نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
4 ستادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای پیچیدگی و سوگیریهای شناختی مرتبط با تصمیمات مالی کارآفرینان دانشگاهی بود. روش پژوهش کیفی بود و با استفاده از روش نظریۀ برخاسته از دادهها به بررسی مهمترین مؤلفههای پیچیدگی و سوگیری در میان تصمیمات مالی کارآفرینان دانشگاهی در دانشگاه تهران پرداخت. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارآفرینان دانشگاهی دانشگاه تهران در سال 1402 بودند. از بین آنها 16 نفر به شیوۀ گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. براساس اصل اشباع، مصاحبههای عمیق انجام گرفت و 132 کد از طریق نرمافزار کیفی مکسکیودا با ورژن 18 شناسایی شدند. یافتهها نشان داد «تمایز»، « ادغام»، «پیچیدگی شرایط و فرایند تصمیم مالی»، «اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی»، «دردسترسبودن»، « اثر نمایندگی»، «لنگرانداختن»، «تعدیل»، «خطای برنامهریزی»، «توهم و تمرکز کنترل مسائل مالی» بهعنوان زیرمؤلفهها شناسایی شدند. همچنین از ترکیب و مقولهبندی زیرمؤلفههای مزبور، مؤلفههای اصلی «پیچیدگی شناختی مالی»، «سوگیری فکری و مغزی» حاصل و ارائه شده است. براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت این پیچیدگیها (تمایز و ادغام) و سوگیریها (اعتمادبهنفس بیشازحد و خوشبینی، دردسترسبودن، اثر نمایندگی، لنگرانداختن، تعدیل، خطای برنامهریزی و توهم و کنترل مسائل مالی) به تصمیمگیری مالی توسط کارآفرینان دانشگاهی درنتیجه موفقیت یا شکست آنها منجر میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Components of Complexity and Biases Cognitive Related to the Financial Decisions of Academic Entrepreneurs with the Qualitative Research Approach of Grand Theory
نویسندگان [English]
1 Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Management and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Department of Management, Faculty of Management, Shahid Sattari Aeronautical University, Tehran, Iran.
4 Department of Management and Educational Planning, Faculty of psychology and Educational Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research was to identify the components of complexity and cognitive biases that are associated with the financial decisions of academic entrepreneurs. The research method with a qualitative approach and using the data-derived theory method has investigated the most significant components of complexity and bias among the financial decisions of academic entrepreneurs at the University of Tehran. The study population consisted of all university entrepreneurs at Tehran University in 2023. Sixteen of them were selected in a purposeful and snowball manner. In-depth interviews were conducted based on the principle of saturation, and 132 codes were identified using the MaxQuda qualitative software. The results indicated that the following sub-components were identified: “Differentiation,” “Integration,” “Complexity of conditions and financial decision process,” “Overconfidence and optimism,” “Availability,” “Effectiveness,” “Anchoring,” “Adjustment,” “Program error,” and “Illusion and concentration of control of financial issues.” Additionally, the primary components of “financial cognitive complexity” and “intellectual and cerebral bias” have been identified and presented through the combination and categorization of the sub-components. As a result of their success or failure, university entrepreneurs make financial decisions based on these complications and biases.
کلیدواژهها [English]