بررسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس تنظیم انگیزشی (RMS) در بین دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، پردیس بین‌الملیی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس تنظیم انگیزشی (RMS) در جامعۀ دانشجویان ایرانی بود. روش پژوهش به‌لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری توصیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه امام جواد (ع) شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 350 نفر بود که به روش نمونه‌گیری دردسترس از بین دانشجویان انتخاب شدند و درنهایت 330 نفر (263 دختر و 67 پسر) پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. ابزار پژوهش مقیاس‌های تنظیم انگیزشی، جهت‌گیری هدف و مشکلات در نظم‌بخشی هیجانی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۲۳ و برای تحلیل عامل تأییدی از نرم‌افزار AMOS استفاده شد. نتایج اجرای تحلیل‌عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد مقیاس تنظیم انگیزشی دارای دو مؤلفۀ اصلی «اراده» و «تنظیم انگیزشی» با ارزش ویژۀ بیشتر از یک است. همچنین نتایج تحلیل عامل تأییدی مشخص کرد مدل با ساختار دومؤلفه‌ای از برازش مناسبی برخوردار است. همسانی درونی مقیاس تنظیم انگیزشی با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش، روایی همگرای و واگرای مقیاس تنظیم انگیزشی را تأیید کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت مقیاس تنظیم انگیزشی، روایی و پایایی مناسب را برای استفاده در بین دانشجویان ایران دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of psychometric indices of the Persian version of the Regulation of Motivation Scale (RMS) among students

نویسندگان [English]

  • Samira Karami 1
  • Mansoureh Hajhosseini 2
  • Masoumeh Ebrahim 1
1 Department of Psychology, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Educational Psychology and councelling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the Regulation of Motivation Scale’s (RMS) psychometric qualities among Iranian student. The research methodology was applied with an objective in mind and a descriptive way of data collection. All Imam Javad University students enrolled for the 2021–2022 academic year were included in the statistics population. A total of 330 individuals—the 350 participants in the sample—completed the questionnaires after being chosen from among the students using the available sampling technique. Measures of goal orientation, motivational regulation, and difficulty regulating emotions served as the research instruments. For data analysis, SPSS version 23 was utilized, while AMOS software was employed for confirmatory factor analysis. Confirmatory factor analysis results indicated that the model with a two-component structure has a good fit, and the results of exploratory and confirmatory factor analysis showed that RMS has two main components: “Willpower” and “motivational regulation” with a specific value of more than one. Using Cronbach’s alpha, the RMS scale's internal consistency was evaluated and verified. The study’s results supported RMS’s convergent and divergent validity. RMS offers strong validity and dependability overall for usage with Iranian pupils.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Factor Analysis
  • Motivational Regulation Scale
  • Psychometric Indices
  • Students
شریفی اردانی، ع.، خیر، م.، حیاتی، د.، شریفی اردانی، ا.، رئیسی، ج.، و روحی، ع. (1392). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی براساس ویژگی شخصیتی عزم با توجه به نقش میانجی‌گری جهت‌گیری هدف در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. توسعۀ آموزش جندی‌شاپور. 4(3)، 63-53. https://edj.ajums.ac.ir/article_90442.html
لطیفیان، م.، و حسینی، ف. (1388). پیش‌بینی جهت‌گیری هدف با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت. مجله مطالعات روان‌شناختی. 5(1)، 94-74. https://doi.org/10.22051/psy.2009.1592
خان‌زاده، م.، حسین‌چاری، م.، سعیدیان، م.، و ادریسی، ف. (1391). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس دشواری در نظم‌بخشی هیجانی. مجلۀ علوم رفتاری. 6(1)، 96-87. https://www.behavsci.ir/article_67768.html
References
Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and Instruction, 7(2), 161–186. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(96)00015-1
Braunstein, L. M., Gross, J. J., & Ochsner, K. N. (2017). Explicit and implicit emotion regulation: a multi-level framework. Social cognitive and affective neuroscience, 12(10), 1545-1557. https://doi.org/10.1093/scan/nsx096
Broadbent, J., Panadero, E., Lodge, J. M., De Barba, P. (2020). Technologies to enhance self-regulated learning in online and computer-mediated learning environments. In M. J., Bishop, E., Boling, J., Elen, V. Svihla (Eds.), Handbook of Research in Educational Communications and Technology (pp. 37-52). Springer.
