ابوالقاسمی، ع.، رضایی جمالویی، ح.، نریمانی، م.، و زاهدبابلان، ع. (1390). مقایسۀ شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری. 1(1)، 23-6.
اسمری بره زرد، ی.، دولتشاهی، ب.، و طاهری، ا. (1398). بررسی شیوع قلدری و ارتباط آن با مهارتهای اجتماعی- هیجانی، مهارت حل مسئله و افسردگی در دانشآموزان متوسطۀ اول. فصلنامۀ آموزش و ارزشیابی. 12(48)، 12-32.
اصغری، ز.، و ایرانمنش، س. ا. (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر ابرازگری هیجانی مادران کودکان کار. نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی. پانزدهم شهریورماه هزار و چهارصد. تهران.
اکبری پلوطپتگان، ا.، و طالعپسند، س. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری در مدارس ابتدایی سمنان. مجلۀ دانشکدۀ بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 12(4)، 28-13.
بشرپور، س.، مولوی، پ.، شیخی، س.، خانجانی، س.، رجبی، م.، و موسوی، س. ا. (1392). بررسی ارتباط شیوههای تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانشآموزان نوجوان. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. ۱۳(3)، 275-۲۶۴.
بیرامی، م.، هاشمی، ت.، و عاشوری، م. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و حساسیت بینفردی دانشآموزان مقطع متوسطه. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. 7(27)، 14-1.
پرندین، ش. (1385). ساخت و هنجاریابی کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی عمومی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
توکلیزاده، ج.، زنگنهفر، ا.، و صفرزاده، س.(1397). اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزتنفس و کاهش کمرویی دانشآموزان با ناتوانی متعدد شهرستان قاین. مجلۀ پرستاری کودکان. 4(4)، 1-9.
دهقانی، ی.، حکمتیانفرد، ا.، و کامران، ل. (1397). اثربخشی آموزش تابآوری بر شایستگی اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی. 8(2)، 45-36.
رفیعینیا، پ.، رسولزاده طباطبایی، س. ک.، و آزاد فلاح، پ. (1385). رابطۀ سبکهای ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان. مجلۀ روانشناسی. 10(1)، 105-84.
شباهنگ، ر.، صدیقیان، س. ف.، رحیمینژاد، ع.، و سلطانی، ش. ر. (1398). نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیشبینی قلدری. سلامت روان کودک. 6(3)، 50-40.
شیبانی، ح.، میکاییلی، ن.، و نریمانی، م. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس، اضطراب، افسردگی و تحریکپذیری دانشآموزان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق مخرب. روانپرستاری. 5(6)، 43-37.
صفایی نایینی، ک.، نریمانی، م.، کاظمی، ر.، و موسیزاده، ت. (1398). اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. روانشناسی تربیتی. 15(51)، 126-95.
صفایی نایینی، ک.، نریمانی، م.، کاظمی، ر.، و موسیزاده، ت. (1399). اثربخشی روشهای مصاحبۀ انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. روانشناسی مدرسه. 9(1)، 96-69.
عدیلی، ه.، و سرداری، ب. (1399). اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دورۀ متوسطۀ اول. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 20(4)، 118-105.
عیسیزادگان، ع.، سلیمانی، ا.، خسرویان، ب.، و شیخی، س. (1395). مقایسۀ شایستگی اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی بینی. مجلۀ پزشکی ارومیه. 27(9)، 743-735.
قاسمی، ط.، عریضی، ح. ر.، و موسوی، ز. (1398). تأثیر آموزش نظمجویی هیجانی بر قلدری ادراکشده و عملکرد شغلی کارکنان زن سازمان تربیت بدنی. مجلۀ علوم روانشناختی. 18(75)، 296-287.
قربانی، م.، کاظمی زهرانی، ح.، محمدی، م.، و ابراهیمی جوزدانی، ف. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی، تحمل پریشانی و ابرازگری هیجانی نوجوانان پسر دارای مشکلات رفتاری. سومین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی. شانزدهم شهریورماه هزار و سیصد و نود و هشت. تهران.
کرسوی، س. س.، و صدوقی، م. (1399). رابطۀ رفتار اجتماعی، شایستگی اجتماعی و ترجیح اجتماعی با رفتار قلدری دانشآموزان: نقش تعدیلکنندۀ جنسیت. فصلنامۀ پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. 10(38)، 1-20.
References
Ba, Z., Han, Z., Gong, Z., Li, F., Zhang, H., & Zhang, G. (2019). Ethnic differences in experiences of school bullying in China. Children and Youth Services Review, 104(1), 100-106.
Benfer, N., Bardeen, J. R., & Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10(23), 108-114.
Brodahl, K., Finset, A., Storøy, H. E., & Pedersen, R. (2021). Medical students’ expressions of empathy: A qualitative study of verbal interactions with patients expressing emotional issues in a medical interview. Patient Education and Counseling, 104(12), 2936- 2943.
Bradburn N.M. (1996). The structure of psychological well-being. Chicago: Aldine
Chen, L. (2018). School-based anti-bullying strategies in Taiwan and their effects. Studies in Educational Evaluation,
59(14), 218-223.
Cho, S., White, K. H., Yang, Y., & Soto, J. A. (2019). The role of trait anxiety in the selection of emotion regulation strategies and subsequent effectiveness
. Personality and Individual Differences
, 147(41), 326-331.
