نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری سلامت روان براساس اعتیاد به شبکههای مجازی با میانجیگری سبکهای نظارتی والدین در دانشآموزان مقطع متوسطه بود. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و روش آن همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان متوسطۀ شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد نمونه نیز براساس قاعدۀ کلاین 220 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. بعد از جمعآوری دادهها 173 پرسشنامه شامل 79 دختر و 94 پسر تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سلامت روان (GHQ)، اعتیاد به شبکههای اجتماعی (SNA) و سبک نظارتی والدین (SKSS) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart pls3 استفاده شد. نتایج نشان میدهد اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطۀ منفی و معناداری با سلامت روان و سبک نظارتی والدین دارد. یافتههای پژوهش دلالت بر رابطۀ مثبت و معنادار سبک نظارتی والدین با سلامت روان دارد. همچنین سبکهای نظارتی والدین میتواند نقش میانجی را دربارۀ اعتیاد به شبکههای مجازی و سلامت روان ایفا کند؛ بنابراین اعتیاد به شبکههای اجتماعی میتواند ریسک افسردگی و اضطراب را در نوجوانان افزایش دهد. این مسئله، پیامدهایی بر سلامت روان نوجوانان با خود به همراه دارد. در این میان مدیریتنکردن صحیح والدین موجب میشود نوجوانان با مسائلی از قبیل انزوا، افت اخلاقی، پرخاشگری و اضطراب مواجه شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Structural Relationships of Mental Health based on Social Network Addiction Mediated by Parental Supervision Styles in High School Students
نویسندگان [English]
1 PhD Student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research is to investigate the structural relationships of mental health based on virtual network dependence mediated by parental supervision style in high school students. According to the purpose, application and method of this research, the correlation is of structural equation modeling type. The statistical population of the research included the secondary school students in the city of Langrood in the academic year 2020-2021. The number of samples was assigned based on Klein’s rule of 220 people using the available sampling method. After data collection, 173 questionnaires, including 79 girls and 94 boys, were analyzed. The research instruments included Mental Health Questionnaires (GHQ), Addiction to Social Networks (SNA), and parents’ Supervisory Style (SKSS). The structural equation modeling method and Smart pls3 software were used for data analysis. The results showed that social network dependency was negatively and significantly related to mental health and parents’ supervision style. The research results indicate a positive significant relationship between parents’ supervision style and mental health. Moreover, parents’ supervision style may play a mediating role in the relationship between virtual network addiction and mental health. Therefore, social network addiction may increase the risk of depression and anxiety in teenagers. This problem has implications for teen mental health. Lack of adequate parental control leads to problems such as isolation, moral decline, aggression, and anxiety in teenagers.
کلیدواژهها [English]