اثربخشی توان‌بخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علو انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

4 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22059/japr.2024.348929.644388

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن صورت پذیرفت. این پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. دوره پیگیری نیز دو ماه اجرا شد. جامعه آماری مورد مطالعه کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن پایه دوم تا چهارم دبستان منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این پژوهش 37 کودک با ناتوانی یادگیری خواندن به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه در مدت 6 هفته توان‌بخشی شناختی- حرکتی را دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل آزمون توانایی خواندن فارسی (پوراعتماد و همکاران، 2011 ) و آزمون برج لندن (شالیس، 1982) بود. نتایج نشان داد که توان‌بخشی شناختی- حرکتی بر سرعت خواندن (0001>P) و انعطاف‌پذیری شناختی (0001>P) کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن تأثیر معنی‌داری دارد. بر اساس نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که توان‌بخشی شناختی- حرکتی با تاثیر بر قسمت کرتکس مغز و با بکارگیری تمرینات هدفمند شناختی و حرکتی می‌تواند روشی موثر برای بهبود سرعت خواندن و انعطاف‌پذیری شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Cognitive-Motor Rehabilitation on the Reading Speed and Cognitive Flexibility of the Children with Disability in Reading Learning

نویسندگان [English]

  • Mozhgan Soltani 1
  • Farah Naderi 2
  • Parviz Asgari 3
  • Vahid Nejati 4
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
3 Department of Psychology, Faculty of of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
4 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the efficacy of cognitive-motor rehabilitation on the reading speed and cognitive flexibility of the children with disability in reading learning. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. Follow-up period was administered during two months. The statistical population of the study included second- to fourth-grade children with reading learning disability in zone 6 of Tehran in academic year 2021-22. Thirty seven children with learning reading disability were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups. The experimental group received twelve cognitive-motor rehabilitation sessions during six weeks. The applied instruments in this study included Persian Reading Ability test, Tower of London Procedure. The collected data were analyzed via SPSS23 software through mixed ANOVA and follow-up tests. The results showed that cognitive-motor rehabilitation has significant effect on reading speed (p<0001) and cognitive flexibility (p<0001) of the children with reading learning disability. According to the results of the present study it can be concluded that cognitive-motor rehabilitation can be used an effective method to improve reading speed and cognitive flexibility of the children with reading learning disability through influencing cortex and applying purposeful cognitive-motor exercises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive flexibility
  • cognitive-motor rehabilitation
  • reading speed
  • reading learning disability