احمدی،س.ج.، صفری، ط.، همتیان،م.، خلیلی،ز. (1391). راهنمای آزمون تشخیصی اوتیسم گیلیام (نسخه فارسی)، [برای] مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم اصفهان، چاپ اول، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
احمدیزاده.ف.، کشاورز. س.، و کاکاوند. ع.(1400)، تأثیر موسیقی درمانی فعال بر الگوهای پردازش حسی و مهارتهای حرکتی کودکان اختلال طیف اتیسم سطح یک.
مجلۀ سلامت و آموزش در اوان کودکی، 2(3). 35-15.
http://jeche.ir/article-1-49-fa.html
انجمن روانشناسی آمریکا.(1386). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوانیس یانس، تهران نشر سخن.
جهانی.م.، شادمهر. م.، و اژدری.، آ. (1399). اثربخشی موسیقی درمانی بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم.
مجلۀ روانشناسی و علوم رفتاری ایران،
22(2)، 16 – 9.
https://psyj.ir/user/articles/2790
سلطانینژاد.، س.، کاشی، ع.، زارع زاده. م.، و قاسمی. ع. (1399). اثربخشی فعالیتهای حرکتی با و بدون موسیقی بر چالاکی دستهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم
. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی،
11(1)، 125-110.
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2020.221029.1342
عباسی.ف.، سلیمانی. ش.، و ارجمندنیا. ع. ا. (1397). تأثیر آموزش مهارتهای ادراک دیداری–حرکتی کپارت بر کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
. فصلنامۀ سلامت روان کودک،
5(3)، 92-80.
http://childmentalhealth.ir/article-1-305-fa.html
فارل. م. (1396) ، درخودماندگی و مشکلات ارتباطی. ترجمه احمد به پژوه و محدثه محمودی. تهران: نشر آوای نور.
فراستیک، م.، و لف آور، و.(1402). آزمون پیشرفته ادراکی-بینایی فراستیگ، تشخیص و درمان، ترجمه مصطفی تبریزی و معصومه موسوی. تهران نشر فراروان.
کرمپور. م، هاشمی رزینی. هـ.، غلامعلی لواسانی. م. و وکیلی. س. (1400). اثر بخشی برنامۀ مداخلهای مبتنی بر آموزش ارتباط کارکردی بر رفتارهای کلیشهای، رفتارهای کشاکش برانگیز و رفتارهای آسیب به خود کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامۀ
سلامت روان کودک،
8(3)، 57-44.
http://childmentalhealth.ir/article-1-1054-fa.html
کیهانی. ف.، طاهری. ح.، سهرابی. م.، جباری نوقابی. م.، و خداشناس. ع. (1399). تأثیر تمرینات منتخب ویدویی-تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علائم اختلال کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم.
مجلۀ علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد،
9(3). 50-39.
https://doi.org/10.22038/jpsr.2020.45276.2055
لاچینی. ع. و پیرداده. م. (1396). اثر بخشی موسیقی درمانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال اتیستیک
. چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی، 22 تیر 1396، تهران، ایران
. https://civilica.com/doc/670460
همائی، ر. (1396)، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران نشر خاتم الانبیاء
References
Abbasi.F., Soleimani. S., & Arjamandania. A. A. (2018). The effect of Kpart visual-motor perception skills training on reducing stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder.
Journal of Child Mental Health, 5(3). 80-92.
http://childmentalhealth.ir/article-1-305-en.html (In Persian)
Ahmadi, S. J., Safari, T., Hamtian, M., & Khalili, Z. (2011). Gilliam's autism diagnostic test guide (Persian version), [for] Isfahan Autistic Children's Education and Rehabilitation Center, first edition, Isfahan University of Jihad Publications. (in Persian)
Ahmadizadeh, F., Keshavarz, S., & Kakavand, A. (2021), The effect of active music therapy on sensory processing patterns and motor skills of children with autism spectrum disorder level one.
Journal of Health and Education in Early Childhood, 2(3). 15-35.
http://jeche.ir/article-1-49-en.html (In Persian)
American Psychological Association. (2005). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, translated by Mohammad Reza Nikkho and Hamayak Avanis Yanes, Tehran, Sokhon Publishing House. (in Persian).
Azhari, A., Azizan, F., & Esposito, G. (2019). A systematic review of gut-immune-brain mechanisms in autism spectrum disorder
. Developmental Psychobiology, 61(5), 752-771
. https://doi.org/10.1002/dev.21803
Bharathi, G., Venugopal, A., & Vellingiri, B. (2019). Music therapy as a therapeutic tool in improving the social skills of autistic children.
The Egyptian Journal of Neurology, Psychiatry and Neurosurgery,
55, 44.
https://doi.org/10.1186/s41983-019-0091-x
Caro, K., Tentori, M., Martinez-Garcia, A. I., & Alvelais, M. (2017). Using the FroggyBobby exergame to support eye-body coordination development of children with severe autism.
