C. (2002). The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy9(2), 131-138.
Shonin, E., Van Gordon, W., Dunn, T. J., Singh, N. N., & Griffiths, M. D. (2014). Meditation awareness training (MAT) for work-related wellbeing and job performance: A randomised controlled trial. International Journal of Mental Health and Addiction12(6), 806-823.
Tang, Y. Y., Tang, R., & Gross, J. J. (2019). Promoting psychological well-being through an evidence-based mindfulness training program. Frontiers in Human Neuroscience13(237), 237-237.
Taylor, P. J., Bourne, K., Eames, C., & Dickson, J. M. (2015). Validating the Philadelphia Mindfulness Scale [PMS] for those with fibromyalgia. MYOPAIN23(3-4), 155-164.
Teixeira, R. J., Ferreira, G., & Pereira, M. G. (2017). Portuguese validation of the cognitive and affective mindfulness scale-revised and the Philadelphia Mindfulness Scale. Mindfulness & Compassion2(1), 3-8.
Wongtongkam, N., Krivokapic-Skoko, B., Duncan, R., & Bellio, M. (2017). The influence of a mindfulness-based intervention on job satisfaction and work-related stress and anxiety. International Journal of Mental Health Promotion19(3), 134-143.
Zeifman, R. J., Boritz, T., Barnhart, R., Labrish, C., & McMain, S. F. (2020). The Independent Roles of Mindfulness and Distress Tolerance in Treatment Outcomes in Dialectical Behavior Therapy Skills Training. Personality disorders11(3), 181-190.
 
دوره 13، شماره 1
1401
صفحه 345-362
  • تاریخ دریافت: 06 اسفند 1399
  • تاریخ بازنگری: 22 اسفند 1399
  • تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 21 اردیبهشت 1401
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1401