ابوالقاسمی، ع.، رضایی جمالویی، ح.، نریمانی، م.، و زاهدبابلان، ع. (1390). مقایسۀ شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا.
مجلۀ ناتوانیهای یادگیری. 1(1)، 23-6.
https://doi.org/jld-1-1-90-7-1
پرندین، ش. (1385). ساخت و هنجاریابی کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
توکلیزاده، ج.، زنگنهفر، ا.، و صفرزاده، س. (1397). اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزتنفس و کاهش کمرویی دانشآموزان با ناتوانی متعدد شهرستان قاین.
مجلۀ پرستاری کودکان. 4(4)، 8-1.
http://jpen.ir/article-1-226-fa.html
خاکپور، ف.، عابدی، ا.، و منشئی، غ. (1397). اثربخشی برنامۀ آموزشی کارکردهای اجرایی براساس مدل Anderson بر رفتارهای یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی/ نارسایی توجه.
مجلۀ تحقیقات علوم رفتاری. 16(1)، 45-33.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1397.16.1.1.7
دهقانی، ی.، و حکمتیانفرد، ص. (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی.
فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی. 9(34)، 158-137.
https://doi.org/10.22054/jpe.2019.40837.1961
رضایی، ص.، افتخارصعادی، ز.، حافظی، ف.، و حیدرئی، ع. (1398). تدوین برنامۀ مداخله به هنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصبشناختی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر.
مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62(1/4)، 212-199.
https://doi.org/10.22038/mjms.2019.14315
شهبازی، ف.، احمدی، ر.، چرامی، م.، و غضنفری، ا. (1400). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر تعامل والد-کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین.
فصلنامۀ روانشناسی افراد استثنایی. 11(42)، 60-49.
https://doi.org/10.22054/jpe.2021.59359.2294
صاحبان، ف.، امیری، ش.، کجباف، م. ب.، و عابدی، ا. (1389). بررسی اثر کوتاهمدت آموزش کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانههای کمبود توجه و بیشفعالی در دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر اصفهان.
تازههای علوم شناختی. 12(1)، 58-52.
http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html
عیسیزادگان، ع.، سلیمانی، ا.، خسرویان، ب.، و شیخی، س. (1395). مقایسۀ شایستگی اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی بینی.
مجلۀ مطالعات علوم پزشکی. ۲۷(۹)، ۷43-۷35.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3475-fa.html
نورانی جورجاده، س. ر.، مشهدی، ع.، طبیبی، ز.، و خیرخواه، ف. (1395). اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی.
تازههای علوم شناختی. 18(1)، 78-68.
http://icssjournal.ir/article-1-433-fa.html
همتی علمدارلو، ق. (1383). تأثیر آموزش خودکنترلی بر بهبودبخشی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
یغمایی، س.، ملکپور، م.، و قمرانی، ا. (1398). میزان اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر خودکنترلی کودکان دارای اختلال کمتوجهی بیشفعالی.
نشریۀ توانمندسازی کودکان استثنایی. 10(1)، 27-15.
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2019.91927
References
Abolghasemi, A., Rezaei Jamaloei, H., Narimani, M., & Zahed Bobolan, A. (2012). A comparison of social competence and its components in students with learning disability and students with low, average and high academic achievement.
Journal of Learning Disabilities, 1(1), 6-23.
https://doi.org/jld-1-1-90-7-1 (In Persian)
Berenguer, C.,
Roselló, B.,
Colomer, C.,
Baixauli, I., &
Miranda, A. (2018). Children with autism and attention deficit hyperactivity disorder. Relationships between symptoms and executive function, theory of mind, and behavioral problems.
Research in Developmental Disabilities, 83, 260-269.
https://doi.org/10.1016/j.ridd.2018.10.001
De Bruijn, A. G. M.,
Hartman, E.,
Kostons, D.,
Visscher, C., &
Bosker, R. J. (2018). Exploring the relations among physical fitness, executive functioning, and low academic achievement.
Journal of Experimental Child Psychology, 167, 204-221.
https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.10.010
Dehghani, Y., & Hekmatiyanfard, S. (2019). The Effectiveness of Executive Functions Training on Attention and Response Inhibition in Students with Dyscalculia.
Psychology of Exceptional Individuals, 9(34), 137-158. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.40837.1961 (In Persian)
Dehghani, Y., Hekmatiyanfard, S., & Kamran, L. (2018). The effect of resilient training on social competence and self-esteem of students with learning disabilities.
Journal of Disability Studies, 8(2), 36-45.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222840.1397.8.0.82.7 (In Persian)
Felner, R. D., Lease, A. M., & Philips, R. C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Travel Framework. In T. P. Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), The development of social competence (pp. 254-264). Beverly Hills, CA: Sage.
Fischer, M., Barkley, R, A., Smallish, L., & Fletcher, K. (2005). Executive functioning in hyperactive children as young adults: Attention, inhibition, response perseveration, and the impact of comorbidity.
Developmental Neuropsychology, 27(1), 107-133.
https://doi.org/10.1207/s15326942dn2701_5
Friese, M., & Hofmann, W. (2009). Control Me or I Will Control You: Impulses, Trait Self Control, and The Guidance of Behavior.
Journal of Research in Personality, 43(5), 795-805.
https://doi.org/10.1016/j.jrp.2009.07.004
Ghasemi, K., Kajbaf, M. B., Qamarani, A., & Torkan, H. (2020). Effectiveness of domestic package of training executive functions specific for teachers on the signs of attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) of the children.