International Journal of Human-Computer Studies, 105, 12-27.
https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2017.03.005
Chung, S., & Woo Son, J. (2020).
Visual perception in autism spectrum disorder: A review of neuroimaging studies.
Journal of Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 31(3):105-120.
https://doi.org/10.5765/jkacap.200018
Dănciulescu, T., & Zaharia, A. (2023). Piano with a twist: A pilot study exploring the preliminary effects of a piano therapy program for children with autism spectrum disorder.
The Arts in Psychotherapy, 82, 101987.
https://doi.org/10.1016/j.aip.2022.101987
Farrell, M. (2012), The effective teacher's guide to autism and communication difficulties: Practical strategies. Translated by Ahmed Beh Pajoh and Mohdeseh Mahmoudi (2017). Tehran: Avai Noor. (In Persian)
Frostig, M., & Lefever, D. W. (2023). Frostig's advanced visual-perceptual test, diagnosis and treatment. Translated by Mustafa Tabrizi and Masoume Mousavi. Tehran: Farawan. (in Persian).
Gilliam, J. E. (1995). Gilliam autism rating scale. Austin, TX: Pro-Ed.
Google Scholar
Homai, R. (2017), psychology and education of exceptional children, Tehran, Khatam al-Anbia publishing house. (In Persian)
Jahani, M., Shadmehr, M., & Azhdari., A. (2020). The effectiveness of music therapy on reducing stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorder.
Iranian Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 22(2), 16-9.
https://psyj.ir/user/articles/2790 (In Persian)
Karampour, M., Hashemi Razini, E., Gholam Ali Lavasani, M., & Vakili, S. (2021).
The effectiveness of an intervention program based on functional communication training in stereotyped behaviors, challenging behaviors and self-harming behaviors in children with autism spectrum disorder
. Journal of Child Mental Health, 8(3), 44-57.
http://dx.doi.org/10.52547/jcmh.8.3.5 (In Persian)
Kazemi, F., & Abul Qasemi. A. (2019). The effect of game-based empathy training on the communication skills and stereotypical behaviors of students in the autism spectrum
. Journal of Psychological Studies, 15(2), 25-40.
https://doi.org/10.22051/psy.2019.21266.1686 (In Persian)
Keihani, F., Taheri Torbati, H., Sohrabi, M., Jabbari Nooghabi, M., & Khodashenas, E. (2020). The effect of the selective video-interactive exercises on gross motor skills, eye-hand coordination, and severity of disorder symptoms in children (age range: 6-9 years) with autism spectrum disorder.
Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation,
9(3), 39-50.
https://doi.org/10.22038/jpsr.2020.45276.2055 (In Persian)
Kurd Noqabi. R. & Dartaj. F. (2007). Normization, validity and reliability of frostic visual perception test among first and second grade students in Tehran.
Applied Psychology Quarterly. 1(3). 72-85.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94475.html?lang=fa (In Persian)
Moradi Mokhlas, H., & Bagheri, S. (2020). The effect of music-based blended environment on the development of motor skills in children with autism: A quasi-experimental study.
Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 6(19). 1053-1035.
http://dx.doi.org/10.29252/jrums.19.10.1035 (In Persian)
Pacia, C., Holloway, J., Gunning, C., & Lee, H. (2021). A systematic review of family-mediated social communication interventions for young children with autism.
Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, 208-234. https://doi.org/10.1007/s40489-021-00249-8
Shire, S. Y., & Jones, N. (2015). Communication partners supporting children with complex communication needs who use AAC: A systematic review.
Communication Disorders Quarterly, 37(1), 3-15.
https://doi.org/10.1177/1525740114558254
Soltanijad., S., Kashi, A., Zarezadeh. M., & Ghasemi. A. (2020). The effectiveness of movement activities with and without music on the dexterity of the hands of children with autism spectrum disorder.
Journal of Empowering Exceptional Children. 11(1). 110-125.
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2020.221029.1342 (In Persian)
Turabi, F., & Razavi, M. (2019). The effect of fine motor skills on stereotypic movements of children with autism spectrum.
Journal of Motor-Sports Development and Learning, 12(4), 68-80.
https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.317203.1556 (In Persian)
Wang, P., & Krata, J. (2017). Theories of educating students with autism spectrum disorder. In H. M. Chiang (eds).
Curricula for teaching students with autism spectrum disorder. Autism and child psychopathology series. Springer, Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-69983-7_2
Wu, Q., Xu, R., Liu, Y., Lottridge, D., & Nanayakkara, S. (2022). Players and performance: Opportunities for social interaction with augmented tabletop games at centers for children with autism.
Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 6(ISS), 161-184.
https://doi.org/10.1145/3567716