 Byrd, C. M., Rastogi, R., & Elliot, E. R. (2020). Engagement with Diversity Experiences: A Self-Regulated Learning Perspective. In: Parson L., Ozaki C. (eds) Teaching and Learning for Social Justice and Equity in Higher Education (pp. 137-156). Palgrave Macmillan, Cham. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44939-1_8
Cooper, C. A., & Corpus, J. H. (2009). Learners' developing knowledge of strategies for regulating motivation. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(4), 525–536. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.032
Corno, L. (1989). Self-regulated learning: A volitional analysis. In B. Zimmerman, & D. Schunk (Vol. Eds.), Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice (pp. 111–142). New York: Springer-Verlag.
Duckworth, A. (2016). Grit: The power of passion and perseverance. New York, NY: Simon & Schuster.
Eckerlein, N. I., Dresel, M., Steuer, G., Foerst, N., Ziegler, A., Schmitz, B., Spiel, C., & Schober, B. (2020). Modelling, Assessing, and Promoting Competences for Self-Regulated Learning in Higher Education. In: Zlatkin-Troitschanskaia O., Pant H.A., Toepper M., Lautenbach C. (eds) Student Learning in German Higher Education (pp. 165-179). Springer VS, Wiesbaden. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-27886-1_9
Elliot, A. J., & Hulleman, C. S. (2017). Achievement goals. In A. J. Elliot, C. S. Dweck, & D. S. Yeager (Eds.), Handbook of competence and motivation: Theory and application (2nd ed., pp. 43–60). The Guilford Press.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.80.3.501
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41–54. https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94
Khanzadeh, M., Saeediyan, M., Hosseinchari, M., & Edrissi, F. (2012). Factor structure and psychometric properties of difficulties in emotional regulation scale. International Journal of Behavioral Sciences6(1), 87-96. https://www.behavsci.ir/article_67768.html (In Persian)
Kim, Y., Brady, A. C., & Wolters, C. A. (2018). Development and validation of the brief regulation of motivation scale. Learning and Individual Differences, 67, 259-265. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.12.010
Kline, R. B. (2015). Principles and practices of structural equation modeling (4th ed.). New York: Guilford.
Koole, S. L., Webb, T. L., & Sheeran, P. L. (2015). Implicit emotion regulation: Feeling better without knowing why. Current Opinion in Psychology, 3, 6–10. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2014.12.027
Latifian, M., & Hosseini, F. S. (2009). The Prediction of goal orientation by five factors model of personality among Shiraz university students. Journal of Psychological Studies5(1), 73-94. https://doi.org/10.22051/psy.2009.1592 (In Persian)
McRae, K., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion, 20(1), 1-9. https://doi.org/10.1037/emo0000703
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328–346. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-295X.91.3.328
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in Cognitive Sciences, 9(5), 242-249. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.03.010
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Robbins, S. B., Lauver, K., Le, H., Davis, D., Langley, R., & Carlstrom, A. (2004). Do psychological and study skill factors predict college outcome? Psychological Bulletin, 130(2), 261–288. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.2.261
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York, NY, US: Guilford Press.
Schneider, M., & Preckel, F. (2017). Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses. Psychological Bulletin143(6), 565–600. https://doi.org/10.1037/bul0000098
Sharifi Ardani, A., Khayyer, M., Hayati, D., Sharifi Ardani, A., Raeisi, J., & Rouhi, A. (2013). Predicting Academic Achievement Based on Grit as a Personality Trait with Mediating Role of Goal Orientation Among MA Students of Shiraz University. Educational Development of Judishapur4(3), 53-63. https://edj.ajums.ac.ir/article_90442.html?lang=en (In Persian)
Wirth, J., & Leutner, D. (2008). Self-regulated learning as a competence: Implications of theoretical models for assessment methods. Zeitschrift für Psychologie, 216(2), 102–110. https://doi.org/10.1027/0044-3409.216.2.102
Wolters, C. A. (2003). Motivational regulation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educational Psychologist, 38(4), 189–205. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3804_1
Wolters, C. A., & Benzon, M. B. (2013). Assessing and predicting college students' use of strategies for the self-motivational regulation. The Journal of Experimental Education, 81(2), 199–221. https://doi.org/10.1080/00220973.2012.699901
Zimmerman, B., & Schunk, D. (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance. New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203839010