روش‌های مادران در تربیت و آموزش جنسی نوجوانان: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 استاد، گروه مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربۀ زیستۀ مادران از تربیت جنسی نوجوانان دختر و پسر خود انجام گرفت. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی و جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ مادران دارای فرزند نوجوان شاغل در دانشگاه پیام نور خوزستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه‌گیری ترکیبی (هدفمند و گلوله‌برفی) بود و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. حجم نمونه نیز شامل 18 مادر و ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌های این پژوهش با روش تحلیل مضمون به شیوۀ کلایزی و به روش دستی تجزیه و تحلیل شدند و یک مضمون اصلی و چهار مضمون فرعی به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد مادران از طریق جلوگیری از تحریک و کنجکاوی جنسی نوجوان، مدیریت ارتباطات اجتماعی، تقویت و بهبود رابطۀ خود با نوجوان، گفت‌وگو با نوجوان و آگاهی‌بخشی به او، از آسیب‌های بلوغ پیشگیری کنند که این روش‌ها، غلبۀ الگوهای کنترلی مبتنی بر پرهیز و مراقبت متمرکز بر خود و مراقبت متمرکز بر نوجوان را از میان الگوهای مختلف تربیت و آموزش جنسی آشکار می‌سازد. از این‌رو به‌نظر می‌رسد آگاهی از چگونگی مواجهۀ والدین با مسائل جنسی نوجوانان بتواند در یافتن مسیرهای متناسب‌تر آموزش مسائل جنسی برای متخصصان امر راهگشا باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Aspects of Mother’s Practices in Adolescent Sexual Education: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • Negin Naderi 1
  • Maryam Gholamzadeh Jofreh 2
  • Mansour Sodani 3
1 Department of Counseling, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, , Ahvaz, Iran.
2 Department of Counseling, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
3 Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current investigation was to ascertain the actual experiences of mothers who had applied sex education for their teenage sons and daughter. The research method was fundamental in terms of objective, whereas it was phenomenological in terms of strategy. In 2021, the research community at the Payame Noor University branch in Khouzestan comprised all females who had adolescent children. The researcher initiated the sampling procedure by selecting these mothers until all available information was exhausted. A total of 18 mothers participated in semi-structured interviews. The Colaizzi method was applied to the data of this study, which produced one main theme and four subthemes. The findings showed that the mothers tried to prevent or control the harms of puberty through various strategies, including limiting the adolescent’s sexual stimulation and curiosity, managing social communication, enhancing the parent-adolescent relationship, engaging in conversations with the adolescent to educate them about the risks associated with puberty, and managing social communication. These approaches predominated over others and were centered around adolescent-centered care and abstinence. Therefore, it would appear that professionals could benefit from an understanding of how parents handle the sexual concerns of their adolescents in order to develop more effective methods of educating them on the subject.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescents
  • Lived Experience
  • Mother’s Practices
  • Sex Education
اسدی، م.، منصوریان، ی.، و نظری، م. (1394). تبیین شاخص‌های والدگری موفق دورۀ نوجوانی در نمونه‌هایی از خانواده‌های ایرانی: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 3(3)، 231-219. http://journal.ihepsa.ir/article-1-309-fa.html
اسلامیان، ز.، سعیدی رضوانی، م.، و غفاری، ا. (1398). شناسایی و اولویت‌بندی پیام‌های مرتبط با خویشتن‌داری جنسی دانش‌آموزان (براساس منابع و دیدگاه‌های دانش‌آموزان). دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی تربیت اسلامی. 14(28)، 194-175. https://doi.org/10.30471/edu.2019.1527
براون، م.، و کلارک، و. (1401). پژوهش کیفی موفقیت‌آمیز: راهنمای عملی برای مبتدیان. ترجمۀ شیوا گرانمایه‌پور و امیرعلی مازندرانی. تهران: ارجمند.
