اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود توجه انتخابی، انعطاف‌پذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

3 استاد تمام، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، واحد سمنان، دانشگاه علم پزشکی، سمنان، ایران

4 دانشیار هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی‌شناختی بر بهبود توجه انتخابی، انعطاف‌پذیری‌شناختی و پیشرفت‌تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، از نوع کمی و از لحاظ گردآوری داده‌ها از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل صورت گرفت، جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص، در شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 40 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌ آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش به مدت 12 جلسه مداخلات توانبخشی‌شناختی را دریافت‌‌ نمود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. داده‌ها با آزمون رایانه‌ای استروپ(SCWT)‌ و ویسکانسین(WCST) جمع‌آوری و با نرم‌افزار spss24 و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل گردید.یافته ها نشان داد بعد از ارائه توانبخشی‌شناختی، میزان توجه انتخابی، انعطاف‌پذیری‌شناختی و پیشرفت‌تحصیلی آزمودنی‌ها افزایش ‌یافت و بین نمرات پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت(P˂0/05) .می توان نتیجه گرفت،توانبخشی‌شناختی بر بهبود توجه انتخابی، انعطاف‌پذیری شناختی و پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است،

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Selective Attention, Cognitive Flexibility and Academic Progress of Students with Specific Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • Maryam Mohammadlou 1
  • Nemat Sotoude Asl 2
  • Raheb Ghorbani 3
  • Siavash Talepasand 4
1 PhD student, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2 2. Associate Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
3 Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, Semnan Branch, University of Medical Sciences, Semnan, Iran
4 4. Associate Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation on improving selective attention, cognitive flexibility and academic progress of students with special learning disorders. This research is applied in terms of purpose and quantitative in terms of method and semi-experimental in terms of data collection, which was carried out with a pre-test-post-test design using an experimental group and a control group. The statistical population includes all knowledge. There were elementary school students with specific learning disabilities in Zanjan city in the academic year of 2021-2022, and 40 students were selected by available sampling method and were randomly assigned to the experimental and control groups. The experimental group received cognitive rehabilitation interventions for 12 sessions. The data were collected with computerized Stroop test (SCWT) and Wisconsin (WCST) and analyzed with spss24 software and analysis of covariance test. The findings showed that after providing cognitive rehabilitation, the amount of selective attention, cognitive flexibility and educational progress of the subjects increased and between the post-test scores of the group There was a significant difference between the test and the control (P˂0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • specific learning disorder
  • cognitive rehabilitation
  • selective attention
  • cognitive flexibility
  • academic achievement