نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثر نوع بازخورد و کانون تنظیم و تعامل آنها بر جهتگیری هدفهای پیشرفت دانشآموزان انجام گرفت. مطالعه از نظر هدف کاربردی بود و در آن، از روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون چهارگروهی استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم مدارس ناحیۀ 6 مشهد در سال تحصیلی 1399-1398 بود و از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. شرکتکنندگان 128 دانشآموز بودند که بهطور تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. همۀ آنها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامۀ جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگریگور (AGQ-R) را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل کوواریانس عاملی و با نرمافزار SPSS-24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد بازخورد خودارجاعی در شرایطی که کانون تنظیم ارتقا بود، موجب افزایش هدفهای پیشرفت تبحری گرایشی شد، اما در شرایطی که کانون تنظیم پیشگیری بود، هدفهای پیشرفت تبحری اجتنابی را افزایش نداد. بازخورد هنجاری در شرایطی که کانون تنظیم ارتقا بود، موجب افزایش جهتگیری هدفهای عملکردی گرایشی شد و در شرایطی که کانون تنظیم پیشگیری بود، به افزایش هدفهای پیشرفت عملکردی اجتنابی انجامید. با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان گفت بازخورد، یکی از عوامل بسیار مهم در شکلگیری هدفهای پیشرفت دانشآموزان است. نوع جهتگیری انتخابی سبب میشود دانشآموزان رفتارها و پیامدهای عاطفی مختلفی را دنبال کنند. درنهایت تلویحات کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effects of Feedback on Students Achievement Goals: Interaction between Comparative Reference and Regulatory Focus
نویسندگان [English]
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science , University of Semnan, Semnan, Iran
2 Department of educational psychology Faculty of psychology and Educational science. University, Semnan of Semnan, Iran
3 Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Science , University of Semnan, Semnan, Iran.
چکیده [English]
This study was conducted to investigate the effects of the type of feedback and regulatory focus and interaction on the alignment of student achievement goals. This study is an applied study. An experimental research method with a four-group pretest-posttest design was used. The statistical population of this study includes all sixth grade students of schools in district 6 of Mashhad in the academic year 2019-2020. A random cluster sampling method was used. The participants were 128 students and were randomly divided into four groups. Before and after the intervention, they all completed the Elliott and McGregor Achievement Goal Orientation Questionnaire. Data were analyzed using the factor covariance analysis model and SPSS-24 software. Results showed that self-referential feedback increased approach achievement goal orientation in conditions that served promotion, but did not increase avoidance achievement goal orientation in conditions that served prevention. Normative feedback increased approach-performance goal orientation when it was the promotion focus and avoidance-performance goal orientation when it was the prevention focus. According to the results of this study, it can be said that feedback is one of the most important factors in the formation of student achievement goals. The type of selective orientation leads students to pursue different behaviors and emotional consequences. The practical implications of the results were discussed.
کلیدواژهها [English]