تربتی، س.، تاجیک اسماعیلی، س.، و خسروی، ن. (1398). مطالعۀ کیفی تربیت جنسی نوجوانان و عوامل زمینه‌ساز آن با تأکید بر روابط میان‌فردی با والدین: مطالعۀ موردی دختران و پسران دورۀ متوسطۀ ساکن شهر تهران. فصلنامۀ مطالعات جامعه‌شناسی. 12(45)، 104-77. https://doi.org/10.30495/jss.2020.671678
خوشخرام رودمعجنی، م. (1400). تحلیل تربیت جنسی ادراک‌شدۀ والدین شهر قم: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ روان‌شناسی و دین. 14(4)، 96-83. http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/659
خلج‌آبادی فراهانی، ف.، کاظمی‌پور، ش.، و رحیمی، ع. (1392). بررسی تأثیر معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج بر سن ازدواج و تمایل به ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران. خانواده‌پژوهی. 9(1)، 28-7.         https://jfr.sbu.ac.ir/article_96221.html
رحمانی، ا.، عارفی، م.، افشاری‌نیا، ک.، و امیری، ح. (1398). طراحی بستۀ آموزشی تربیت جنسی نوجوانان مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اثربخشی آن بر خودپنداشت دانش‌آموزان متوسطۀ اول. مجلۀ علوم روان‌شناختی. 18(79)، 849-839. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1397.17.70.11.3
روح‌پرور، ز.، شاه‌علی، ش.، و جواد نوری، م. (1398). تبیین ادراکات والدین از چالش‌های تربیت جنسی پسران نوجوان؛ یک مطالعۀ کیفی. مجلۀ تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 8(3)، 270-260. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90980.html
صالحین، ش.، سیمبر، م.، کشاورز، ز.، و نصیری، م. (1397). چالش‌های آموزش سلامت باروری و جنسی به نوجوانان از دیدگاه والدین در ایران و جهان: مرور سیستماتیک. مجلۀ دانشکده پزشکی اصفهان. 36(508)، 1553-1540. https://doi.org/10.22122/jims.v36i508.10489
عابدینی، ا.، طبیبی، ز.، ضیایی، پ.، و زارع‌زاده خیبری، ش. (1395). مطالعۀ کیفی تجارب مادران از آموزش مسائل جنسی به دختران نوجوان با تأکید بر عوامل فرهنگی. مجلۀ اصول بهداشت روانی. 18(4)، 211-202. https://doi.org/10.22038/jfmh.2016.7163
فرزانه جاجرمی، ح.، ستوده اصل، ن.، کهساری، ر.، و جهان، ف. (1400). ارائۀ مدل علی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس نگرش مذهبی و سبک‌های فرزندپروری والدین با میانجی‌گری چشم‌انداز زمان. پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. 11(42)، 52-35. https://doi.org/10.22034/spr.2021.261707.1620
فقیهی مقدس، ن.، مؤمنی‌راد، ف.، و شریفی، س. (1398). ارائۀ مدل رفتار منحرفانۀ جنسی نوجوانان دختر: تأملی بر رویکرد زمینه‌ای. زن در توسعه و سیاست. 17(1)، 95-71. https://doi.org/10.22059/jwdp.2019.276379.1007594
کلانتری، س.، غنا، س.، ثناگو، ا.، و جویباری، ل. (1392). آموزش بلوغ و مسائل جنسی به دختران: تجارب مادران گرگانی. فصلنامۀ مدیریت ارتقای سلامت. ۲(3)، 90-74. http://jhpm.ir/article-1-90-fa.html
کمرزرین، ح. (1399). روان شناسی رشد 2. چاپ یازدهم. تهران: دانشگاه پیام‌نور.
لطیف‌نژاد، ر.، جوادنوری، م.، حسن‌پور، م.، هزاده‌یی، م. م.، و تقی‌پور، ع. (1391). ضرورت آموزش سلامت جنسی به دختران نوجوان در ایران: یک مطالعۀ کیفی. مجلۀ زنان، مامایی و نازایی ایران. 15(12)، 17-7. https://doi.org/10.22038/ijogi.2012.5695
محمدپور، ا. (1400). ضد روش: زمینه‌های فلسفی و رویه‌های عملی در روش‌شناسی کیفی. ویرایش دوم. چاپ چهارم. قم: لوگوس.
