نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور عسلویه، شیراز، ایران.
6 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study evaluated the psychometric properties of the Persian version of the cyberbullying perpetration questionnaire, including reliability, validity, confirmatory factorial analysis, and gender differences in youth. This is an applied survey study based on a test construction methodology, conducted in 2022, following the common principles and techniques of psychometrics in a correlational research design. The statistical population included 474 young people aged 18 to 35 living in Tehran and Shiraz that 474 participants were selected based on convenience sampling. Four steps were taken to translate the Cyberbullying Perpetration Questionnaire (CTQ). The collected data were analyzed in SPSS and AMOS software version 26 using Cronbach's alpha, Pearson correlation coefficient, confirmatory factorial analysis, and independent-samples t-test at a significance level of 0.05. The confirmatory factorial analysis supported a one-factor model with desirable fit indexes (X2/df= 2.613, GFI= 0.953, IFI= 0.950, CFI= 0.949, PCLOSE= 0.109, RMSEA= 0.058). Cronbach's alpha coefficient of the Cyberbullying Perpetration Questionnaire was 0.85, and test-retest reliability was 0.67. There was a significant difference in the perpetration of cyberbullying between males and females (t=3.91, p<0.001). The Cyberbullying Perpetration Questionnaire displayed desirable psychometric properties to measure the perpetration of cyberbullying in young people.
کلیدواژهها [English]