نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ایدهپردازی خودکشی در رابطه بین سبکهای والدگری، نیازهای بنیادین و ادراک باری بودن با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا اجرا شد. روش: جامعهآماری پژوهش را دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 224400 نفر تشکیل دادند، که از میان آنها 420 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس ایدهپردازی خودکشی بک (بک، کواس و ویزمن، 1979)، سیاهه آسیب به خود (سانسون، ویدرمن و سانسون، 1998)، پرسشنامه بافت اجتماعی والدین (سبکهای والدگری) (اسکینر، اسنایدر و جانسون، 2005)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی (گنیه، 2003)، و پرسشنامه نیازهای بین فردی (ونآردن، کوکرویکز و وایت و جوینر، 2012) بود. یافتهها: داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون ،معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد، سبکهای والدگری، نیازهای بنیادین، ادرک باریبودن با واسطه ایدهپردازی خودکشی بر جرح خویشتن غیرخودکشیگرا اثر غیرمستقیم معنادار دارند و 44 درصد از واریانس ایدهپردازی خودکشی از طریق سبکهای والدگری، نیازهای بنیادین و ادراک باری بودن تبیینپذیر است. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش میتوان دریافت سبکهای والدگری مناسب، ارضای نیازهای بنیادین، کاهش ادراک باریبودن و ایدهپردازی خودکشی در نوجوانان میتواند نقش موثری در کاهش جرح خویشتن غیرخودکشیگرا داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Mediating Role of Suicidal Ideation in the Relationship Between Parenting Styles, Basic Psychological Needs and Perceived Burdensomeness with Non-Suicidal Self-Injury in Adolescents
نویسندگان [English]
-
Arezoo Valinezhad
1
-
Hossein Rezabakhsh
2
-
Mohtaram Nemattavousi
3
-
Adis Kraskian Mujembari
4
1
Department of psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
3
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
چکیده [English]
Aim: This research was carried out with the purpose of investigating the mediating role of suicidal ideation in the relationship between parenting styles, basic needs and perceived burdensomeness with non-suicidal self-injury. Method: Research statistical population were the 224,400 male and female high school students in Tehran in year 1398-1399. Among them 420 students were selected via sampling cluster random method. The research instruments consisted of: Beck scale for suicide ideation (Beck, Kovacs & Weissman, 1979), Self-harm inventory (Sansone, Wiederman & Sansone, 1998), Basic needs satisfaction in general scale (Gagne, 2003), Parents as social context questionnaire (Skinner, Snyder & Jonson, 2005) and Interpersonal needs questionnaire (Van Orden, Cukrowicz, Witte & joiner, 2012). Result: Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, structural equations. The results of structural equations showed that parenting styles, basic needs. perceived burdensomeness through suicidal ideation have a significant indirect effect on non-suicidal self-injury and 44% of the variance in suicidal ideation can be explained by parenting styles, basic needs, and perceived burdensomeness. Conclusion: Based on the research results, it can be found that the appropriate parenting styles, satisfaction of basic needs. reducing perceived burdensomeness and suicidal ideation in adolescents can play an effective role in reducing non-suicidal self-injury.
کلیدواژهها [English]
-
Suicidal Ideation
-
Perceived Burdensomeness
-
Non-Suicidal Self-Injury
-
Parenting Styles. Basic Psychological Needs