محمدی، ف.، و محمدی، ح. (1395). مطالعۀ کیفی پیامدهای ارتباط با جنس مخالف در میان نوجوانان دختر و پسر (مطالعۀ موردی: نوجوانان شهر مشهد). فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 5(4)، 662-641. https://doi.org/10.22059/jisr.2017.60896
محمدی‌نسب، ح.، مظاهری، م. ع.، رضایی‌زاده، م.، و حیدری، م. (1398). نیازهای نوجوانان در رابطۀ والد-فرزندی: یک مطالعۀ کیفی. مطالعات روان‌شناسی تربیتی. 18(42)، 80-63. https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2021.6386
 مرقاتی‌خویی، ع.، شمس علی‌زاده، ن.، بیات، ع.، زارعی، ف.، و ریماز، ش. (1393). اولویت‌بندی رفتارهای پرخطر بهداشتی در دانش‌آموزان مدارس دولتی منطقۀ پنج تهران: مطالعۀ کیفی. مجلۀ دانشکدۀ بهداشت انستیتو تحقیقات بهداشتی. 12(2)، 80-69. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5149-fa.html
 مستفیضی، ن.، حجازی، ا.، و قاسم‌زاده، س. (1401). ادراک کودک از عملکرد والدین خوب در تأمین نیازهای بنیادین روان‌شناختی. فصلنامۀ پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی. 13(1)، 41-21. https://doi.org/10.22059/japr.2022.312067.643670
 مینا، ف. و امینی‌منش، س. (1400). پیش‌بینی‌کننده‌های گرایش به رفتار پرخطر در نوجوانان دختر: نقش بدنظمی هیجانی، تمایزیافتگی و ابراز وجود. فصلنامۀ پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی. 11(44)، 197-183. https://doi.org/10.22034/spr.2022.282396.1637
نورعلیزاده میانجی، م.، و رحیمی، ع. (1400). مدیریت جنسی خانواده و نقش آن در اخلاق‌مداری و سلامت جنسی فرزندان. فصلنامۀ مطالعات اخلاق کاربردی. 17(43)، 80-45. https://doi.org/10.22081/jare.2022.63013.1703
 نوغانی دخت بهمنی، م.، و محمدی، ف. (1395). گرایش به ارتباط با جنس مخالف: مطالعه‌ای در باب نوجوانان پسر مشهد. دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران. 7(1)، 184-163. http://dorl.net/dor/20.1001.1.24766933.1395.7.1.6.7
هاشمی، س.، اسمعیلی، م.، عسگری، م.، و کاظمیان، س. (1399). تدوین الگوی راهبردهای انطباقی مادران در رویارویی با مسائل نوپدید نوجوانان. نشریۀ علمی-فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 14(50)، 66-45. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205098.html
References
 Abedini, E., Tabibi, Z., Ziaee, P., & Zarezade Kheibari, S. (2016). A qualitative study on mothers’ experiences from sex education to female adolescents underlining cultural factors. Journal of Fundamentals of Mental Health, 18(4), 202-211. https://doi.org/10.22038/jfmh.2016.7163 (In Persian)
 
Alimoradi, Z., Kariman, N., Simbar, M., & Ahmadi, F. (2017a). Empowerment of Adolescent Girls for Sexual and Reproductive Health Care: A Qualitative Study. African Journal of Reproductive Health, 21(4), 80–92. https://doi.org/10.29063/ajrh2017/v21i4.9
Alimoradi, Z., Kariman, N., Simbar, M., & Ahmadi, F. (2017b). Contributing factors to high-risk sexual behaviors among Iranian adolescent girls: A systematic review. International Journal of Community Based Nursing and Midwifery, 5(1), 2–12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5219561/
Asadi, M., Mansourian, Y., Nazary, A. M. (2015). Exploring Indicators of Successful Parenting of Adolescents among Iranian Families: A Qualitative Study. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 3(3), 219-231. http://journal.ihepsa.ir/article-1-309-fa.html (In Persian)
Askari, F., Mirzaiinajmabadi, K., Saeedy Rezvani, M., & Asgharinekah, S. M. (2020). Sexual health education issues (challenges) for adolescent boys in Iran: A qualitative study. Journal of Education and Health Promotion, 9, 33. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_462_19
 Braun, V., & Clarke, V. (2022). Successful Qualitative Research: A Practical Guid for Beginners. Translated by: Sh. Geranmayepour & A. Mazandariani. Tehran: Arjmand. (In Persian)
Corcoran, J. L., Davies, S. L., Knight, C. C., Lanzi, R. G., Li, P., & Ladores, S. L. (2020). Adolescents' perceptions of sexual health education programs: An integrative review. Journal of Adolescence, 84, 96–112. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2020.07.014
 Corcoran, J. L., Patrician, P. A., Childs, G. D., & Shirey, M. (2019). What do we really know about adolescent sexual health education: A dimensional concept analysis, American Journal of Sexuality Education, 14(3), 342-357. https://doi.org/10.1080/15546128.2019.1600446
Cortínez-López, A., Cuesta-Lozano, D., & Luengo-González, R. (2021). Effectiveness of sex education in adolescents. Sexes, 2(1), 144-150. http://dx.doi.org/10.3390/sexes2010012