Journal of Psychological Science, 19(90), 755-763.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1399.19.90.3.9 (In Persian)
Hemti Alamdarlu, Q. (2004). The effect of self-control training on improving the social skills of students with attention deficit hyperactivity disorder. Master's thesis in the field of general psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. (In Persian)
Hill, C. M.,
Bucks, R. S.,
Kennedy, C. R.,
Harrison, D.,
Carroll, A.,
Upton, N., &
Hogan, A. M. (2017). Hearing loss mediates executive function impairment in sleep-disordered breathing.
Sleep Medicine, 34, 18-23.
https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.sleep.2017.02.008
Isazadegan, A., Soleymani, E., Khosravian, B., & Sheikhi, S. (2016). The comparison the social competence and emotional regulation in rhinoplasty cosmetic surgery applicants and normal individuals.
Studies in Medical Sciences, 27(9),
735-743.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-3475-fa.html (In Persian)
Kavianpour, F., Malekpour, M., & Abedi, A. (2013). Efficacy of executive functions training (response inhibition) on the rate of impulsivity in preschool children with developmental coordination disorder: A single-subject research.
Rehabilitation, 14(1),
70-80.
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1049-fa.html (In Persian)
Khakpour, F., Abedi, A., & Manshaei, G. H. (2018). The effectiveness of executive function instruction based on the anderson’s model on learning behaviors and academic performance among the students with attention deficit hyperactivity disorder.
Journal of Research in Behavioural Sciences,
16(1), 1-7.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1397.16.1.1.7 (In Persian)
McDermott, P. A.,
Watkins, M. W.,
Rovine, M. J.,
Rikoon, S. H.,
Irwin, C. W.,
Reyes, R., &
Chao, J. L. (2019). Emergent growth patterns of early education self-control problems among children from under resourced American families
. Early Childhood Research Quarterly, 48, 1-13.
https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.ecresq.2018.08.010
Noorani Jurjadeh, S. R., Mashhadi, A., Tabibi, Z., & Kheirkhah, F. (2016). Effectiveness of executive functions training based on daily life on executive functioning in children with attention deficit/ hyperactivity disorder.
Advances in Cognitive Sciences, 18(1), 68-78.
http://icssjournal.ir/article-1-433-fa.html (In Persian)
Ozyurt, G.,
Ozturk, Y.,
Appak, Y. C.,
Arslan, F. D.,
Baran, M.,
Karakoyun, I.,
Tufan, A. E., &
Pekcanlar, A. A. (2018). Increased zonulin is associated with hyperactivity and social dysfunctions in children with attention deficit hyperactivity disorder.
Comprehensive Psychiatry, 87, 138-142.
https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2018.10.006
Parandin, S. H. (2006). Construction and normalization of social competence in teenagers of Tehran city. Master’s thesis in the field of general psychology. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. (In Persian)
Rezaei, S., Eftekhar Saadi, Z., Hafezi, F., & Heydarei, A. (2019). Development of early intervention program based on executive functions and its effectiveness on improving the neurological function of children with intellectual disability.
Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(4), 199-212.
https://doi.org/10.22038/mjms.2019.14315 (In Persian)
Rosová, D. (2014). Preventive program aimed at development of social and emotional competence of first grade pupils at primary schools who suffer from behavioral disorders.
Procedia Social Behavior Science, 132, 589-595.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.358
Saheban, F., Amiri, S., Kajbaf, M. B., & Abedi, A. (2010). The efficacy of short-term executive functions training on the reduction of symptoms of attention deficit and hyperactivity of elementary boy students in Esfahan metropolitan area.
Advances in Cognitive Sciences, 12(1), 52-58.
http://icssjournal.ir/article-1-81-fa.html (In Persian)
Shahbazi, F., Ahmadi, R., Chorami, M., & Ghazanfari, A. (2021). Effectiveness of executive functions training on the parent-child interaction and social behaviors of the children with low self-control.
Psychology of Exceptional Individuals, 11(42), 49-60. https://doi.org/10.22054/jpe.2021.59359.2294 (In Persian)
Sicouri, G.,
Sharpe, L.,
Hudson, J. L.,
Dudeney, J.,
Jaffe, A.,
Selvadurai, H., &
Hunt, C. (2017). Parent-child interactions in children with asthma and anxiety.
Behaviour Research and Therapy, 97, 242-251.
https://doi.org/10.1016/j.brat.2017.08.010
Stabouli, S.,
Gidaris, D.,
Printza, N.,
Dotis, J.,
Papadimitriou, E.,
Chrysaidou, K.,
Papachristou, F., &
Zafeiriou, D. (2019). Sleep disorders and executive function in children and adolescents with chronic kidney disease.
Sleep Medicine, 55, 33-39.
https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.sleep.2018.11.020
Tavakolizadeh, J., Zanganefar, E., & Safarzade, S. (2018). Effectiveness of social competence training on increasing self-esteem and reduce shyness of students with multiple disabilities of Qaen county.
Iranian Journal of Pediatric Nursing, 4(4),
1-8.
http://jpen.ir/article-1-226-fa.html (In Persian)
Yaghmaei, S., Malekpour, M., & Ghamarani, A. (2019). Effectiveness of Barkley’s parental training on self-control of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Empowering Exceptional Children, 10(2), 15-27. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2019.91927 (In Persian)
Yarmolovsky, J., Szware, T., Schwarte, M., Tirosh, E., & Geva, R. (2017). Hot executive control and response to a stimulant in a double-blind randomized trial in children with ADHD. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 276 (1), 73-82.
https://doi.org/10.1007%2Fs00406-016-0683-8
Zhong, S.,
Wang, Y.,
Lai, S.,
Liu, T.,
Liao, X.,
Chen, G., &
Jia, Y. (2018). Associations between executive function impairment and biochemical abnormalities in bipolar disorder with suicidal ideation.
Journal of Affective Disorders, 241, 282-290.
https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.08.031