Dougherty, D., & Sharkey, J. (2017). Reconnecting Youth: Promoting emotional competence and social support to improve academic achievement. Children and Youth Services Review, 74(4), 28-34.
Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2001). Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse, 2(2-3), 123-142.
Felner, R. D., Lease, A. M., Philips, R. C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Travel Framework. In T. P. Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), The Development of Social Competence (pp. 254-264). New York, Beverly -Hills: Sage.
Gómez-Ortiz, O., Romera-Félix, E., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Multidimensionality of Social Competence: Measurement of the Construct and its Relationship With Bullying Roles. Revista de Psicodidáctica (English Ed.), 22(1), 37-44.
Haskett, M. E., Stelter, R., Proffit, K., & Nice, R. (2012). Parent emotional expressiveness and children's self-regulation: Associations with abused children's school functioning. Child Abuse & Neglect, 36(4), 296-307.
Herwig, U., Opialla, S., Cattapan, K., Wetter, T. C., Jäncke, L., & Brühl, A. B. (2018). Emotion introspection and regulation in depression. Psychiatry Research: Neuroimaging, 277(7), 7-13.
Iwanaga, M., Imamura, K., Shimazu, A., & Kawakami, N. (2018). The impact of being bullied at school on psychological distress and work engagement in a community sample of adult workers in Japan. Journal of Social Sciences, 13(5), 19-24.
Kelsey, C., Zeman, J., & Dallaire, D. (2017). Emotion correlates of bullies, victims, and bully-victims in African American children. Journal of Black Psychology, 43(7), 688-713.
King, L.A., & Emmons, R.A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 864-877.
Kinney, K.L., Burkhouse, K.L., & Klumpp, H. (2019). Self-report and neurophysiological indicators of emotion processing and regulation in social anxiety disorder. Biological Psychology, 142(1), 126-131.
Kirwan, M., Svenson, D.W., Pickett, S.M., & Parkhill, M.R. (2019). Emotion regulation as a mediator between sleep quality and interpersonal aggression
. Personality and Individual Differences
, 148(10), 32-37.
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137(8), 56-61.
Lang, J. (2018). The efficacy of emotional intelligence training for the emotion regulation of bullying students: A randomized controlled trial. NeuroQuantology, 16(2), 83-88.
Li, D.,
Li, D.,
Wu, N., &
Wang, Z. (2019). Intergenerational transmission of emotion regulation through parents' reactions to children's negative emotions: Tests of unique, actor, partner, and mediating effects. Children and Youth Services Review
, 101(6),
113-122.
Li, L., Chen, X., & Li, H. (2020). Bullying victimization, school belonging, academic engagement and achievement in adolescents in rural China: A serial mediation model. Children and Youth Services Review, 113(3), 104-110.
Liorent, V. J., Farrington, D. P., & Zych, I. (2021). School climate policy and its relations with social and emotional competencies, bullying and cyber bullying in secondary education. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 26(1), 35-44.
Malesza, M. (2019). Stress and delay discounting: The mediating role of difficulties in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 144(2), 56-60.
Mathews, B. L., Koehn, A. J., Abtahi, M. M., & Kerns, K. A. (2016). Emotional competence and anxiety in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Clinical Children Family Psychology Review, 19(2), 162-184.
Millon, T. (1981). Disorders of personality: DSM-lII AxisII. New York: Wiley.
Moyano, N., & Sánchez-Fuentes, M. M. (2020). Homophobic bullying at schools: A systematic review of research, prevalence, school-related predictors and consequences. Aggression and Violent Behavior, 53(11), 1014-1018.
Nikolaeva, A. (2014). Realization of the category of expressivity in communicative situations. Social and Behavioral Sciences, 158(19), 12-17.
Paez, G.R. (2020). School safety agents’ identification of adolescent bullying. Children and Youth Services Review,
113(7), 104-109.
Pinks, D., Warren-James, M., & Katsikitis, M. (2021). Does a peer social support group intervention using the cares skills framework improve emotional expression and emotion-focused coping in paramedic students? Australasian Emergency Care, 24(4), 308-313.
Riley, T. N., Sullivan, T. N., Hinton, T. S., & Kliewer, W. (2019). Longitudinal relations between emotional awareness and expression, emotion regulation, and peer victimization among urban adolescents. Journal of Adolescence, 72(12), 42-51.
Rosová, D. (2014). Preventive program aimed at development of social and emotional competence of first grade pupils at primary schools who suffer from behavioral disorders. Procedia Social Behavior Science, 132(12), 589-595.
Slavinskiene, J. A., & Zardeckaite-Matulaitiene, K. (2014). Importance of alcohol-related expec-tations and emotional expressivity for prediction of motivation to refuse alcohol in alcohol dependent patients. Department of Theoretical Psychology, 50(6), 169-174.
Svaldi, J., Werle, D., Naumann, E., Eichler, E., & Berking, M. (2019). Prospective associations of negative mood and emotion regulation in the occurrence of binge eating in binge eating disorder. Journal of Psychiatric Research, 115(1), 61-68.
Ward-Ciesielski, E. F., Winer, E. S., Drapeau, C. W., & Nadorff, M. R. (2018). Examining components of emotion regulation in relation to sleep problems and suicide risk. Journal of Affective Disorders, 241(4), 41-48.
Zhang, H., Chi, P., Long, H., & Ren, X. (2019). Bullying victimization and depression among left-behind children in rural China: Roles of self-compassion and hope. Child Abuse & Neglect, 96(11), 103-108.