Envuladu, E., Kwaak, A., Zwanikken, P., & Zoakah, A. (2017). Exploring the factors influencing adolescent sexual behavior in Plateau state Nigeria. American Journal of Medicine and Medical Sciences, 7(1), 1-6. http://article.sapub.org/10.5923.j.ajmms.20170701.01.html
Eslamian, Z., Saeedi Rezvani, M., & GHaffari, A. (2019). Identification and Prioritization Messages Related to Sexual Restraint of Female High School Students to Developing Appropriate Content. Biquarterly Journal of Islamic Education, 14(28), 175-194. https://doi.org/10.30471/edu.2019.1527 (In Persian)
Faghihi Moghadas, N., Momenirad, F., & Sharifi, S. (2019). A Model for Sexual Deviant Behaviors of Teen Girls: Thinking on the Grounded Theory. Woman in Development & Politics17(1), 71-95. https://doi.org/10.22059/jwdp.2019.276379.1007594 (In Persian)
Farzaneh, H., Sotodeh Asl, N., Kohsari, R., & Jahan, F. (2021). Presenting a Causal Model of Tendency to High-Risk Behaviors Based on Religious Attitude and Parental Parenting Styles: Mediated by Time Vision. Social Psychology Research, 11(42), 35-52. https://doi.org/10.22034/spr.2021.261707.1620 (In Persian)
Ghaffari, M., Gharlipour Gharghani, Z., Mehrabi, Y., Ramezankhani, A., & Movahed, M. (2016). Premarital Sexual Intercourse-Related Individual Factors Among Iranian Adolescents: A Qualitative Study. Iranian Red Crescent Medical Journal18(2), e21220. https://doi.org/10.5812/ircmj.21220
 Graaf, H., Vanwesenbeeck, I., Woertman, L., and Meeus, W. (2011). Parenting and adolescents’ sexual development in Western societies. European Psychologist, 16(1), 21–31. https://psycnet.apa.org/doi/10.1027/1016-9040/a000031
Hashemi, S., Esmaeili, M., Asgari, M., & Kazemian, S. (2020). Development of a Model for Mothers' Adaptive Strategies in Dealing with the Emerging Problems of Adolescents. The Women and Family Culture Education, 14(50), 45-66. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205098.html?lang=en (In Persian)
Kalantary, S., Ghana, S., Sanagoo, A., & Jouybari, L. (2013). Puberty and sex education to girls: experiences of Gorganians' mothers. Journal of Health Promotion Management, 2(3), 74-90. http://jhpm.ir/article-1-90-en.html (In Persian)
Kamarzarin, H. (2021). Development Psychology 2 (11th Ed.). Tehran: PNU Publication. (In Persian)
Khalajabadi Farahani, F., Kazemipour, S., & Rahimi, A. (2013). The Influence on Premarital Heterosexual Relationships on Marital Timing and Marital Desire among College Students in Tehran. Journal of Family Research9(1), 7-28. https://jfr.sbu.ac.ir/article_96221.html?lang=en (In Persian)
 Khoshkharam Rood Majani, M. (2020). Analysis of perceived sex education of Qom parents: A qualitative study. Psychology and Religion, 14(4) 83-96. http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/659 (In Persian)
Kincaid, C., Jones, D. J., Sterrett, E., & McKee, L. (2012). A review of parenting and adolescent sexual behavior: The moderating role of gender. Clinical Psychology Review, 23(3), 177-188. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.01.002
Latif Nejad, R., Jvad Nouri, M., Hasanpour, M., Hazaveyi, S. M. M., & Taghipour, A. (2012). The Necessity of Sexual-Health Education for Iranian Female Adolescents: A Qualitative Study. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility, 15(12), 7-17. https://doi.org/10.22038/ijogi.2012.5695 (In Persian)
Manu, A. A., Jonathan Mba, C., Quansah Asare, G., Odoi-Agyarko, K., & Oduro Asante, K. (2015). Parent–child communication about sexual and reproductive health: evidence from the Brong Ahafo region, Ghana. Journal of Reprod Health, 12, 16. https://doi.org/10.1186/s12978-015-0003-1
Martino, S. C., Elliott, M. N., Corona, R., Kanouse, D. E. & Schuster, M. A. (2008). Beyond the “Big Talk”: The roles of breadth and repetition in parent-adolescent communication about sexual topics. Pediatrics, 121(3), 612-618. https://doi.org/10.1542/peds.2007-2156
Merghati-Khoei, E., Shams Alizadeh, N., Bayat, A., Zarei, F. & Rimaz, S. (2014). Priorities of health risk behaviors among high school students in the public schools in 5th restrict of Tehran: A qualitative study. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research, 12(2), 69-80. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5149-en.html (In Persian)
Mina, F., & Aminimanesh, S. (2022). Predictors of High-Risk Behaviors in Female Adolescents: The Role of Emotional Dysfunction, Self-Differentiation and Self- Assertiveness. Social Psychology Research, 11(44), 183-197. https://doi.org/10.22034/spr.2022.282396.1637 (In Persian)
Mmari, K., Kalamar, A. M., Brahmbhatt, H., & Venables, E. (2016). The influence of the family on adolescent sexual experience: A comparison between Baltimore and Johannesburg. PLoS ONE, 11(11), e0166032. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0166032
Mohammadi, F., & Mohammadi, H. (2017). Qualitative study of consequences of relationtionship with opposite sex among youth (Case study: Mashhad youth). Social Studies and Research in Iran, 5(4), 641-662. https://doi.org/10.22059/jisr.2017.60896 (In Persian)
Mohammadinasab, H., Mazaheri Tehrani, M., Rezaeizadeh, M., & Heidari, M. (2021). The needs of adolescents in parent-child relationship, a qualitative study. Journal of Educational Psychology Studies, 18(42), 63-80. https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6386 (In Persian)
Mohammadpour, A. (2018). Counter-Method: The philosophical Underpinnings and practical procedures of Qualitative Methodology (2nd Ed.). Qom: Logos Publications. (In Persian)
Mostafeizi, N., Hejazi, E., & Ghasemzadeh, S. (2022). The child’s perception of the performance of a good parent in satisfying basic psychological needs. Journal of Applied Psychological Research, 13(1), 21-41. https://doi.org/10.22059/japr.2022.312067.643670 (In Persian)
Noghani Dokht Bahmani M, Mohammadi F. (2016). Tendency to communicate with opposite Sex: Case study of teenagers in Mashhad. Journal of Social Problems of Iran, 7(1), 163-184. http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jspi.7.1.163 (In Persian)
Nouralizadeh Miyaneji, M., & Rahimi, A. (2021). Sexual management of the family and its function in moral-orientation and sexual health of the children. Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies, 17(43), 45-80. https://doi.org/10.22081/jare.2022.63013.1703 (In Persian)
Rahmani, E., Arefi, M., Afsharineya, K., & Amiri, H. (2019). Designing an adolescent educational package of sexual education based on Iranian culture and effectiveness on self-concept in high school students (first period). Journal of Psychological Science, 18(79), 839-849. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1397.17.70.11.3 (In Persian)
Ramchandani, K., Morrison, P., Gold, M. A., & Akers, A. Y. (2018). Messages about Abstinence, delaying sexual debut and sexual decision-making in conversations between mothers and young adolescents. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 31(2), 107-115. https://doi.org/10.1016/j.jpag.2017.10.007
Rashid, S., & Mwale, M. (2016). The effects of sex education on the risky sexual behaviour of school going adolescents: A case study of Mbenjere secondary, Ntaja and Nsanama community day secondary schools. Psychology and Developing Societies, 28(1), 126-138. http://dx.doi.org/10.1177/0971333615622910
Rouhparvar, Z., Shahali, S., & Javadnoori, M. (2020). Parents' Perceptions of Challenges of Male Adolescent's Sexual Education: A Qualitative Study. Journal of Qualitative Research in Health Sciences8(3), 260-270. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90980.html (In Persian)
Salehin, S., Simbar, M., Keshavarz, Z., & Nasiri, M. (2019). Parents’ Perspectives on Challenges of Sexual and Reproductive Health Education to Adolescents in Iran and the World: A Systematic Review. Journal of Isfahan Medical School, 36(508), 1540-1553. https://doi.org/10.22122/jims.v36i508.10489 (In Persian)
 Shams, M., Parhizkar, S., Mousavizadeh, A., & Majdpour, M. (2017). Mothers’ views about sexual health education for their adolescent daughters: a qualitative study. Reproductive Health, 14(1), 24. https://doi.org/10.1186/s12978-017-0291-8
 Sher-Censor, E., Yitshaki, N., & Assor, A. (2021). How should mothers react when they first learn about their child’s involvement with deviant peers? The adolescents’ perspective. Journal of Youth and Adolescence, 50, 935–951. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01383-y
Torbati, S., Tajik Esmaeili, S., & Khosravi, N. (2020). A qualitative study of adolescent sexual education and its contextual factors with emphasis on interpersonal relations with case study: High school adolescent girls and boys residing in Tehran. The Journal of Sociology Studies, 12(45), 45, 77-104. https://doi.org/10.30495/jss.2020.671678 (In Persian)
Turpyn, C. C., & Chaplin, T. M. (2016). Mindful parenting and parents’emotion expression: effects on adolescent risk behaviors. Mindfulness, 7, 246–254. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0440-5